چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 17 آبان 1401 ، 22 : 18

کد خبر : 26103

از 0 نفر 0

یک نماینده: مافیای خودرو به بازار واردات ورود کرده

یک نماینده:  مافیای خودرو به بازار واردات ورود کرده

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مافیایی که در صنعت خودروسازی وجود دارد با شرایط دیگری به واردات خودرو ورود پیدا کرده و با شگردهای مختلف به دنبال در دست گرفتن بازار واردات هستند.+ تحلیل خبر

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مافیایی که در صنعت خودروسازی وجود دارد با شرایط دیگری به واردات خودرو ورود پیدا کرده و با شگردهای مختلف به دنبال در دست گرفتن بازار واردات هستند.
سید علی موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به گام مجلس در راستای واردات خودرو و روند اجرای آن، بیان کرد: مجلس برای واردات خودرو قانون شفافی را مصوب کرد اما از نظر بنده همچنان در آئین‌نامه نوشته شده برای واردات خودرو انحصار وجود دارد و مافیایی که در صنعت خودروسازی حکمفرما هستند با شرایط دیگری به واردات خودرو ورود پیدا کرده‌اند.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس مدعی شد: مافیایی که در دو خودروسازی بزرگ کشور در حال تاختن هستند امروز به بحث واردات خودرو ورود پیدا کرده‌اند و قصد دارند با شگردهای مختلف واردات خودرو را نیز در دست خود بگیرند.
نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در قانون مصوب خود ساز وکار واردات را پیش بینی کرده و در نوع خودروهای وارداتی انحصاری قائل نشده است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد شروطی که در بندهای مختلف آئین‌نامه واردات خودرو پیش بینی شده است، دست مافیاها را باز گذاشته است، ما به عنوان نماینده مردم تذکر داده و مطالبه داریم حتماً این بندهای آیین‌نامه اصلاح شود.

تحلیل خبر

بحث ساماندهی بازار خودرو، پس از منتفی شدن برجام و البته با بسته شدن واردات خودرو چندین سال است که به یکی از مطالبات مردم بدل شده و به تبع آن بحث هم در این خصوص همواره گرم بوده است. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، وعده‌های گوناگونی برای از سرگیری واردات خودرو به عنوان یک خواسته عمومی مطرح شد و حتی قرار بود زمستان گذشته فرایند واردات آغاز شود اما این طرح به یک باره از دستور کار مجلس خارج شد. پس از آن هم بارها مقامات وزارت صمت از آغاز واردات ظرف چند ماه آینده سخن گفتند اما این فرایند تا امروز آغاز نشده است.
با مشخص شدن جزئیات طرحِ مجلس درخصوص واردات خودرو و اعلام شرایط و محدودیت‌های وضع شده برای واردکنندگان، از همان ابتدا هم بسیاری، از این طرح ایراد گرفتند و معتقد بودند طرح واردات، انحصار را در بازار از بین نمی‌برد. در عمل هم مطابق آخرین اعلام رسمی تنها شرکت‌های خودروسازی داخلی و مونتاژکاران موفق به اخذ مجوز واردات شده‌اند.
وقتی انحصار در یک بخش وجود داشته باشد، عملاً ساز و کارها بر مبنای صرفه و صلاح آن بخش تعریف می‌شود و با خیال آسوده از عدم وجود رقیب، می‌توانند خود قواعد بازار انحصاری را تعیین کنند، بنابراین حقوق مصرف کننده نهایی در چنین وضعیتی تضمین نخواهد شد. مردم به عنوان مطالبه گران اصلی آزاد شدن واردات و ساماندهی بازار خودرو، توقع داشتند پس از چندین سال محدودیت در بازار خودرو و سپردن کل بازار به دست تولیدکنندگان داخلی و مونتاژکاران، حداقل با شرایط جدید بتوانند به خودروهای باکیفیت با قیمت مناسب دسترسی پیدا کنند اما همانطور که این نماینده مجلس هم اشاره کرده، طرح فعلی عملاً به کام مافیای خودرو و در راستای منافع آنان است. انتظار مردم به عنوان مصرف کننده نهایی این بود که پس از این همه حساسیت مجلس و زمانی که برای تدوین جزئیات طرح و رفت و آمد بین کمیسیون، صحن و شورای نگهبان صرف شد، حداقل طرح پایانی تضمین کننده حقوق آنها بوده و امکان رقابت عادلانه برای همه افرادی که توانایی وارد کردن خودرو را دارند، وجود داشته باشد، اما وقتی که بعد از این همه وعده و وعید و صرف زمان، باز سخن از تسلط مافیا بر بازار انحصاری واردات مطرح می‌شود، به این معنی است که مطالبه مردم به طور واقعی و کامل پاسخ داده نشده است. طبیعی است که خودروسازان و مونتاژکاران قبل از اینکه به فکر مصرف کننده نهایی باشند، اول تلاش می‌کنند تا بازار خودروهای خروجی از خط تولید خودشان تهدید نشود و انتخاب خودرو برای واردات، قیمت‌گذاری و حتی خدمات را بر اساس همین پیش فرض تعیین می‌کنند، بنابراین می‌توان گفت حذف مافیا و انحصار از بازار خودرو، از ابتدا هدف قانون‌گذاران و بانیان این طرح نبوده است.
با این اوصاف و به گفته بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو، این طرح هم نمی‌تواند تأثیر چندانی در ساماندهی بازار خودرو داشته باشد و باز هم مصرف‌کنندگان مجبور خواهند شد از بین بازه‌ای محدود، خودرویی را با چند برابر قیمت واقعی و با شرایطی که خودروسازان داخلی تعیین کرده‌اند، خریداری نمایند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها