چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 27 آذر 1401 ، 26 : 18

کد خبر : 26345

از 0 نفر 0

قیمت‌گذاری جدید و افزایش قیمت برخی داروها

قیمت‌گذاری جدید و افزایش قیمت برخی داروها

سجاد اسماعیلی مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: افزایش قیمتی که در کمیسیون قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد بر اساس مستنداتی است که شرکت دارویی ارائه می‌دهد که در آن اثبات کرده قیمت تولید نهایی با قیمت کنونی دارو همخوانی نداشته و عملاً قیمتی که بر روی دارو درج شده، کمتر از قیمت تمام شده دارو است. سازمان غذا و دارو بر اساس بررسی مستندات یک قیمت مورد توافق را در کمیسیون قیمت‌گذاری مطرح کرده و اعضای کمیسیون این قیمت جدید دارو را تصویب می‌کند.+ تحلیل خبر

سجاد اسماعیلی مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: افزایش قیمتی که در کمیسیون قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد بر اساس مستنداتی است که شرکت دارویی ارائه می‌دهد که در آن اثبات کرده قیمت تولید نهایی با قیمت کنونی دارو همخوانی نداشته و عملاً قیمتی که بر روی دارو درج شده، کمتر از قیمت تمام شده دارو است. سازمان غذا و دارو بر اساس بررسی مستندات یک قیمت مورد توافق را در کمیسیون قیمت‌گذاری مطرح کرده و اعضای کمیسیون این قیمت جدید دارو را تصویب می‌کند.
وی افزود: پس از تصویب کمیسیون، قیمت جدید به شرکت تولیدکننده و سازمان‌های بیمه جهت پوشش بیمه‌ای دارو با قیمت جدید اعلام
می‌شود.تعاملات سازمان غذا دارو با شورای عالی بیمه وجود دارد و نمایندگان این شورا نیز در کمیسیون قیمت گذاری دارو حضور پیدا می‌کنند. این تعاملات بیشتر شده و موجب سرعت گرفتن به‌روزرسانی قیمت‌ها در سایت شرکت‌های بیمه شده است.
اسماعیلی تأکید کرد: خط قرمز سازمان غذا و دارو افزایش پرداختی از جیب مردم است که با وجود قیمت‌گذاری جدید و افزایش قیمت برخی از داروها تغییری در پرداخت از جیب مردم رخ نخواهد داد. چنانچه قیمت دارو افزایش پیدا کند این افزایش برای مردم نبوده و چنانچه آنها با نسخه پزشک به داروخانه مراجعه کنند افزایش قیمتی را متحمل نخواهند شد و با همان قیمت قبل دارو را دریافت می‌کنند.
اسماعیلی همچنین در مورد تعداد داروهایی که مشمول قیمت‌گذاری جدید می‌شوند نیز گفت: در حال حاضر نمی‌توان آمار دقیقی از اقلام دارویی که مشمول افزایش قیمت می‌شوند ارائه داد با توجه به بالا پایین شدن هزینه‌های ریالی تولید به صورت کلی شرکت‌ها درخواست تغییر قیمت را ارائه داده‌اند، برخی از این درخواست‌ها قبول خواهند شد برخی نیز قبول نمی‌شوند. شرکت‌هایی که درخواست آنها مورد قبول واقع می‌شود. درخواست آنها بر اساس محاسباتی است که در کمیسیون قیمت‌گذاری دارو مطرح می‌شود و مورد تصویب اعضای کمیسیون قرار می‌گیرد. این داروها در دسته‌های متعدد قرار می‌گیرند داروهای اخیر هم که اسامی آنها منتشر شد. بیشتر در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها بودند این داروها با توجه به‌روزرسانی که در سایت شرکت‌های بیمه شده، هزینه جدیدی برای بیمار دارای نسخه در پی نخواهند داشت.

تحلیل خبر

متأسفانه فاصله میان «ادعا» تا «واقعیت» زیاد است. بسیاری از مسئولان حرف‌هایی ظاهراً به نفع مردم می‌زنند ولی واقعیت، برخلاف آن را نشان می‌دهد و نه تنها منافع ادعا شده برای مردم وجود ندارد بلکه بر مشکلات قبلی آنان می‌افزاید.
بدترین جایی که این ادعا باعث رنجش مضاعف روح و جسم مردم می‌شود در حوزه بهداشت، دارو و درمان است.
مشاور رسانه‌ای سازمان غذا و دارو گفته است: «خط قرمز سازمان غذا و دارو افزایش پرداختی از جیب مردم است که با وجود قیمت گذاری جدید و افزایش قیمت برخی از داروها تغییری در پرداخت از جیب مردم رخ نخواهد داد.»
این گفته و حرف‌هایی شبیه این، در چند دهه گذشته تاکنون بارها تکرار شده است ولی ببینید کدام دارو، چه آنهایی که تحت پوشش بیمه هستند و چه اکثریتی که تحت پوشش بیمه نیستند، قیمت سال‌های قبل را دارد؟ «نه سال» بلکه قیمت «ماه‌های قبل» را دارد؟
متأسفانه این قیمت‌ها پیوسته در طول سال چندبار تغییر می‌کند لذا این تغییر قیمت‌ها را در سه حالت باید بررسی کرد:
1-داروهایی که تحت پوشش بیمه هستند و درصدهایی از آنها که مردم می‌پردازند.
2-داروهایی که تحت پوشش بیمه هستند ولی به تعداد و میزانی که پزشک تجویز می‌کند، داروخانه‌ها تحویل نمی‌دهند و می‌گویند در سامانه، بخشی از آن را بیمه قبول می‌کند و بقیه را باید به قیمت آزاد خرید کنید!
این جناب مشاور یا این نکته را نمی‌داند و یا می‌داند ولی خلاف واقع می‌گوید که خط قرمز آنها پرداخت از جیب مردم است. موقعی که تشخیص پزشک این است که فلان دارو باید به فلان تعداد مصرف شود چرا در سامانه بیمه فقط بخشی از آن را قبول می‌کنند؟ آیا مصرف ناقص دارو برای بیماران ضرر ندارد؟مگر اینگونه نیست که همه پزشکان می‌‌گویند مصرف ناقص داروها بدتر از عدم مصرف آنهاست پس چرا با بیمه ناقص داروها، بیماران را به سمت مصرف ناقص دارو سوق می‌دهند و جان آنها را به خطر می‌اندازند؟
3-مورد سوم داروهایی است که اساساً تحت پوشش بیمه نیستند و افزایش قیمت آنها همه از جیب مردم است و تعداد آنها الی ماشاالله زیاد است.
به قول رئیس قوه قضاییه مسئولان باید با مردم صادق باشند و حرف‌های خلاف واقع نزنند تا همین مقدار کم اعتماد باقیمانده هم از بین نرود.
علاوه بر داروها، اقلام بهداشتی که مقدمه سلامت مردم و لزوم پیشگیری از انواع بیماری‌هاست تماماً خارج از پوشش بیمه هستند و همه از جیب مردم پرداخت می‌شوند. متأسفانه چون اکثریت مردم توانایی خرید اقلام و وسایل بهداشتی را ندارند، زمینه آلودگی و ابتلا به انواع ویروس‌ها، میکروب‌ها، قارچ‌ها و ... در میان آنان گسترش یافته و آن موقع است که محتاج دارو و درمان می‌شوند و قصه تلخ فوق الذکر تکرار می‌شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها