پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 30 آبان 1401 ، 01 : 18

کد خبر : 26202

از 0 نفر 0

انجمن حمایت از بیماران کلیوی خوزستان: افزایش فروش کلیه به دلیل وضعیت اقتصادی خانواده‌ها

انجمن حمایت از بیماران کلیوی خوزستان: افزایش فروش کلیه به دلیل وضعیت اقتصادی خانواده‌ها

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی خوزستان با اشاره به وضعیت بیماران دیالیزی استان، گفت: ۲ هزار و ۴۹۰ بیمار دیالیزی عضو انجمن حمایت از بیماران کلیوی هستند که یک هزار و ۱۱۰ نفر از این تعداد اهوازی‌اند.+ تحلیل خبر

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی خوزستان با اشاره به وضعیت بیماران دیالیزی استان، گفت: ۲ هزار و ۴۹۰ بیمار دیالیزی عضو انجمن حمایت از بیماران کلیوی هستند که یک هزار و ۱۱۰ نفر از این تعداد اهوازی‌اند.
به گزارش ایسنا، غلامرضا لاری‌زاده با اشاره به هفته حمایت از بیماران کلیوی از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه با تبریک این هفته اظهار کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۴۹۰ بیمار دیالیزی عضو انجمن حمایت از بیماران کلیوی هستند که یک هزار و ۱۱۰ نفر از این تعداد اهوازی‌اند. البته این آمار مربوط به پرونده‌های تشکیل شده در انجمن هستند و ممکن است تعداد زیادی از بیماران برای تشکیل پرونده مراجعه نکرده‌اند.
وی افزود: از زمان تأسیس این انجمن تاکنون ۲ هزار و ۳۴۸ خوزستانی عمل پیوند کلیه را انجام داده‌اند. امسال نیز ۱۳ خوزستانی از طریق خرید کلیه و ۳۷ نفر از افراد مرگ مغزی عمل پیوند کلیه را انجام داده‌اند.
لاری‌زاده عنوان کرد: در حال حاضر در خوزستان ۳۳ بخش دیالیز و یک بخش پیوند در بیمارستان گلستان اهواز وجود دارد.مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی خوزستان با اشاره به مشکل بیماران دیالیزی برای پیوند کلیه گفت: متأسفانه هنوز پیوند کلیه از افراد مرگ مغزی زیاد جا نیفتاده است که امیدواریم فرهنگ اهدای عضو بیشتر ترویج داده شود و خانواده‌ها متوجه شوند که فرد مرگ مغزی به زندگی برنمی‌گردد، اما می‌تواند زندگی را به دیگران ببخشد.
وی درخصوص پیوند کلیه از فرد زنده نیز بیان کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها بسیاری از افراد کلیه خود را برای حل مشکلات زندگی‌شان می‌فروشند و قیمت کلیه افزایش یافته است بنابراین هر فردی بخواهد کلیه‌ای بخرد باید ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کند و بسیاری از بیماران توان پرداخت چنین هزینه‌ای را ندارند.
مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی خوزستان با انتقاد از وضعیت عملکرد دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ارائه آمار بیماران کلیوی و فوتی‌ها، تصریح کرد: متأسفانه مدتی است که معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز آمار بیماران کلیوی و فوتی‌ها را به انجمن ارائه نمی‌دهند که چنین کاری هیچ توجیهی ندارد. انتظار می‌رود دانشگاه علوم پزشکی اهواز به بیماران و پرسنل انجمن نگاه ویژه‌ای داشته باشند.
لاری‌زاده گفت: انجمن حمایت از بیماران کلیوی انجمن خیریه است که انتظار می‌رود خیرین به انجمن کمک کنند، اما از شیوع کرونا تاکنون کمک‌های افراد خیر به انجمن تقریباً صفر شده است و این شرایط انجمن را در مضیقه قرار داده است.وی با اشاره به وجود ۹ شعبه انجمن حمایت از بیماران کلیوی در خوزستان عنوان کرد: امسال میزان کمک‌های نقدی به بیماران ۸۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بوده است. ۱۹۸ بسته معیشتی به ارزش ۱۲۷ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و حدود ۱۰۰ کیلو گوشت قرمز به ارزش ۱۹۸ میلیون تومان بین این افراد توزیع شده است.

تحلیل خبر

غم دو طرفه! آری گاهی انسان دچار «غم دو طرفه» می‌شود؛ غمی که توان و انرژی و آرامش روانی را از او می‌گیرد. در خبر فوق آمده است: «با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها بسیاری از افراد کلیه خود را برای حل مشکلات زندگی‌شان می‌فروشند و قیمت کلیه افزایش یافته است بنابراین هر فردی بخواهد کلیه بخرد باید 200 تا 250 میلیون تومان هزینه کند و بسیاری از بیماران توان پرداخت چنین هزینه‌ای را ندارند» در این جملات دو جمله غمناک وجود دارد؛ یکی اینکه برخی از مردم به خاطر مشکلات اقتصادی‌شان مجبور به فروش کلیه‌شان هستند. دوم اینکه آنها که مشکل کلیه دارند توان پرداخت 200 تا 250 میلیون تومان قیمت کلیه را ندارند.
این غم دو طرف دارد، یکی غم فروشندگان کلیه به خاطر فقر و دیگری غم خریداران کلیه که آنها هم به خاطر فقر توانایی خرید کلیه را ندارند.
چقدر دردناک است که «فروشنده» و «خریدار» هر دو در اوج نیاز و فقر، قسمتی از بدنشان در معرض خطر و مرگ قرار ‌گیرد. تحمل درد و رنجِ ناقص بودن بدن یک طرف و فقر و نداری طرف دیگر، هر دو را رنج می‌دهد.
کاش این غم و رنج‌ها، نوعی خواب بود و واقعیت نداشت و هیچکس گرفتار چنین کابوس‌هایی نمی‌شد.
اگر کشور ما دارای اقتصادی سالم، پویا، مولد و ثروت آفرین بود با توجه به اینکه بزرگترین منابع، مخازن و امکانات نسبت به سایر کشورها دارد، هم با یک سیستم تغذیه و بهداشت و زندگی نرمال و استاندارد و پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها، نوبت به این بیماری‌های وحشتناک نمی‌رسید و هم اگر افرادی مبتلا می‌شدند این قدر دستشان پر و توانایی مالی داشتند که بدون هیچ دغدغه‌ای بتوانند هزینه مداوای خود را به راحتی بپردازند.
غم دو طرفه بین فروشندگان و خریداران کلیه، در سایر امور هم کمتر یا بیشتر وجود دارد و مجموعه آنها، جامعه را به سمت استهلاک می‌برد. امید که این مشکلات هرچه سریعتر حل شود و لبخند و امید را به مردم ارزانی دارد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها