پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 21 آذر 1401 ، 43 : 17

کد خبر : 26325

از 0 نفر 0

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: انتظار بیانیه ضد ایرانی از رئیس جمهور چین نداشتیم

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: انتظار بیانیه ضد ایرانی از رئیس جمهور چین نداشتیم

به گزارش تابناک، ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران ‍‍پیرامون موضوعات مهم، راهبردی و در راستای منافع ملی هیچ‌وقت مصالحه و مسامحه نخواهد کرد و با رویکرد منفعلانه برخورد نمی‌کند.+ تحلیل خبر

به گزارش تابناک، ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران ‍‍پیرامون موضوعات مهم، راهبردی و در راستای منافع ملی هیچ‌وقت مصالحه و مسامحه نخواهد کرد و با رویکرد منفعلانه برخورد نمی‌کند.
وی بیان کرد: ایران سیاست‌هایش را بر مبنای منافع ملی با رویکرد تولید قدرت و رسیدن به قله‌های بازدارندگی در همه زمینه‌ها به عنوان یک حرکت رو به رشد دنبال می‌کند.
عزیزی اضافه کرد: ایران واکنش هوشمندانه و به موقعی به مواضع برخی کشورها و نظام‌های سیاسی که مواضعی را علیه جمهوری اسلامی می‌گیرند، خواهد داشت.
نماینده مردم شیراز در مجلس بیان کرد: بیشترین تاکید ما در موضوع بیانیه مشترک بین شورای همکاری خلیج فارس و چین این است که جزایر سه‌گانه جزو لاینفک جغرافیای ایران اسلامی است و به هیچ وجه این حق را برای هیچ کشور و نظام سیاسی قائل نیستیم که در این امور مداخله‌ای داشته باشند لذا دولت باید در حوزه دیپلماسی، قاطع و هوشمندانه و مبتنی بر راهبرد جمهوری اسلامی از تمامیت ارضی و جغرافیایی به عنوان یک وظیفه معمولی دفاع کند گرچه این موضوعات دیگر نخ نما شده است و این بیانیه‌ها صرفاً سیاسی است.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: ایران بارها جواب این نوع بیانیه‌ها و گفتارهای خارج از عرف دیپلماتیک را داده و همچنان با رویکرد همراه با اقتدار هر نوع اظهارنظر مداخله جویانه را محکوم می‌کنیم و دولت هم باید واکنش قاطعی به این امر داشته باشد.
عزیزی تصریح کرد: توصیه ما به چین این است که فریب لفاظی‌ها و اغواگری‌های برخی کشورهای وابسته به اردوگاه غرب را نخورد و بداند همراهی با نظام سیاسی ایران هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت بیشترین دستاوردها را همان طور که در گذشته برای ایران و چین داشته است در ادامه هم خواهد داشت.
وی ادامه داد: به نظر می‌آید که در این نشست رئیس جمهور چین فریب لفاظی‌ها، اغواگری‌ها و رویکردهایی که مبتنی بر صداقت نیست را خورد.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ما هم این انتظار را از رئیس جمهور دولت چین نداشتیم طبیعتاً دستگاه دیپلماسی باید این امر را پیگیری کند و سطح انتظارات جمهوری اسلامی در مسائل منطقه‌ای را به همتای چینی گوشزد کند.
عزیزی افزود: ما در نظام سیاسی مبتنی بر ارزش‌های دینی از ابتدای انقلاب تاکنون به عنوان یک راهبرد اعلام کردیم که سیاست ما نه شرقی است و نه غربی و سیاست ما بر اساس انگیزه‌ها و آموزه‌های مبتنی بر ارزش‌های دینی، نفی ظلم و ستم و مقابله با همه ستمگران عالم است لذا چینی‌ها باید این اقدام خود را اصلاح کنند و بر اساس منافع درازمدتی که با ایران دارند، حرکت کنند.نماینده مردم شیراز در مجلس بیان کرد: دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی سعی کرد از همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود برای توسعه روابط استفاده کند و دولت در جهت دیپلماسی اقتصادی تلاش‌های خوبی انجام داده است.وی ادامه داد: مجلس و دولت باید در نشست‌های مشترکی که در آینده دارند به این موضوعات بپردازند البته انتظار داریم وزارت امور خارجه فعالانه‌تر در این صحنه حاضر شود و ضمن گوشزد به طرف چینی منافع درازمدت را یادآور شود.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: وزارت خارجه تمام تلاش خود را می‌کند تا راهبرد نظام اسلامی را در دولت سیزدهم هوشمندانه به پیش ببرد. رویکرد ما باید هوشمندانه باشد و نباید دچار هیجان و احساسات شویم و باید عالمانه و عاقلانه با تحولات منطقه و عرصه بین‌الملل برخورد کنیم و باید مراقب برخی شیطنت‌هایی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می‌کنند، باشیم.
عزیزی گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزارت خارجه نشست‌های متعددی دارد و در اولین فرصت بیانیه چین و شورای همکاری خلیج فارس در دستورکار این کمیسیون و وزارت خارجه قرار خواهد گرفت.

تحلیل خبر

هم سابقه تاریخی روسیه و چین و هم حتی در چند دهه گذشته تاکنون که به عنوان دو کشور دوست با ایران ارتباط داشته‌اند، حرکت‌های منفی و تعجب‌آور در مخالفت با منافع ملی ایران، بارها از آنها مشاهده شده است. به طوری که طرف ایرانی، با شک و تردید و نگرانی به رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی آنها در آتی نگاه می‌کند.
مسئولان کشور هم همگی می‌دانند که اعتماد کامل و اطمینان آور به این دو کشور ندارند ولی به خاطر تنش عمیق با غرب، از سر ناچاری به بلوک شرق روی آورده‌اند. اما موقعی که به کنه قضیه نگاه می‌کنیم می‌بینیم موضوع مهمی، یا به عبارت بهتر، موضوعی که برای کشور از آن مهمتر وجود ندارد، حفظ تمامیت ارضی ماست که مالکیت و حاکمیت ما بر جزایر سه گانه تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی از نمونه‌های بارز آنهاست و متاسفانه همان برخوردی که غربی‌ها با آن دارند، امروز چین هم همان برخورد را دارد و این خطای دیپلماتیک نیست بلکه اعتقاد انحرافی یک کشور نسبت به تمامیت ارضی ماست.
هر چقدر مسئولان ما در پاره‌ای موارد منفی دیگر کوتاه آمده‌اند ولی در این موضوع نمی‌توانند کوتاه بیایند و باید محکم و استوار بر حق حاکمیت و مالکیت ما بر وجب به وجب خاک، آب و هوای کشور پافشاری کنند و تا زمانی که چین چنین اعتقادی دارد و حاضر به عذرخواهی و تصحیح موضع‌گیری خویش در ارتباط با جزایر سه گانه نیست، نباید اغماض کنیم وگرنه امروز جزایر سه گانه است فردا آبهای عمان و خزر و بعد استان‌های کشور در معرض طمع آنها و معاملات پشت پرده قرار می‌گیرد.
در دنیای سیاست هیچ رویدادی را دست کم و کوچک نگیریم که سخت غافلگیر شده و ضربات جبران‌ناپذیری را خواهیم خورد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها