چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 29 مهر 1401 ، 49 : 17

کد خبر : 25957

از 0 نفر 0

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه دولت: فروش وی پی ان، جرم انگاری نشده

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه دولت: فروش وی پی ان، جرم انگاری نشده

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با استناد به اظهارات کارشناسان مبنی بر اینکه استفاده از وی پی ان آسیب‌پذیری دستگاه‌های کاربران را به دنبال خواهد داشت و راه رخنه هکرها به گوشی مردم را تسهیل می‌کند، گفت: توصیه کارشناسانه این است که مردم تا جایی که می‌توانند از وی پی ان استفاده نکنند.+ تحلیل خبر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با استناد به اظهارات کارشناسان مبنی بر اینکه استفاده از وی پی ان آسیب‌پذیری دستگاه‌های کاربران را به دنبال خواهد داشت و راه رخنه هکرها به گوشی مردم را تسهیل می‌کند، گفت: توصیه کارشناسانه این است که مردم تا جایی که می‌توانند از وی پی ان استفاده نکنند.
به گزارش ایسنا، عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حمایت از کسب و کار فضای مجازی اولویت دولت است، اظهار کرد: معافیت‌های مالیاتی برای کسب و کارهای فضای مجازی و تسهیلات بانکی و غیره در قالب ۱۵ ماده به تصویب رسید و پس از نهایی شدن برای اطلاع‌رسانی آن برنامه خبری خواهیم داشت.
زارع‌پور یادآور شد: به موجب این مصوبه جان تازه‌ای در کسب و کارهای مجازی دمیده خواهد شد و بسیاری از نگرانی‌های موجود در این زمینه از بین خواهد رفت.
وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسشی درباره فروش وی پی ان در بازار و برنامه دولت برای محدود کردن فروش آنها گفت: همانطور که بارها کارشناسان اعلام کردند استفاده از وی پی ان آسیب‌پذیری دستگاه‌های کاربران را به دنبال خواهد داشت، زیرا راه رخنه هکرها به گوشی مردم را تسهیل می‌کند. توصیه کارشناسانه این است که مردم تا جایی که می‌توانند از وی پی ان استفاده نکنند.
زارع‌پور تاکید کرد: اینکه فروش فیلترشکن و کسب درآمد از آن مجاز است یا خیر را باید گفت که مجاز نیست اما متاسفانه جرم‌انگاری هم نشده و تلاش‌هایی دارد صورت می‌گیرد که این مسئله به سرعت علاوه بر غیرمجاز بودن، جرم‌انگاری هم بشود که جزو وظایف بنده نیست و طبیعتاً نهادهای مربوطه باید آن را دنبال کنند اما آنچه مهم است این است که استفاده از آن‌ها باعث ایجاد ناامنی در ابزارهای ارتباطی مردم خواهد شد.
وزیر ارتباطات یادآور شد: طی یک ماه گذشته به هیچ وجه در هیچ زمانی اینترنت کشور به شکل سراسری قطع نشده بود. محدودیت‌هایی در برخی ساعات روی اینترنت بین‌الملل اعمال شده بود به دلیل تصمیماتی که نهادهای امنیتی گرفته بودند.
زارع‌پور یادآور شد: حتماً اپراتورها ضرری که به مشتریان وارد شده را جبران خواهند کرد. البته الان غیر از دو پلتفرم، عمدتاً محدودیت‌ها برداشته شده است که این دو هم بنا بر مصوبه نهادهای امنیتی فعلاً بسته هستند که این محدودیت‌ها برداشته شود ان شاءالله ضرر و زیان کاربران توسط اپراتورها جبران می‌شود.
وی درباره وضعیت نهایی پلتفرم‌های دارای محدودیت در حال حاضر، اظهار کرد: تصمیم‌گیری در مورد ادامه فعالیت این دو پلتفرم در مراجعی گرفته می‌شود که وزارت ارتباطات یک عضو از آن تشکیلات است و ما نظرات کارشناسی خود را در آنجا ارائه می‌کنیم اما اجازه دهیم این تصمیم توسط همان مجموعه متولی این امر اعلام شود که ادامه فعالیت این دو پلتفرم چگونه خواهد بود.
وی تصریح کرد: این قول را به همه کسب و کارهایی که می‌خواهند در بستر پلتفرم‌های داخلی فعالیت کنند می‌دهم که در کوتاهترین زمان ممکن بتوانند آن شرایطی که در سکوهای خارجی داشتند را احیا کنند.
زارع‌پور همچنین یادآور شد: طی یک ماه گذشته تمام تلاش همکاران بنده این است که سرعت کیفیت و کارایی پلتفرم‌های داخلی را بالا ببریم که ترافیک تا پنج شش برابر و کاربران آن تا پنج برابر افزایش یافته است. ما تمام قد حامی و پشتیبان پلتفرم‌های داخل هستیم.

تحلیل خبر

با آغاز ناآرامی‌ها در سطح کشور طی یک ماه اخیر و تصمیمات اتخاذ شده مبنی بر اعمال محدودیت به ویژه برای برخی پلتفرم‌های خارجی، صحبت و گمانه‌زنی درخصوص فضای مجازی در کشور قوت گرفته و نظرات مختلفی در این زمینه مطرح شده است. طرح شبکه ملی اطلاعات بیش از یک دهه است که در دستور کار دولت قرار دارد، اما بعد از گذشت این زمان طولانی، چه برای متخصصان و چه در نزد افکار عمومی، درخصوص جزئیات این طرح ابهاماتی وجود دارد، به عبارت دیگر درباره نحوه اجرا، خروجی نهایی و کیفیت اجرای آن شفاف سازی نشده است. اما جدای از همه اینها، امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت سیاست‌گذاری در زمینه فضای مجازی، شبکه و نحوه تعاملات داده‌ای هم برای سیاست‌گذاران و مجریان و هم برای مردم واضح و غیرقابل انکار است.
با اینکه بحث در این زمینه بسیار گسترده و مفصل است، اما به طور خاص اگر قرار بر تصمیم‌گیری بر ادامه یا توقف برخی سرویس‌ها و پلتفرم‌های مطرح و پراستفاده خارجی باشد، لازم است بعضی نکات با حساسیت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد:
- بستن ناگهانی و بدون زمینه سازی بسترهای پراستفاده، به بخش بزرگی از جامعه شوک وارد می‌کند و این شوک پیامدهای متعددی مانند وارد شدن ضرر سنگین به کسب و کارهای فعال در این بسترها، لجاجت و عدم پذیرش جایگزین‌های پیشنهادی، مختل شدن بسیاری ارتباطات و فرایندها حتی در بخش‌های دولتی، روی آوردن مردم به استفاده از روش‌های دور زدن محدودیت‌ها مانند نصب وی پیان ها و... خواهد داشت.
- از جمله فوایدی که برای شبکه ملی اطلاعات نام برده می‌شود، عدم خروج ترافیک داده از کشور و گردش اطلاعات در فضای شبکه ملی است؛ این اتفاق از دو منظر دارای مزیت است: یکی اینکه وقتی ترافیک بین‌الملل کمتر مورد استفاده قرار بگیرد، ارز کمتری از کشور خارج می‌شود، دوم اینکه مالکیت داده در داخل کشور باقی می‌ماند و داده (به عنوان یکی از ارزشمندترین کالاهای جهانی) در خارج از مرزهای کشور مورد استفاده و بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد؛ اما اگر قرار باشد مردم به دلیل عدم پذیرش و همراهی با این سیاست‌گذاری کلان به روش‌هایی مانند استفاده از وی پیان روی بیاورند، علاوه بر اینکه هر دو مزیت فوق از بین خواهد رفت، امنیت و حریم خصوصی کاربران وداده ها نیز - همانطور که وزیر ارتباطات گفته - به شدت با تهدید مواجه خواهد شد و حتی در صورت جرم انگاری خرید و فروش و فراتر از آن استفاده از وی پیان، تنها پرونده‌های قضایی بیشتری در محاکم ایجاد می‌شود و آمار جرم در این زمینه افزایش می‌یابد.
- قبل از چنین اقداماتی ابتدا باید بسترها و زیرساخت‌های اولیه آماده شده باشد؛ هم ظرفیت شبکه داخلی و پلتفرم‌های جایگزین توان پاسخگویی به نیازها و درخواست‌ها را داشته باشد و هم امکانات پیش‌بینی شده در جایگزین‌ها کمتر از گزینه‌های قبلی نباشد. به عنوان مثال اگر قرار باشد، یک سرویس ایمیل داخلی جایگزین ایمیل‌های بین‌المللی شود، باید این سرویس‌ها از نظر سرعت، کیفیت، فضای ذخیره‌سازی رایگان، رابط کاربری، امکانات جانبی یکپارچه و... بتوانند پا به پای رقبای خارجی به کاربران خدمات بدهند در غیراینصورت از سوی مخاطبان پس زده خواهند شد؛ مسئله‌ای که هنوز هم درباره پلتفرم‌های داخلی وجود دارد و جایگزین‌های داخلی نتوانسته‌اند در چنین شرایطی انتظار مخاطبان را برآورده کنند.
- تمامی پلتفرم‌های موفق جهانی، توسط شرکت‌های معتبر خصوصی ساخته و پشتیبانی می‌شوند و دولت‌ها تنها در برخی موارد حمایت‌های محدودی برای شروع به کار آنها می‌کنند، اما ظاهراً در کشور ما قرار نیست جایگاه بخش خصوصی به صورت مستقل در این زمینه، دیده شود و دولت می‌خواهد بازیگر اصلی این عرصه باشد. میدان‌داری دولت در ارائه و پشتیبانی از پلتفرم‌های داخلی، نه تنها تضمین کننده موفقیت آنها نخواهد بود، بلکه مانند یک مانع باعث کند شدن روند پیشرفت و عمومیت یافتن آنها می‌شود. دو پایگاه VOD نمایش خانگی، یک نمونه در دسترس موفق از پلتفرم‌های داخلی است که توانستند با کمترین دخالت دولت و با میدان‌داری بخش خصوصی به موفقیت و مقبولیت برسند اما پلتفرم‌های پیام‌رسان داخلی، با اینکه قدمتی به مراتب بیشتر دارند، هنوز مورد اعتماد کامل مردم نیستند.
- به هر حال جلب اعتماد عمومی است که می‌تواند همراه کننده مردم و کلید موفقیت در اجرای سیاست‌های حوزه فضای مجازی و شبکه ملی باشد. اگر نتوانیم مردم را در این زمینه اقناع کنیم، حتی وضع شدیدترین محدودیت‌ها نیز نمی‌تواند تضمین کننده موفقیت سیاست‌های تعیین شده باشد چرا که موفقیت پلتفرم‌ها و خدمات فضای سایبر ارتباط مستقیم و کامل با استقبال کاربران دارد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها