چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 2 آبان 1401 ، 49 : 17

کد خبر : 25986

از 0 نفر 0

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد؛ نقدینگی به بیش از ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسید

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد؛ نقدینگی به بیش از ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسید

رئیس سازمان برنامه و بودجه از سرمایه گذاری ۲۷ میلیارد دلاری در حوزه نفت و گاز خبر داد و گفت: وقتی که نقدینگی در کشور به بیش از ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است باید آن را مدیریت کنیم تا اتفاقات خوبی رخ دهد.+ تحلیل خبر

رئیس سازمان برنامه و بودجه از سرمایه گذاری ۲۷ میلیارد دلاری در حوزه نفت و گاز خبر داد و گفت: وقتی که نقدینگی در کشور به بیش از ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است باید آن را مدیریت کنیم تا اتفاقات خوبی رخ دهد.
به گزارش ایسنا، مسعود میرکاظمی در مراسم روز ملی آمار با اشاره به اهمیت ویژه برنامه‌ریزی و داشتن آمار اطلاعات دقیق و درست در سیاست‌گذاری و مدیریت کشور اظهار کرد: آمار از اهمیت ویژه‌ای برای سیاست‌گذاری برخوردار است و برنامه‌ریزی اساساً بدون اطلاعات دقیق امکان‌پذیر نیست.
وی اضافه کرد: وقتی بیش از ۵۰۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) نقدینگی در کشور وجود دارد باید آن را مدیریت کنیم تا اتفاقات خوبی را شاهد باشیم. در حال حاضر حدود ۲۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز را از طریق کنسرسیوم از بخش‌های خصوصی و دولتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که منجر به عقد قرارداد شده و معتقد هستیم این سرمایه گذاری باید تا بیش از ۸۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: انجام چنین کارهایی نیاز به برنامه‌ریزی دارد و باید کشور را به جای بودجه محوری به سمت برنامه محوری سوق دهیم و مدیران و دستگاه‌های مختلف به جای آنکه به دنبال بودجه باشند باید بیش از نیمی از وقت خود را صرف برنامه‌ریزی کنند.
میرکاظمی با بیان این‌که آمار می‌تواند در تدوین، عملکرد و نتایج یک برنامه نقش موثری داشته باشد، اظهار کرد: شخصاً در زمان تدوین لایحه بودجه از مرکز آمار هم اشخاصی را دعوت کردم اما برخی نسبت به این مسئله اعتراض کردند و گفتند چرا مرکز آمار باید در این جلسات حضور داشته باشد. اما سؤال اینجاست که مگر می‌شود بدون مرکز آمار برنامه‌ریزی انجام داد؟ آیا صرفاً اداره کردن و تخصیص منابع کفایت می‌کند.
وی اضافه کرد: این‌که می‌گوییم قرار است به رشد اقتصادی هشت درصد برسیم آیا بدون برنامه‌ریزی امکان دارد؟ پاسخ این است که به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست. اساساً آمار و اطلاعات درست و دقیق کمک می‌کند که ضعف‌ها را برطرف و جبران کنیم و اگر نقاط قوتی هست آنها را تقویت کنیم.
میرکاظمی گفت: در حال حاضر از آمارگیری به روش سنتی به سمت روش‌های جدید حرکت می‌کنیم و باید اقداماتی در این زمینه انجام شود، چرا که پیش از این آمارگران مرکز درب منازل و واحدهای صنعتی می‌رفتند و به روش سنتی آمار می‌گرفتند، اما روش‌های جدید مزیت‌های بیشتری دارد. البته در برخی مقاطع و موارد باید آمارگیری به صورت حضوری و سنتی انجام شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: لازمه حرکت به سمت روش‌های جدید آمارگیری این است که سامانه‌های مختلف یکپارچه و به یکدیگر متصل شوند.
به گزارش ایسنا، جواد حسین‌زاده رئیس مرکز آمار ایران نیز در این مراسم به ویژگی‌ها و اهمیت آمار و اطلاعات در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی اشاره کرد و گفت: امروزه حکمرانی بدون آمار مانند حکمرانی با چشمانی بسته بوده و از اهمیت بسیار بالایی در سیاست‌گذاری برخوردار است اما خوشبختانه دولت توجه ویژه‌ای به آمار و نقش آن در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری دارد.
رئیس مرکز آمار ایران اظهار کرد: در این زمینه مدرن سازی نظام آماری کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم و استفاده از شیوه‌های ثبتی مبنا به جای روش‌های سنتی گذشته یکی از اقدامات مهمی است که در دستور کار داریم.
تورم باید از ۶۰ درصد به ۸۰ درصد می‌رسید، ولی هم‌اکنون به ۴۰ درصد رسیده است
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز گفت: حجم نقدینگی در کشور ما در هشت سال، حدود ۸ برابر شد و این به معنای یک تورم و یک بهمن است که هر چقدر پایین‌تر می‌رود، بزرگ‌تر می‌شود.
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، ادامه داد: دولت برای کنترل این تورم، یک سلسله اقدامات را برنامه‌ریزی و سعی کرد همین نقدینگی موجود را به سمت پیشران مانند انرژی و مسکن ببرد و در حقیقت نقدینگی را هدایت کند.
بهادری جهرمی اظهار کرد: با سیر صعودی که تورم پیش می‌رفت، باید از ۶۰ درصد به ۸۰ درصد می‌رسید، ولی هم‌اکنون به ۴۰ درصد رسیده و با همین مسیر کاهشی اگر پیش رویم، آینده خوبی در این حوزه برای کشور رقم خواهد خورد.

تحلیل خبر

حجم نقدینگی در کشور هرچه بیشتر افزایش یابد و این حجم از نقدینگی به سمت تولید و سپس صادرات هدایت نشود، به افزایش نرخ تورم در جامعه دامن زده و روز به روز سفره مردم کوچکتر شده و قدرت خرید آنها کاهش می‌یابد.
زمانی که مردم پولهای خود را در بانک‌ها و راکد نگه دارند و بانکها هم آنها را در مسیر تولید و خلق ثروت هدایت نکنند و دچار سفته بازی شده و صرفاً پرداخت اعتبارات به اشخاص حقیقی و حقوقی را در برنامه کار خود قرار دهند، حجم نقدینگی افزایش می‌یابد.
دو عامل رشد نقدینگی و کسری بودجه دولت زمینه را برای رشد نرخ تورم فراهم آورده و با افزایش قیمت کالاها و خدمات به پدیده آزاردهنده تورم می‌رسیم.
نه فقط متخصصان علم اقتصاد بلکه همه مردم کشور، سالهاست که با واژه نامبارک تورم آشنا هستند و فشارهای همه جانبه اقتصادی بر زندگی خود را نتیجه این میهمان ناخوانده می‌دانند.
هرچند برای فائق آمدن بر افزایش حجم نقدینگی راه‌حل‌های مختلفی ارائه شده است اما از میان سه رویکرد: کنترل نقدینگی، هدایت نقدینگی و کاهش نقدینگی، تقریباً اتفاق نظر بر این است که «هدایت نقدینگی» در
«مسیر تولید» از سایر رویکردها اطمینان آورتر و پایدارتر است.
دولت باید همه فعالیت‌ها و حمایت‌ها و کمک‌های خود را مصروف امر «تولید» کند.
متاسفانه هرچه زمان می‌گذرد موانع تولید در بخش‌های اداری و اقتصادی بیشتر می‌شود به طوری که تولیدکنندگان به اندازه‌ای با مشکلات بانکی، شهرداری، مالیاتی، اداره کار و تأمین اجتماعی و از طرف دیگر با مشکلات تهیه مواد اولیه و قطعات ماشین آلات از خارج و بازارهای آشفته داخلی و بی‌میلی بازارهای خارجی مواجه می‌شوند که یا نهایتاً ورشکسته شده و همه زندگی‌شان را از دست می‌دهند و یا مجبورند با حرکت لاک‌پشتی و کُند روزگار را بگذرانند و به امید فردای پررونق‌تر باشند که عموماً به یاس بدل می‌شود.
رسیدن به یک اقتصاد پویا و پرتحرک که بر مبنای تولید و صادرات و تراز تجاری مثبت، اداره شود، مدیریت و برنامه‌ای علمی و بسیار قوی می‌خواهد که سایر اهداف خارجی کشور با آن هماهنگ باشد و همگی بتواند منافع ملی را در خدمت ملت ایران قرار دهد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها