چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 22 آبان 1401 ، 18 : 17

کد خبر : 26139

از 0 نفر 0

آمار جالب دسترسی کاربران ایرانی به فیلترشکن؛ ۸۹ درصد از فیلترشکن استفاده می کنند

آمار جالب دسترسی کاربران ایرانی به فیلترشکن؛  ۸۹ درصد از فیلترشکن استفاده می کنند

تأکید اعضای شورای عالی فضای مجازی بر استفاده بیشتر از پلتفرم‌های داخلی، صیانت از حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران در این پلتفرم‌ها، در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان، کاربران و کسب‌وکارها همچنان نسبت به امنیت، قابلیت‌های کاربردی و ظرفیت مورد نیازشان، اعتماد کافی به پلتفرم‌های بومی و سکوهای داخلی ندارند.+ تحلیل خبر

تأکید اعضای شورای عالی فضای مجازی بر استفاده بیشتر از پلتفرم‌های داخلی، صیانت از حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران در این پلتفرم‌ها، در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان، کاربران و کسب‌وکارها همچنان نسبت به امنیت، قابلیت‌های کاربردی و ظرفیت مورد نیازشان، اعتماد کافی به پلتفرم‌های بومی و سکوهای داخلی ندارند.
به گزارش دنیای اقتصاد، پافشاری‌های مکرر مقامات دولتی از جمله وزیر ارتباطات بر مهاجرت به پلتفرم‌های بومی و ارائه بسته‌های حمایتی و تشویقی به کسب وکارها برای استفاده از سکوهای داخلی، در حالی ادامه دارند که یک عضو سازمان نصر تهران به تازگی تأکید کرده است که کوچ دستوری به پیام‌رسان‌های داخلی میسر نیست.
علی توسلی، عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده سازمان نصر تهران با تأکید بر اینکه مسئله اعتمادسازی برای پیام‌رسان‌های داخلی نیاز به نگاه جامعه‌شناسانه‌تری دارد، به خبرگزاری سیتنا گفت: «کوچ مردم به نرم‌افزارهای داخلی را به شکل دستوری نمی‌توان انجام داد.»
اصرار بر امکانات و ظرفیت کافی پلتفرم‌های بومی و پیام‌رسان‌های داخلی توسط مقامات دولت در حالی ادامه دارد که رشد نجومی استفاده از ابزارهای فیلترشکن و وی پیان، گواهی بر تمایل غالب کاربران و کسب‌وکارها به استفاده از پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های مسدود شده است.
حتی بررسی آمارها و نمودارهای ارائه شده در سایت «کلود فلیر» هم که یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های تحویل محتوا یا CDN در جهان است، نشان می‌دهد که میزان استفاده کاربران ایرانی از وی پیان بسیار زیاد است. به استناد آمار این سایت، استفاده از ابزارهای فیلترشکن و وی پیان بعد از آغاز محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ، به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. بر این اساس، در حال حاضر ۲. ۸۹ درصد از کاربران ایرانی با استفاده از وی پیان به اینترنت بین‌الملل دسترسی دارند.
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه آی تی در ماه‌های اخیر به رشد استفاده از وی پیان توسط کاربران و کسب‌وکارها اشاره کرده‌اند.
در همین راستا رئیس کمیسیون ساخت مراکز داده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران هم گفته است که فیلترینگ اینترنت، کاربران را به خرید وی پیان و اینترنت ماهواره‌ای سوق داده.
محمد آذری در این مورد به خبرگزاری سیتنا گفت: «عملاً اهداف مورد نظر از پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات با دور زدن این شبکه محقق نشده است. همزمانی فیلترینگ با تبعیض اجرای آن در میان اپراتورها، محدودیت در منابع زیرساخت مراکز داده و کیفیت عملکرد اپلیکیشن های بومی، دسترسی به فیلترشکن و اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، رکود کسب‌وکارهای اینترنتی، ریزش فاحش ریال، زوال اقتصادی و کاهش ظرفیت پذیرش مردم، همه و همه در کنار هم شرایط پیچیده و مبهمی را ایجاد کرده است.»
حالا کاربران در حالی به استفاده از پلتفرم‌های داخلی و پیام‌رسان‌های بومی ترغیب می‌شوند که اتفاقات مختلفی مانند بسته شدن کانال بعضی کسب‌وکارها یا حتی اشخاصی از جمله مدیرمسئول سابق موسسه کیهان توسط همین پیام‌رسان‌ها، مهر تأییدی بر این بی‌اعتمادی می‌زنند.

تحلیل خبر

مسئولان چگونه باید «فکر» کنند که در کارشان موفق باشند؟ روش تفکر و اندیشیدن در جذب مردم بسیار تأثیرگذار است. گاهی فردی به محتوای اندیشه خود آنقدر می‌چسبد و خودشیفته و خودباور می‌شود که همه را در اشتباه و خود را در مسیر صحیح می‌بیند. چنین افرادی یک جزیره فکری برای خود می‌سازند که فقط خودشان و امثال خودشان در آن جزیره زیست می‌کنند.
اما گاهی فردی با همه اعتمادی که به داشته‌های فکری و اعتقادی‌اش دارد، آزادانه آن را به نقد خود و دیگران می‌گذارد تا هم ضعف‌هایش را اصلاح کند و قوت‌هایش را تقویت و هم جایگاه منطقی‌اش را نزد دیگران ارتقا دهد.
کسانی که درِ اندیشه‌های دیگران را به روی خویش می‌گشایند در عالم پهناوری از اندیشه‌های متنوع، رشد می‌کنند که مقبولیت جهانی را در پی دارد.
دنیای امروز دنیای مسدود کردن و بستن درِ اندیشه‌ها نیست. آنقدر رسانه‌ها و ابزارهای کمک‌رسان به آنها، قوی و توانمند شده‌اند که هر درِ بسته‌ای را باز کرده و خود را بر مردم عرضه می‌کنند.
در این فضای فوران اطلاعات، تنها راهی که وجود دارد قوی کردن مبانی اندیشه، اثبات صداقت در گفتار و رفتار، ایجاد اعتماد در مخاطبان و حفظ حریم خصوصی و اسرار شخصی آنهاست. اگر کشوری نتواند این پارامترها را در میان مردم خود جا بیندازد، با هیچ روش و مشوق‌های دیگری نمی‌تواند مردمش را با خود و رسانه‌های خویش، همراه، همدل و همفکر کند.
زمانی مسئولان ما موفق خواهند بود که با وجود باز بودن پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های خارجی، پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های آنچنان پیشرفته و قابل اعتمادی در داخل بسازند و به مردم ارائه دهند که مردم خودشان داوطلبانه نمونه‌های داخلی را بر نمونه‌های خارجی ترجیح دهند و با اعتمادسازی واقعی به استفاده از پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی روی بیاورند. البته رسیدن به این مرحله به چند پیش نیاز وابسته است: یکی توانایی وافر فنی و الکترونیک. دوم: شرایط قابل قبول اقتصادی، سیاسی، فرهنگی در جامعه و سوم: اعتماد کامل به رفتارها و برنامه‌ها
حداقل باید این سه مؤلفه فراهم باشد تا مردم با خیال راحت و بدون اینکه دنبال خرید فیلترشکن باشند خودشان داوطلبانه به پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های مجازی داخلی روی بیاورند.
اگر امروز یک فروشگاه زنجیره‌ای با بهترین اجناس، خریدار و مشتری نداشته باشد، ورشکست می‌شود. پس علاوه بر عرضه کردن بهترین پیام‌رسان‌ها باید عوامل دیگر نیز موجود باشد تا خریدار و طرفدار داشته باشد وگرنه با دستور و روش‌هایی که مردم نمی‌پسندند، هیچکس علاقه‌مند به این فضاهای مجازی نمی‌شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها