چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 4 آبان 1401 ، 36 : 18

کد خبر : 26004

از 0 نفر 0

دکتر پاک فطرت در دیدار با مدیران مسئول روزنامه‌های فارس تأکید کرد؛ کار فرهنگی روزنامه‌ها شاید به مراتب بیشتر از کار فرهنگی برخی از دستگاه‌های متولی فرهنگ باشد

دکتر پاک فطرت در دیدار با مدیران مسئول روزنامه‌های فارس تأکید کرد؛ کار فرهنگی روزنامه‌ها شاید به مراتب بیشتر از کار فرهنگی برخی  از دستگاه‌های متولی فرهنگ باشد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دفتر نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، نشست همفکری مدیران مسئول روزنامه‌های استان فارس با علیرضا پاک فطرت برگزار شد. در این جلسه محمدمهدی جعفری زاده صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه «طلوع»، محمد عسلی صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه «عصر مردم»، مهدی آماده جانشین مدیرمسئول و سردبیر روزنامه «تماشا»، حسین امیری جانشین مدیرمسئول و سردبیر روزنامه «شیراز نوین»، سید غیاث‌الدین ملک حسینی خبرنگار و نماینده مدیرمسئول روزنامه «خبر جنوب» و الهام فیروزی جانشین مدیرمسئول و سردبیر روزنامه «نیم نگاه» حضــور داشــتند، در خصوص مهم‌ترین مسائل و مشــکلات پیش روی مطبوعات استان به ویژه روزنامه‌های در حال انتشار شیراز با پاک فطرت عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به بحث و گفت و گو پرداختند.+ تحلیل خبر

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دفتر نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، نشست همفکری مدیران مسئول روزنامه‌های استان فارس با علیرضا پاک فطرت برگزار شد. در این جلسه محمدمهدی جعفری زاده صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه «طلوع»، محمد عسلی صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه «عصر مردم»، مهدی آماده جانشین مدیرمسئول و سردبیر روزنامه «تماشا»، حسین امیری جانشین مدیرمسئول و سردبیر روزنامه «شیراز نوین»، سید غیاث‌الدین ملک حسینی خبرنگار و نماینده مدیرمسئول روزنامه «خبر جنوب» و الهام فیروزی جانشین مدیرمسئول و سردبیر روزنامه «نیم نگاه» حضــور داشــتند، در خصوص مهم‌ترین مسائل و مشــکلات پیش روی مطبوعات استان به ویژه روزنامه‌های در حال انتشار شیراز با پاک فطرت عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به بحث و گفت و گو پرداختند.
************
نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در دیدار با مدیران مسئول روزنامه‌های استان اظهار داشت: معتقدم اگر رونق اقتصادی وجود داشته باشد، به تبع آن روزنامه‌ها هم رونق خواهند داشت؛ اگر وضع شما فعالان روزنامه و رسانه خوب نباشد، شـاید من و دیگران به عنوان مسـئول مقصـریم که نتوانسته‌ایم برای شـما کاری کنیم.
دکتر علیرضا پاک فطرت با بیان اینکه می‌دانم روزنامه‌نگاری کاری سخت است و هر کسی توان انجام این کار را ندارد، گفت: مدیران اقتصـادی در فارس باید تلاش بیشتری کنند تا مطبوعات ما، مراکز تجاری و سایر اماکن و ادارات استان با مشکلی روبرو نشوند. انتشار روزنامه خوب و لازم است چرا که روزنامه‌ها نقش مهمی در توسعه استان و کشور و ارتقای سطح فرهنگی جامعه دارند.
وی با بیان اینکه کار فرهنگی روزنامه‌ها شاید به مراتب بیشتر از کار فرهنگی برخی از دستگاه‌های متولی فرهنگ باشد، افزود: هیچ مدیر یا نماینده‌ای نباید از موقعیت مدیریت و نمایندگی‌اش سوءاستفاده مالی و ابزاری کند. رانت در کار نماینده معنا و مفهومی ندارد. مجوز روزنامه گرفتن و یا فعال رسانه بودن خوب است اما اداره درست و مدیریت بهینه آن نشریه یا رسانه مهمتراست.
* بین مجموعه‌های مدیریتی استان هماهنگی خوبی وجود دارد
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: فارس باید در بحث اقتصــادی تکانی بخورد و گردش مالی ادارات و مؤسسات ما زیاد باشد تا کسب و کارها رونق پیدا کند.
او ادامه داد: خوشبختانه فارس در بهترین شرایط مدیریتی است. استاندار و نماینده‌ها با هم همراه هستند و بحمداالله هماهنگی لازم بین مجموعه‌های مدیریتی استان وجود دارد. استاندار فارس هم انصافاً تلاش زیادی می‌کند و در این شرایط نداریِ دولت، بودجه‌های خوبی به فارس آورده است.
وی خطاب به مدیران روزنامه‌های فارس اظهار کرد: روزنامه‌نگاران افرادی بااستعداد هسـتند، می‌دانم که قلم زدن سخت است اما قلم شما روزنامه‌نگاران ماندگار خواهید بود.
* اگر یک ریال از بودجه فرهنگی کم کنیم مجبور می‌شویم ده ریال به بودجه امنیتی اضافه کنیم
این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اگر یک ریال از بودجه فرهنگی کم کنیم، مجبور می‌شویم 10 ریال به بودجه امنیتی اضافه کنیم.
او ادامه داد: باید از نظر فرهنگی کارهای خوبی انجام شود تا با مشکلات امنیتی مواجه نشویم، مثل همین کاری که شما رسانه‌ها در حوزه فرهنگ انجام می‌دهید.
وی خاطرنشان کرد: روزنامه‌ها در هدایت و تعالی جامعه نقش‌آفرین هستند و می‌توانند جامعه را آباد یا خراب کنند.
پاک فطرت با بیان اینکه رسانه باید در بحث معیشت، فرهنگ و امنیت مردم دغدغه داشته باشــد، اضافه کرد: در بحث تولید جهش مسکن می‌توان کمک‌های خوبی را به رسانه‌ها و به ویژه به روزنامه‌نگاران و روزنامه‌ها کرد. به نظر من مهم‌ترین کار فرهنگی که آگاهی دادن به مردم در مسائل مختلف است، می‌تواند در روزنامه‌ها و توسط شما روزنامه‌نگاران و فعال رسانه رقم زده شود.
وی یادآور شد: بسیاری از مردم علی‌رغم گسترش فضاهای مجازی، روزنامه‌ها را کنار نگذاشته‌اند در برخی از کشورهای دنیا فضای مجازی ولنگار نیست و اگر دروغی را نشر دهند به شدت مجازات می‌شوند. مردم در آن جا به راحتی روزنامه می‌خوانند و تهیه روزنامه در سبد خرید آنها جای دارد، زیرا روزنامه‌هایشان تهی از محتوا نیست. مسئولین ما هم باید کاری کنند که مردم و به ویژه قشر جوان به جای بازی با موبایل به دنبال خرید روزنامه و مطالعه آن باشند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر بخواهیم مشکلات کشور یکی پس از دیگری حل شود باید به سمت حمایت از رسـانه و فعالان حوزه خبر و مطبوعات برویم.
بنده به وزیر ارشاد تذکر خواهم داد تا در زمینه تأمین کاغذ مورد نیاز نشریات و بهبود معیشت روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه چاره‌ای بیندیشد.
* توانایی ادامه کار روزنامه‌های فارس در سالهای اخیر بسیار کم شده است
در ادامه محمدمهدی جعفری‌زاده صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه «طلوع» با تقدیر از مواضع روشن دکتر پاک فطرت در مسائل فرهنگی گفت: متاسفانه با تحلیل‌های غلط برخی از مدیران در مورد روزنامه‌ها مواجه هستیم. عده‌ای به جای پرداختن به وظایف حیطه شغلی خود به امور دیگری که به آنان ربطی ندارد، می‌پردازند.
وی ادامه داد: این دسته از مدیران می‌توانند به جای تلاش برای دریافت مجوز رسـانه شخصی، همه رسانه‌ها را با خود همراه کنند، مثل شما که دیدگاه‌هایتان مردم‌پسند است و معمولاً تیتر رسانه‌ها می‌شود.
این مدرس دانشگاه افزود: روزنامه‌ها می‌توانند تریبون افراد باشند اما مهم است فرد چه کسی و با چه دیدگاهی باشد.
وی افزود: با تکثر ایده‌ها و نظرات روبرو هستیم که باید به همه آنها توجه داشته باشیم و همه را باید با خود همراه کنیم.
جعفری زاده اظهار داشت: برخی نمایندگان اشتباه راهبردی نکنند و خیال نکنند اگر به دنبال انتشار روزنامه یا رسانه‌ای رفتند همه چیزشان حل می‌شود، من به عنوان یک فعال باسابقه مطبوعاتی عرض می‌کنم که این اشــتباه را نکنند و مســیر را کج نروند.
مدیرمسئول روزنامه طلوع که خود از پیشکسوتان فرهنگی است، بیان داشت: امروز رسانه‌های ما به ویژه مطبوعات در بحران شدید مالی قرار گرفته‌اند. متاسفیم که اگر در این شرایط بخواهیم روزنامه‌هایمان را تعطیل کنیم برخی بیایند و برچسب سیاسی به ما بزنند. همکاران بنده در روزنامه‌های دیگر عذر تعدادی از پرسنل خود را خواسته و صفحات روزنامه‌هایشان را کم کرده‌اند. چون آگهی‌ها بسیار کم و حمایت‌ها بسیار ناچیز شده است.
* مطبوعات باید بیشتر مورد توجه و عنایت مجموعه‌های حاکمیتی باشند
پیش از سخنان نماینده مردم شیراز، محمد عسلی صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه «عصر مردم» اظهار داشت: مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هستند، بنابراین باید بیشتر موردتوجه و عنایت مجموعه‌های حاکمیتی باشند.
این پیشکسوت مطبوعاتی گفت: مسئولان ما هم باید آماده رویارویی با مسائل گوناگون کشور و مطالبات مردم باشند و ذهنیت جوانان ما را با مهمترین مسـائل روز آشـنا کنند که یکی از راههای آن همین روزنامه‌هاست. معتقدم باید نمایندگان مردم در مجلس در این زمینه راهکار و رهنمود ارائه دهند که به چه مسائلی بهتر و بیشتر پرداخته شود.
عسلی افزود: ما همچنان با مشکل کاغذ مواجهیم؛ کاغذ را به یک نفر داده‌اند که توزیع کنند اما هنوز نرخ قطعی به وی اعلام نشده است. سه سال وعده توزیع کاغذ داده‌اند ولی مشکل اینجاست که همین کاغذ موجود در انبارها راهم درست توزیع نمی‌کنند. افزایش بی‌رویه قیمت کاغذ بیداد می‌کند.
* از اعمال نفوذ افراد سیاسی در بحث صدور مجوزهای نشریات جلوگیری شود
مهدی آماده جانشین مدیرمسئول و سردبیر روزنامه «تماشا» هم با انتقاد از وضعیت موجود رسانه‌ها بویژه مشکلات پیش آمده برای مطبوعات اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و سایر مقامات مسئول استان به ویژه اعضای شورای فرهنگ عمومی فارس باید مانع از اعمال نفوذ افراد در بحث صدور مجوز نشریات و دریافت مجوزهای فله‌ای به افراد غیرمتخصص حوزه رسانه شوند.

* می‌خواهیم چراغ مطبوعات روشن باشد
سپس حسین امیری جانشین مدیرمسئول و سردبیر روزنامه «شیراز نوین» اظهار داشت: آگهی‌های دادگستری از انحصار روزنامه حمایت بیرون آید، چون مردم باید یک پروسه طولانی چند ماهه را برای درج آگهی‌هایشان دنبال کنند.
وی گفت: اگر برچسب سیاسی به ما زده نمی‌شد قطعاً روزنامه‌هایمان را در شرایط فعلی با وجود این همه مشــکلات پیش رو تعطیل می‌کردیم.
امیری افزود: می‌خواهیم چراغ مطبوعات روشن باشد، اگر بگذارند و حمایت کنند. در هر حال ما از حق خودمان دفاع می‌کنیم و می‌دانیم که ارتزاق صدها نفر از روزنامه‌نگاران و شــاغلین در مطبوعات با حمایت‌های مجموعه مدیرانی مثل شما تداوم می‌یابد.
* حمایت معنوی از تولید محتوای رسانه‌ها در کنار حمایت از تولیدات سایر کالاها
سید غیاث‌الدین ملک حسینی خبرنگار روزنامه «خبر جنوب» هم اظهار داشـت: مقام معظم رهبری درباره حمایت از تولید داخل در سالهای اخیر تأکید فراوان داشته‌اند. نگاه مسئولان و مدیران در بحث حمایت از تولید داخل فقط به تولید محصولات فیزیکی یا تولید کالاهای کارخانه‌ای و کارگاهی رفته اسـت؛ حال آنکه حمایت از پایگاه‌های خبری سایت‌ها، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و نشریات هم باید به جهت تولیدات محتوایی که دارند مد نظر مسئولان و مدیران کشور باشد، چرا که رسانه‌های خارجی که این همه هجمه علیه کشور ما دارند را باید همین رسانه‌های داخلی با تولید محتواهایشــان پاســخگو باشــند.
* فضای کشور و استان به سمت و سویی برود که مردم با رسانه‌ها قهر نکنند!
در پایان الهام فیروزی جانشین مدیرمسئول و سردبیر روزنامه «نیم نگاه» نیز در این جلسه اظهار داشـت: از جنابعالی به‌عنوان نماینده شـیراز و حامی رسانه‌های استان تقاضا داریم با مدیران ارشد کشوری و استانی در راستای حمایت‌های همه جانبه از فعالان رسانه‌ای به ویژه روزنامه‌ها تلاش بیشتری نمایند و فضای کشور و استان را به سمت و سویی ببرند که مردم و مدیران با روزنامه‌ها نه تنها قهر نکنند بلکه ارتباط بهتری با آنان برقرار نمایند.

تحلیل خبر

مطبوعات که به خاطر دقت نظر در انعکاس اخبار و اطلاعات و ارائه دیدگاه‌ها و نظرات علمی و اجتماعی، مورد اعتماد و وثوق مردم هستند، در شرایط سخت «بقا و ماندگاری» به سر می‌برند.
آنها از یک طرف برای تولید محتوای قوی و مردم پسند، ابزار و امکانات و نیروهای متخصص و حرفه‌ای لازم را در اختیار ندارند و باید با دست خالی به رقابت با رسانه‌هایی که همه امکانات پیشرفته را دارند و در فضای باز و دلخواه مشغول فعالیت هستند، رقابت کنند و از طرف دیگر جهت تدارکات چاپ، کاغذ، زینک و هزینه‌های جاری خود در اقتصاد متورم و بیمار کشور، عمده وقت خود را صرف و تلف کنند.
دغدغه مدیرمسئول یک روزنامه باید غنا بخشیدن به محتوای روزنامه‌اش باشد تا مردم از همه اقشار و طیف‌های فکری جذب آن شوند و هر کس بتواند از آن خوشه‌ای بچیند اما متاسفانه این دغدغه با دغدغه امور تدارکاتی و گرفتاری‌های ادارات و امور روزمره جابه جا شده و پتانسیل و توان آنها را به هدر می‌دهد.
روزنامه‌ها که در تمام شماره‌های خود به دفاع از حقوق مردم برمی‌آیند، متاسفانه فرصت نیافته‌اند که جلوی ضایع شدن حقوق خود را بگیرند. امروز مجلس برای نجات همه اقشار ملت، طرح‌ها و لوایحی را تصویب می‌کند ولی سهم مطبوعات در بین این مصوبات نزدیک به صفر است. به نظر می‌رسد هم مطبوعات و هم مسئولان و سران سه قوه کشور باید یک سرفصل نوینی برای حمایت معنوی و مادی از مطبوعات را بگشایند تا این چراغ راهنمای مردم، رو به خاموشی و افول نرود.
مطبوعات که حدود 200 سال از عمر خود را در مسیر آزاداندیشی و آگاهی بخشی به ملت و نشان دادن راه توسعه و پیشرفت به مسئولان کشور و نقد و تحلیل آن سپری کرده، اینک نباید در رقابت‌های جهانی با رسانه‌های قدرتمند، کمر خم کند و از میدان رقابت خارج شود چون اگر چنین شود دیگر مردم هیچ مرجع قابل‌اعتمادی جهت کسب اطلاعات و آگاهی‌های مطمئن، در اختیار نخواهند داشت و دچار نوعی سردرگمی و هرج و مرج در دسترسی به اطلاعات درست و غلط خواهند شد و راه اصلی در بین کجراهه ها، گم خواهد شد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها