چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 26 آذر 1401 ، 45 : 16

کد خبر : 26341

از 0 نفر 0

احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز: تفکری که پشتوانه‌اش بیانیه‌ای با ۲۲۷ امضای نمایندگان مجلس است، نمی‌تواند در راستای آرامش جامعه مؤثر باشد

احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز: تفکری که پشتوانه‌اش بیانیه‌ای با ۲۲۷ امضای نمایندگان مجلس است، نمی‌تواند در راستای آرامش جامعه مؤثر باشد

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص اظهارات میرسلیم نسبت به اعدام‌های انجام شده (باید طی 5 روز اغتشاشگران را اعدام کرد) و در پاسخ به این سؤال که فکر نمی‌کنید صحبت‌های تحریک‌کننده مسئولان باعث تحریک و عصبانیت بخشی از جامعه می‌شود و باید از آن پرهیز کرد، گفت: اینکه آقای میرسلیم چه دیدگاهی دارد، طبیعتاً او نماینده مردم است و این دیدگاه برای خودشان محترم است.

+تحلیل خبر

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص اظهارات میرسلیم نسبت به اعدام‌های انجام شده (باید طی 5 روز اغتشاشگران را اعدام کرد) و در پاسخ به این سؤال که فکر نمی‌کنید صحبت‌های تحریک‌کننده مسئولان باعث تحریک و عصبانیت بخشی از جامعه می‌شود و باید از آن پرهیز کرد، گفت: اینکه آقای میرسلیم چه دیدگاهی دارد، طبیعتاً او نماینده مردم است و این دیدگاه برای خودشان محترم است. اما آن چیزی که به آن باور دارم این است که ما نیازمند درک صحیحی از آنچه که در جامعه رخ می‌دهد هستیم و بدون این شناخت اصلاً قادر نخواهیم بود شرایط موجود را به سمت ثبات و رضایتمندی مردم پیش ببریم.
وی افزود: طبیعتاً این شناخت، مستلزم ریشه‌یابی و واکاوی جریانات و اتفاقاتی است که در کشور رخ داده و اینکه الان آن گروهی که به عنوان معترض شناخته می‌شوند باید دید به دنبال چه چیزی هستند و این به ما بسیار کمک خواهد کرد که بتوانیم به سمت ثبات و آرامش کشور پیش برویم. تفکری که پشتوانه‌اش همان ۲۲۷ امضای نمایندگان مجلس است که در آن بیانیه اشکالات قابل‌توجهی مشاهده شد، نمی‌تواند در راستای تأمین خواسته‌ها و مطالبات مردم و آرامش جامعه مؤثر باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که چقدر ضرورت دارد شخصیت‌های سیاسی به ویژه آقای میرسلیم در جایگاهی صحبت کنند که نماینده همه مردم باشند و حتی صحبت‌هایشان باعث نشود که نگاهشان فقط به بخشی از مردم باشد، گفت: در واقع این اشکال به کلیت نهاد مجلس و جایگاه ریاست جمهوری وارد است که ما در شرایط بحران نمایندگی به سر می‌بریم و در غیاب بخش قابل‌توجهی از مردم که در انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکردند، باید بپذیریم که این نقیصه متوجه مجلس و جایگاه ریاست جمهوری است.

تحلیل خبر

اگر قانون به نمایندگان مجلس این حق را داده است که در تمام امور کشور حق اظهارنظر دارند اما این اظهارنظر باید کارشناسانه، منطقی، علمی و در چارچوب قانون و مقررات باشد.
اینکه آقای میرسلیم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفته‌اند: «فاصله بین دستگیری عوامل ناآرامی‌ها تا اعدام آن‌ها بسیار زیاد است. باید در فاصله 5 تا 10 روز بعد از دستگیری اعدام شوند» از چند جهت قابل نقد و تحلیل است:
1-ایشان به عنوان نماینده مجلس حتماً می‌دانند که از زمان دستگیری فردی تا اجرای حکم در مورد وی، باید طبق قانون مراحلی طی شود: بازجویی‌ها، تحقیق، جمع‌آوری اسناد و مدارک، ابلاغ، تشکیل جلسه و محاکمه بدوی، جلسه تجدیدنظرخواهی، فرجام‌خواهی و نظر دیوان عالی کشور و نهایتاً مرحله اجرای حکم، همه این مراحل طبق قانون مهلت‌های معین و تعداد روزهای خاصی را می‌طلبد که طبق قانون آیین دادرسی کیفری به هیچ عنوان در مدت زمان 5 تا 10 روز امکان‌پذیر نیست. به جز اینکه ایشان معتقد به دادگاه صحرایی باشند که بلافاصله پس از دستگیری بدون تشریفات قانونی و بدون طی مراحل آیین دادرسی کیفری، فرد را با چند جمله و گفت وگو اعدام
کنند!
2-نماینده مجلس، وکیل مردم است و کار وکیل بیان حقوق و نظرات موکل (مردم) است از ایشان سؤال می‌کنیم این نظر شما، نظر چند نفر از مردم تهران و ایران است؟
3-اگر وکیلی برخلاف نظر موکلان خود عمل کرد، باید از طریق چه مراجعی این تخلفات او پیگیری و درصورت لزوم از وی سلب وکالت شود؟
4- نمایندگان مجلس در بحران‌های اجتماعی و سیاسی و اعتراضات مردم، باید اعتراضات را به سبکی منطقی و مردم پسند، آرام کنند یا آن را شعله‌ورتر سازند؟
5-به قول نماینده تبریز «در شرایط بحران نمایندگی به سر می‌بریم» یعنی اول باید یک فکری به حال نمایندگانی کرد که خودشان بحران‌آفرین هستند و با کمترین آرای مردم و در خلأ حضور مردم پای صندوق‌های آرا، وارد مجلس شده‌اند. این‌ها با موضع‌گیری‌های افراطی‌شان نه به نفع مردم گام برمی‌دارند نه به نفع نظام.
6-ایشان یک بار دیگر قانون اساسی را مطالعه کنند تا ببینند به جای این نوع موضع‌گیری‌ها، چه وظایفی در قبال حقوق ملت دارند و آیا دِینِ خود را به مردم ادا کرده‌اند یا نه.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها