چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 18 آبان 1401 ، 32 : 18

کد خبر : 26112

از 0 نفر 0

رئیس سازمان برنامه و بودجه: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عدم تحقق بودجه داریم

رئیس سازمان برنامه و بودجه: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عدم تحقق بودجه داریم

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: هیچ افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی و حجم تولید نداشته‌ایم، چطور شما این در آمد را از ۳۳۰ به ۶۴۰ همت افزایش دادید! این درآمد تحقق پیدا نمی‌کند، ما روی تحقق ۶۶ درصد این منابع حساب کرده‌ایم بنابراین ۲۰۰ همت در این تبصره عدم تحقق داریم. نمی‌توانیم از آسمان بیاوریم.+ تحلیل خبر

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: هیچ افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی و حجم تولید نداشته‌ایم، چطور شما این در آمد را از ۳۳۰ به ۶۴۰ همت افزایش دادید! این درآمد تحقق پیدا نمی‌کند، ما روی تحقق ۶۶ درصد این منابع حساب کرده‌ایم بنابراین ۲۰۰ همت در این تبصره عدم تحقق داریم. نمی‌توانیم از آسمان بیاوریم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: خواهش می‌کنیم در مجلس منابع درآمدهای غیر واقعی بودجه را افزایش ندهید، زیرا تحقق نمی‌یابد، عملکرد سال گذشته تبصره ۱۴ حدود ۳۴۰ همت بوده است. در سال ۱۴۰۱ هیچ افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی و حجم تولید نداشته‌ایم، چطور شما این در آمد را از ۳۳۰ به ۶۴۰ همت افزایش دادید؟
به گزارش ایرنا، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی عملکرد دولت در تحقق منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱، میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: سال گذشته در نیمه دوم سال ۱۹ همت برای تبصره ۱۸ پرداخت شد این تبصره در دولت قبل هیچ عملکردی نداشت.
وی از نمایندگان خواست که به نکات دولت در مورد منابع بودجه توجه کنید و اظهار داشت: خواهش می‌کنیم در مجلس منابع درآمدهای غیر واقعی بودجه را افزایش ندهید، زیرا تحقق نمی‌یابد، عملکرد سال گذشته تبصره ۱۴ حدود ۳۴۰ همت بوده است. در سال ۱۴۰۱ هیچ افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی و حجم تولید نداشته‌ایم، چطور شما این در آمد را از ۳۳۰ به ۶۴۰ همت افزایش دادید! این درآمد تحقق پیدا نمی‌کند، ما روی تحقق ۶۶ درصد این منابع حساب کرده‌ایم بنابراین ۲۰۰ همت در این تبصره عدم تحقق داریم. نمی‌توانیم از آسمان بیاوریم.
میرکاظمی با اشاره به تلاش دولت برای جبران این کسری برای تخصیص اعتبارات اشتغال گفت: رئیس جمهور در نامه‌ای از مقام معظم رهبری مجوز خواست که ۲۰ درصد سهم صندوق به تملک و اشتغال اختصاص یابد و در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده و چند برابر به اشتغال تخصیص یابد که ایشان نیز با برداشت ۱۰ درصد موافقت کردند.
بررسی عملکرد دولت در تحقق منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ در دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی قرار داشت، وکلای ملت مدعی بودند که دولت منابع این تبصره را محقق نکرده است، اما وزیر اقتصاد اعلام کرد که ۴۳ هزار طرح اشتغال‌زایی از منابع این طرح تسهیلات دریافت کرده‌اند و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز نسبت به منابع غیر واقعی این بند انتقاد کرد.

تحلیل خبر

همانطور که رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است نباید نمایندگان مجلس در بودجه سال آینده، اعداد و ارقام بخش درآمدی بودجه را به طور غیرواقعی بالا ببرند، چون افزایش غیرواقعی و تخیلی درآمدها نهایتاً به عنصر وحشتناک کسری بودجه و عدم تحقق درآمدها منجر می‌شود، آنگاه دولت برای جبران آن مجبور می‌شود دست در جیب مردم کند و با افزایش انواع مالیات‌های سنگین یا استقراض از بانک مرکزی و دیگر مراکز اقتصادی یا افزایش قیمت ارز، یا افزایش حامل‌های انرژی همچون بنزین، گازوئیل، نفت و مصارف برق و گاز و آب مردم و دیگر طرق تورم‌زا، اقتصاد کشور را در شرایط بدتری قرار دهد. متعاقب این روند، بر دامنه نارضایتی مردم افزوده شده و مشکلات ملت و دولت به جاهای باریک‌تر کشیده می‌شود.
همان گونه که رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته موقعی که بخش درآمدها به صورت غیرواقعی افزایش می‌یابد، دولت باید از کجا آن را تأمین کند به قول ایشان
«از آسمان بیاورد!؟» معنی این سخن این است که ما هم مجبور می‌شویم از مردم بگیریم، یعنی دولت مشکلات خودش را به مردم منتقل کند و این بدترین شیوه تأمین درآمد دولت است. نمایندگان مجلس بهتر است برای اینکه دولت و ملت در این مخمصه گرفتار نشوند بودجه‌های بی‌خاصیت که به برخی جاها اختصاص می‌یابد را حذف کنند و از هزینه‌های غیرضروری و کم اولویت‌دار بکاهند. باید خرج و دخل دولت را طوری تنظیم کنند که به ملت فشار وارد نشود و دولت هم در تنگنا قرار نگیرد. البته بیشتر نمایندگان می‌خواهند قول‌هایی را که به مردم حوزه انتخابیه‌شان داده‌اند را در بودجه سال آینده ببینند هرچند این قول‌ها در زمان انتخابات صرفاً جنبه تبلیغاتی برای جلب آرا داشته و پشتوانه کارشناسی نداشته، اما می‌خواهند بر دولت فشار بیاورند تا قول‌هایشان عملیاتی شود ولی واقعیت تلخ این است که اگر بودجه کشور و درآمد آن چند برابر اعداد و ارقامی که دولت در لایحه بودجه سال آینده ارائه کرده، بشود باز پاسخگوی این همه وعده و وعید نمایندگان مجلس نیست.
پس نمایندگان مجلس به روش کارشناسانه و واقع‌بینانه به درآمدهای دولت نگاه کنند وگرنه سال آینده شاهد وخیم‌تر شدن اوضاع خواهیم بود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها