چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 1 آبان 1401 ، 08 : 18

کد خبر : 25977

از 0 نفر 0

۳۶۶ داروی پرمصرف هنوز تحت پوشش بیمه نیستند

۳۶۶ داروی پرمصرف هنوز  تحت پوشش بیمه نیستند

بر اساس مصوبه مجلس، دولت مکلف شده است که میزان پرداختی از جیب مردم در رابطه با خدمات درمانی و دارو نسبت به شهریور سال گذشته افزایش پیدا نکند.

بر اساس مصوبه مجلس، دولت مکلف شده است که میزان پرداختی از جیب مردم در رابطه با خدمات درمانی و دارو نسبت به شهریور سال گذشته افزایش پیدا نکند.
به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: در حال حاضر برخی از داروها هنوز تحت پوشش دارویار قرار نگرفته‌اند.
حسینعلی شهریاری گفت: بر اساس مصوبه مجلس، دولت مکلف شده است که میزان پرداختی از جیب مردم در رابطه با خدمات درمانی و دارو نسبت به شهریور سال گذشته افزایش پیدا نکند.
به گفته وی در حال حاضر برخی از داروها هنوز تحت پوشش قرار نگرفته‌اند. قرار شده است تا ۱۱۹ قلم داروی بدون نسخه تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و ۳۶۶ قلم داروی پرمصرف نیز هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند.
او گفت: مجلس برای بیماران خاص پنج هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب کرده و این بودجه به بیمه سلامت اختصاص می‌یابد؛ اما هنوز عملیاتی نشده است.
او ادامه داد: کمبود در برخی داروها مانند آنتی بیوتیک کودکان وجود دارد که شخص رئیس‌جمهور به طور جدی پیگیر این مسئله
است.
نه درصد ارزش افزوده، عوارض گمرکی و ارز از جمله مسائل پیش رو هستند و قرار بود که بانک مرکزی ۵۰۰ میلیون دلار بابت آن تخصیص دهد که هنوز پرداخت نشده است.
او گفت: طرح دارویار یک پروژه بزرگ است و میزان رضایتمندی مردم حدود ۸۰ درصد است. این طرح باید از اول سال جاری اجرا می‌شد که این تأخیر در اجرای آن سبب شده است تا هزینه توسط مردم پرداخت شود.

تحلیل خبر

در نظام بیمه‌ای نباید بیمه‌گر (موسسه بیمه پذیر) در بیمه کردن داروها، گزینشی عمل کند. اگر قرار است فردی، حق بیمه پرداخت کند باید از ابتدا به نوعی محاسبه کنند که تمام هزینه‌های دارو و درمان را بدون استثنا دربرگیرد. اینکه بیمه‌گر (مراکز بیمه) هر وقت دیدند دارویی گران شده به صورت دلخواه و یکطرفه و بدون اجازه بیمه گذار (فرد بیمه شده) آن را از لیست خدمات بیمه‌ای حذف کنند، اجحاف به مردم است. این 366 قلم دارویی که به تصمیم مراکز بیمه، از لیست خدمات آنان حذف شده، معمولاً بسیاری از آنها مربوط به بیمارانی است که تا آخر عمر مجبورند آنها را مصرف کنند. حال ببینید که این بیماران علاوه بر رنج و درد بیماری‌شان، چقدر باید توانایی هزینه کردن خرید داروهایشان را داشته باشند؟
هم رنج مریضی و هم رنج بی‌پولی، امان را از این نوع بیماران و خانواده‌هایشان می‌گیرد. عجیب اینجاست که حتی مبلغ 5 هزار میلیارد تومان اعتباری که مجلس جهت کمک به بیماران خاص به این نوع داروها اختصاص داد، هنوز عملیاتی نشده است.
طرح دارویار هم که قرار بود هزینه‌های داروها را از اول سال جاری از دوش مردم بردارد، با تأخیر در اجرا مواجه شده و سبب شده است تا هزینه‌ها توسط مردم پرداخت شود.
نمایندگان مجلس باید جهت الزام مؤسسات بیمه‌گر به تحت پوشش قرار دادن همه انواع داروها مصوباتی را به تصویب برسانند که با تعرفه معقول بیمه و با کمک‌های دولت، مردم آسوده‌خاطر شوند و بیماران هم احساس کمبود دارو نکرده و فشار اقتصادی را بر شانه‌های خود احساس نکنند.
البته بحث کیفیت دارو و میزان اثربخشی آنها، موضوع مهم دیگری است که باید در جای خود مورد توجه جدی مسئولان ذیربط قرار گیرد وگرنه صِرف در دسترس بودن داروهای بی‌خاصیت یا کم خاصیت، مشکل‌گشای دردهای وحشتناک بیماران نخواهد بود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها