چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 3 آبان 1401 ، 50 : 17

کد خبر : 25995

از 0 نفر 0

مدیر عامل خبرگزاری بتا بلغارستان در اجلاس اوآنا: آینده جهان در دست اخبار آزاد است

مدیر عامل خبرگزاری بتا بلغارستان در اجلاس اوآنا: آینده جهان در دست اخبار آزاد است

کاریل والچف رئیس کنگره جهانی خبرگزاری‌ها و مدیر عامل خبرگزاری بتا بلغارستان روز دوشنبه تاکید کرد: آینده جهان در دست اخبار آزاد است و در چنین شرایطی باید اخبارموثق باشند.+ تحلیل خبر

کاریل والچف رئیس کنگره جهانی خبرگزاری‌ها و مدیر عامل خبرگزاری بتا بلغارستان روز دوشنبه تاکید کرد: آینده جهان در دست اخبار آزاد است و در چنین شرایطی باید اخبارموثق باشند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، وی که در نشست تخصصی اجلاس اوآنا با عنوان «تغییرات ناشی از همه گیری در چشم‌انداز رسانه‌ها» سخن می‌گفت، افزود: در چنین شرایطی درست نیست که برای دسترسی به حقیقت ما مبلغی پرداخت کنیم و باید دسترسی به اطلاعات نیز آزاد باشد و ما در دوران کرونا دریافتیم که اطلاعات بازار نیست بلکه اطلاعات، حقوق مهم بشر است و باید در اختیار همگان قرار گیرد.
درس گرفتن از پاندمی کرونا
این فعال رسانه‌ای در ادامه یادآور شد: در دوره کووید ۱۹ مهم‌ترین اخبار مربوط به علوم بود و ما در آن مقطع متوجه شدیم علم مهم‌تر از سیاست و واقعیت‌ها مهمتر از ارزیابی‌ها است لذا خبرگزاری‌ها باید واقعیت را ارائه کنند.
به گفته وی، ما نیاز داریم به درس دیگری از دوره پاندمی کرونا توجه کنیم و آن این است که در اقیانوس خبرها نمی‌شود سانسور کرد و گفت خبر نداشته باشید؛ بنابراین باید همکاری جدیدی را شروع و ادیتور یکدیگر باشیم چون هر کشوری بهتر می‌داند در داخل کشورش چه خبر است و باید تبادل اخبار داشته باشیم.
والچف ادامه داد: با توجه به اینکه پس از سه سال از پاندمی کرونا به صورت حضوری جمع شده‌ایم، متوجه می‌شویم زندگی بشر چقدر اهمیت دارد، چرا که نشست قبلی را به دلیل همه‌گیری کویید ۱۹ از دست دادیم.رئیس کنگره جهانی خبرگزاری‌ها و مدیر عامل خبرگزاری بتا بلغارستان با تاکید بر اینکه این پاندمی تغییراتی را ایجاد کرد و کووید باعث تعویق نشست‌های حضوری این اجلاس شد، ابراز امیدواری کرد سال بعد هم این اجلاس با حضور اعضا برگزار شود.
ضرورت همکاری خبری در حوزه بالکان و اروپا
والچف با اشاره به وجود پیش تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه رسانه‌ای گفت: پیشنهاد من این است که یک همکاری‌هایی را در حوزه بالکان و اروپا از طریق سایت مادر ایجاد و اخبار خود را تبادل کنیم و این یکی از راه‌های درک یکدیگر است. رئیس کنگره جهانی خبرگزاری‌ها و مدیر عامل خبرگزاری بتا بلغارستان افزود: جهانی شدن فقط روی اخبار فاجعه بار کشورها تمرکز می‌کند و ما نیز باید روایت خود را تغییر دهیم.
وی در پایان تاکید کرد: این ملاقات‌های نزدیک بسیار مهم است و ایرانی‌ها بسیار مهمان‌نواز هستند، طوری که اگر رقابتی در این زمینه شود، ایرانی‌ها پیروز می‌شوند.
در حال حاضر ۴۳ خبرگزاری از ۳۵ کشور قاره آسیا و اقیانوسیه در این سازمان عضویت دارند و جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که سه خبرگزاری آن شامل ایرنا، فارس و مهر در اوآنا عضو هستند.
«اوآنا» (OANA) نام اختصاری و مخفف The Organization of Asia-Pacific News Agencies است که در ۲۲ دسامبر سال ۱۹۶۱ (۱ دی ۱۳۴۰) با هدف تسهیل اطلاع‌رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تأسیس شد.

تحلیل خبر

نه فقط آینده بلکه در دو سه دهه اخیر که «تبادل اطلاعات» درصدر نیازهای مردم جهان قرار گرفته، قدرت اخبار آزاد خود را به رخ جهانیان کشیده است.
ما در جهان با دو قطب متضاد مواجه هستیم: یکی زور و دیگری انتخاب. سلاح‌های نظامی و قدرت‌های قهریه «چهره منفی» جهانی هستند و در مقابل آن، آگاهی و آزادی و انتخاب، «چهره مثبت» دنیای امروز می‌باشند.
آنچه مسلم است در دهه‌ها و هزاره‌های قدیم حرف اول و آخر «زور و قوه قهریه» می‌زد اما از زمانی که دمکراسی در جهان رشد کرد و قلم و بیان گردش آزاد یافت، به آرامی جایگاه اطلاع‌رسانی بر بام جهان درخشیدن گرفت. امروز به برکت انواع رسانه‌های حقیقی و مجازی، قدرت اخبار و اطلاعات می‌رود که قدرت اول جهان شود.
اما و صد اما، زمانی اخبار و اطلاعات قدرت بلامنازعه جهان خواهد شد که با آزادی کامل موثق‌ترین و معتبرترین اطلاعات به دست مردم برسد و هیچ زاویه و لایه مبهمی در زندگی جمعی مردم یافت نشود. همه آزادانه بگویند، بشنوند، بنویسند، بخوانند و به دیگران منتقل کنند. همه چیز در پشت شیشه‌های شفاف به وضوح دیده شود. در چنین دنیایی دیگر تخلف، جرم، قانون‌شکنی، بدقولی، سوءاستفاده از موقعیت و ... وجود نخواهد داشت یا در کمترین میزان ممکن خود را نشان خواهد داد.
به‌هرحال آخرالزمان، زمان آگاهی، انتخاب و آزادی همه جانبه مردم در سراسر جهان است و عوامل زورمدارانه از جایگاه خود سقوط خواهند کرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها