پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 5 آذر 1401 ، 42 : 18

کد خبر : 26243

از 0 نفر 0

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: ریل‌گذاری فرهنگی کشور باید تغییر کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: ریل‌گذاری فرهنگی کشور باید تغییر کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ریل‌گذاری فرهنگی کشور نیازمند تغییر است و باید در این زمینه بیش از پیش تلاش شود.+ تحلیل خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ریل‌گذاری فرهنگی کشور نیازمند تغییر است و باید در این زمینه بیش از پیش تلاش شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی در نشست شورای فرهنگی عمومی شهرستان مشگین‌شهر تقویت فرهنگ عمومی را یکی از راهبردهای حوزه فرهنگی کشور دانست و اظهار کرد: رهبر عزیز انقلاب اسلامی بر حوزه فرهنگ عمومی به معنای کلان آن تاکید ویژه دارند و از این طریق باید فضیلت‌های اخلاقی و انسانی را در جامعه گسترش دهیم.
وی ادامه داد: هم اکنون شاهد هجمه سنگین فرهنگی دشمنان هستیم که رهبر معظم انقلاب از آن با عناوین مختلف مانند تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم یاد کرده‌اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروز شاهد یک جنگ ترکیبی هستیم که دربردارنده تروریسم رسانه‌ای است، دشمنان دنبال ایجاد شکاف و انشقاق در صفوف ملت ایران هستند و حوزه باورها و اعتقادات ما را نشانه گرفته‌اند، برای همین و حتما برای مصون‌سازی جامعه در حوزه فرهنگ باید نگاه را تغییر دهیم و ریل‌گذاری باید عوض شود.
اسماعیلی با بیان اینکه به‌تدریج حکمرانی فرهنگی در کشور تضعیف شده است، گفت: حاکمیت نظام اسلامی در حوزه فرهنگ کاملاً به حاشیه رفته و ما قدرت مدیریت این بخش را از دست داده‌ایم و بخشی از اتفاقات و مسائلی که بروز می‌کند در همین مسئله ریشه دارد و اگر بخواهیم این مسئله را حل کنیم باید بخش فرهنگ را تقویت کنیم.
وی افزود: به همین دلیل در بودجه ۱۴۰۲ و احکام برنامه هفتم که مسئولیت بخش‌های رسانه و فرهنگ و فضای مجازی آن بر عهده وزارت فرهنگ است این موضوع مدنظر قرار دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در همین راستا پیش‌نویس احکام برنامه را همین هفته آماده کرده و به دولت ارائه خواهیم داد و انشالله تلاش می‌کنیم در این ریل‌گذاری فرهنگ و هنر را از یک حوزه حاشیه‌ای و پیرامونی به یک حوزه مرکزی و اهتمام اصلی نظام و دولت تغییر بدهیم.
وی افزود: رئیس جمهور هم یک شخصت حوزوی، علمی، دانشگاهی و فرهنگی است و این موضوع بیشترین توقع را ایجاد کرده که دولت فعلی این مسئله را انجام دهد و ما باید این را دنبال کنیم.

تحلیل خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چند نکته در مورد «فرهنگ» بیان کرده که قابل توجه، تأمل و اقدام از طرف دولت و مجلس است:
نکته اول: حاکمیت نظام اسلامی در حوزه فرهنگ کاملاً به حاشیه رفته.
نکته دوم: قدرت مدیریت این بخش را از دست داده‌ایم
نکته سوم: برای حل دو نکته فوق باید بخش فرهنگ را تقویت کنیم
و نکته چهارم: باید در ریل گذاری جدید، فرهنگ و هنر را از «حوزه حاشیه‌ای» خارج و به «حوزه مرکزی» وارد کنیم.
این یک امر مسلم است که برای تحول، توسعه، پیشرفت و پویایی همه بخش‌های جامعه اعم از اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیاز به بسترسازی فرهنگی وجود دارد. تا زمانی که فرهنگ مردم یک جامعه در محدودیت و دایره تنگ قرار داشته باشد حتی مطالبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی‌شان قابل مصادره شدن و منحرف شدن به سمت اغراض و اهداف افراد یا گروه‌های فرصت طلب خواهد بود.
اگر فرهنگ یک ملت، در تمام ابعاد رشد نکرده باشد و مردم، سطحی بیندیشند حتی در انتخابات که سرنوشت آنها می‌خواهد رقم بخورد با وعده‌های دروغین، با پول و پلو و عوام‌فریبی می‌توان رأی آنها را خرید و سپس آنها را به خاک سیاه نشاند. چوب این ناآگاهی‌ها و فریب‌هایی که مردم در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها می‌خورند در دهه‌های بعد صدا می‌کند. لذا قبل از ورود هر ملتی به دنیای سیاست باید ابتدا فرهنگ آنها را در بالاترین سطح بالا برد تا بداند که چگونه رأی دهد. زمانی که فرهنگ به حاشیه می‌رود، جامعه تحت تاثیر التهابات و القائات هیجانی و احساسی قرار می‌گیرد و راه را به اشتباه می‌رود.
برای جبران این اشتباهات، باید هزینه‌های هنگفت و سرسام‌آوری را بپردازد که امکان پرداخت آنها نیست. تغییر دادن فرهنگ و محتویات ذهنی و درونی افراد موقعی که آلوده به انواع خرافات و موضوعات وحشتناک باشند، کار ساده‌ای نیست. فضای ذهنی داعشی را در نظر بگیرید، آنگاه ببینید که تغییر این فرهنگ، چگونه امکان‌پذیر است و اگر مردمی چنین فرهنگی داشته باشند حتی در فضای آزادی مطلق، چه نوع انتخابی را خواهند داشت؟ سیاست، اقتصاد و اجتماعی که تحت تاثیر این محتویات ذهنی است چه ماهیتی به خود خواهد گرفت؟ پس باید فرهنگ و هنر را از حاشیه احساسی به متن و مرکزیت عقلانی سوق داد و به پالایش و تقویت آن همت گمارد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها