چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 6 آبان 1401 ، 42 : 17

کد خبر : 26013

از 0 نفر 0

معاون وزارت علوم: اعتراض دانشجویان را فرصتی برای اصلاح بدانیم

معاون وزارت علوم:  اعتراض دانشجویان را فرصتی برای اصلاح بدانیم

وی تقویت تشکل‌های سیاسی و کمک و تسهیل فعالیت‌های آنها را مورد تاکید قرار داد و افزود: تشکل‌های سیاسی نشانه بارز بلوغ سیاسی در میان دانشجویان هستند.+ تحلیل خبر

وی تقویت تشکل‌های سیاسی و کمک و تسهیل فعالیت‌های آنها را مورد تاکید قرار داد و افزود: تشکل‌های سیاسی نشانه بارز بلوغ سیاسی در میان دانشجویان هستند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: چند فعالیت ستادی بزرگ همچون آیین‌نامه هیئت دولت درباره گردشگری علم و فناوری، ستاد راهیان پیشرفت و تور پارک‌های فناوری به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری انجام شده است.
بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر عبدالحسین کلانتری در نشست نمایندگان وزارت در هیئت‌های نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان دانشگاه‌های سراسر کشور که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، اظهار داشت: نگاه تاریخی به سیر تطور و پویایی‌های جریان‌ها و جنبش‌های دانشجویی؛ حرکت از آزادی اندیشه به سمت آزادی انتخاب و آزادگی مصرف، بسیار آموزنده و راهگشاست.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: تکثر فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را در سایه وحدت ملی باید پاس بداریم و ارج نهیم. این جامعه رنگین کمانی و زیبای ایران را به عنوان فرصت تلقی کنیم و در جهت تقویت هویت ملی، ادغام قومیتی، پرهیز از مرکزگرایی و سرکوب خرده فرهنگ‌های قومی و زبانی و پرهیز از هرج و مرج فرهنگی و تضعیف هویت ملی گام برداریم.
وی با تاکید بر پرهیز از شکل‌گیری دوقطبی در فضای دانشگاه‌ها، افزود: در جریان اعتراضات و اغتشاشات اخیر متاسفانه شاهد بودیم که با کمک جریان معاند بخش‌هایی از مردم و دانشجویان در برابر هم قرار گرفتند و بداخلاقی‌های زیادی صورت گرفت. برای جامعه‌ای که همزیستی مسالمت‌آمیز تاریخی ویژگی آن است چنین صحنه‌هایی واقعاً دردناک و نازیبا بوده و هست و باید دوباره این همزیستی را علی‌رغم تمامی تفاوت‌ها احیا کرد. وی خاطرنشان کرد: از تشکل و متشکل شدن نهراسید و دانشجویان را به فعالیت‌های جمعی، متشکل، رسمی، قانونی، منضبط و گروهی سوق دهید. شما نمایندگان حاکمیت هستید و باید بزرگ منشانه و همراه با صبر و حلم و سعه صدر و مدارا با مجموعه‌های دانشجویی برخورد کنید.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: مطالبات دانشجویی را در هر قالب قانونی ارج می‌نهیم و به جای مخالفت با مطالبه‌گری و اعتراض و تجمع، آن را باید فرصتی برای کنشگری دانشجویان و جامعه‌پذیری آنها و اصلاح و بلوغ ساز و کارهای جاری بدانیم. با این نگاه دانشجویان را به سمت فعالیت‌های قانونمند هدایت کنیم تا شاهد حرکت‌های ساختارشکن و هنجارشکن در دانشگاه‌ها نباشیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: همچنین نباید منکر بود که در کشور مسائل و مشکلاتی وجود دارد اما این مسائل و مشکلات نباید منشأ ناامیدی باشند بلکه باید محرکی برای فعالیت و کنشگری باشند چرا که مشکلات این کشور توسط نخبگان، دانشگاهیان و جوانان این کشور حل می‌شود. حلال مشکلات کشور همین جوانان و دانشجویان و نخبگان فعال در دانشگاه هستند و این مشکلات لاینحل نبوده و راه‌حل دارند.

تحلیل خبر

هر کشوری به مرور زمان، برای رفع نواقص و معایب و اشکالات عملکردی و ساختاری نیاز به اصلاح بنیان‌ها و برنامه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی‌اش دارد.
محال است کشوری را پیدا کنید که بتواند ادعا کند در مسیر تحول و توسعه دچار اشکالات و آفاتی نشده است. اگر کشوری ادعا کند که نیاز به هیچ نوع اصلاحات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ندارد یقیناً در اشتباه محض به سر می‌برد و این دیدگاه غلط باعث انباشتگی معایب آن شده، بعد به جایی می‌رسد که حجم زیاد عیب‌ها و اشکالات، آن را در بن بست قرار داده و از آن پس هزینه اصلاحات را چندین برابر می‌کند و باز اگر این شیوه ادامه داشته باشد به مراحل غیرقابل اصلاح و خطرناکتری خواهد رسید.
آنچه معاون وزارت علوم گفته که اعتراض دانشجویان را فرصتی برای اصلاح بدانیم، از این جهت که به نوعی واقع‌گرایی رسیده، امر مطلوب و پسندیده‌ای است اما ای کاش این دیدگاه در ایشان و همه دست اندرکاران در دهه‌های گذشته به موقع و به هنگام رخ می‌داد و زودتر برای رفع عیوب اقدام می‌کردند. مرحوم شهید مطهری در کتاب «پیرامون انقلاب اسلامی» بعد از پیروزی انقلاب با تیزبینی تمام گفت: انقلاب همانند یک نهال است که به مرور زمان در مراحل رشد نیاز به اصلاح شاخه‌ها و برگ‌های اضافی و خشکیده و پژمرده‌اش دارد و اگر به موقع این اصلاحات انجام نگیرد، به اصل درخت انقلاب آسیب می زند (نقل به مضمون)
آری شهید مطهری کاملاً درست پیش بینی کرده بود که درخت انقلاب و جامعه نوپای اسلامی باید به طور مستمر به خوداصلاحی بپردازد تا خود را سرزنده و شاداب و قوی نگه دارد و اجازه ندهد که کرم‌ها و آفات پنهان درون شاخه‌ها به ریشه و کل درخت آسیب وارد کنند.
این اصلاحات کارکردی (Function) و ساختاری (Structure) لازمه هر جامعه پویا و زنده‌ای است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها