جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 4 آذر 1401 ، 36 : 17

کد خبر : 26232

از 0 نفر 0

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدی: نهضت ملی مسکن با متری 5/6 میلیون تومان در حال ساخت است

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدی: نهضت ملی مسکن با متری 5/6 میلیون تومان در حال ساخت است

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: هزینه ساخت هر واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن با مدیریت دولت در تأمین مصالح و استفاده از روش انبوه سازی متری ۶.۵ میلیون تومان است.+ تحلیل خبر

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: هزینه ساخت هر واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن با مدیریت دولت در تأمین مصالح و استفاده از روش انبوه سازی متری ۶.۵ میلیون تومان است.
علیرضا جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره هزینه هر متر ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن، افزود: هزینه ساخت در طرح نهضت ملی مسکن به متری هشت میلیون تومان نرسیده است؛ چراکه دولت در این طرح از فرمول ساخت بر اساس «هزینه به مقیاس» استفاده کرده است.
وی توضیح داد: همان رقم متری ۴.۵ میلیون تومان مبنای ساخت هر متر واحدهای نهضت ملی مسکن است که از سوی معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۰ اعلام شد، البته این رقم با لحاظ شاخص‌های تورمی سه ماه سوم سال ۱۴۰۰ اعلام شد و وقتی به‌روزرسانی کردیم در سال ۱۴۰۱ به رقم متری ۶.۵ میلیون تومان رسیدیم.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: همین حالا در حال ارزیابی هزینه ساخت هستیم، اما تاکنون هزینه ساخت نهضت ملی از حدود ۶.۵ میلیون تومان بالاتر نرفته است.
جعفری در پاسخ به این سؤال که چگونه با وجود تورم مصالح ساختمانی، قیمت ساخت افزایش نیافته است، توضیح داد: اگر قیمت‌ها را به نسبت تورم افزایش دهیم، فشار بر متقاضیان افزایش می‌یابد، به همین دلیل دولت با سیاست «تأمین مصالح» و «انبوه سازی» هزینه به مقیاس را کاهش داده است و وقتی مدیریت هزینه به مقیاس انجام شود، قیمت‌ها متعادل می‌شود.
به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، دولت در ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن تلاش دارد تا از شرکت‌های توانمند در حوزه انبوه سازی و پیمانکاران با رتبه یک استفاده کند و از این روش با مدیریت هزینه، حداقل سازی شود تا فشار به متقاضی نیاید.
وی تاکید کرد: ساخت نهضت ملی با متری ۶.۵ میلیون تومان به معنای کاهش کیفیت ساخت نیست؛ بلکه به دنبال ساخت با کیفیت بالا با حداقل هزینه هستیم. جعفری تاکید کرد: در طرح نهضت ملی مدل هزینه به مقیاس در غالب انبوه‌سازی دنبال می‌شود و در کنار این مدل صنعتی‌سازی که منجر به کاهش هزینه ساخت خواهد شد را نیز در دستور کار داریم.

تحلیل خبر

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفته است: «همان رقم 5/4 میلیون تومان مبنای ساخت هر متر واحدهای نهضت ملی مسکن است که از سوی معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی در سال 1400 اعلام شد، البته این رقم با لحاظ شاخص‌های تورمی سه ماه سوم سال 1400 اعلام شد و وقتی به روزرسانی کردیم در سال 1401 به رقم متری 5/6 میلیون تومان رسیدیم» این افزایش قیمت مسکن نهضت ملی از متری 5/4 میلیون تومان به 5/6 میلیون تومان در فاصله تقریباً یکساله از چند جهت قابل بررسی و تحلیل است:
اول اینکه قیمت متری 5/6 میلیون تومان برای کلانشهرها و شهرهای بزرگ شاید زیاد نباشد ولی در شهرهای کوچک همین الان هم در بازار عرفی و معمولی قیمت هر متر مسکن، تقریباً حدود همین 5/6 میلیون تومان است، پس اگر افراد فاقد منزل مسکونی، این اندازه پول داشته باشند با مقداری وام و قرض الحسنه از اطرافیان می‌توانند زودتر از آماده شدن واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن، خودشان اقدام به خرید مسکن کنند ولی مشکل اینجاست که همین مبلغ متری
5/6 میلیون تومان هم ندارند؛ چه برای خرید در بازار عادی و چه در طرح نهضت ملی مسکن!
دوم اینکه در فاصله یک سال با افزایش نرخ تورم، دولت مجبور شده قیمت هر مترمربع مسکن نهضت ملی را با بیش از 5/1 برابر افزایش ادامه دهد، حال کسانی که در این طرح ثبت نام کرده‌اند چه تضمینی دارند که طی افزایش تورم‌های سال‌های بعد، باز این مبلغ افزایش نیابد؟ و اگر افزایش یافت آیا دولت آن را تقبل می‌کند یا مردم باید آن را تحمل کنند؟
اگر همین دو نکته را متولیان نهضت مسکن ملی درنظر بگیرند متوجه حال و روز و نگرانی‌ها و دغدغه‌های افراد بی‌خانمان که در این طرح ثبت نام کرده‌اند، خواهند شد.
برای اینکه اینها آرامش روانی خود را از دست ندهند و مأیوس نشوند باید گردانندگان این طرح چاره‌ای بیندیشند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها