چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 7 دی 1401 ، 46 : 17

کد خبر : 26379

از 0 نفر 0

طالبان: حتی با بمب اتم هم منع آموزش زنان را لغو نمی کنیم

طالبان:  حتی با بمب اتم هم منع آموزش زنان را لغو نمی کنیم

وزیر آموزش عالی وابسته به طالبان افغانستان تصریح کرد: حتی اگر بر سر ما بمب اتم هم بیندازند از تصمیم منع تحصیلات دانشگاهی زنان کوتاه نمی‌آییم.+ تحلیل خبر

وزیر آموزش عالی وابسته به طالبان افغانستان تصریح کرد: حتی اگر بر سر ما بمب اتم هم بیندازند از تصمیم منع تحصیلات دانشگاهی زنان کوتاه نمی‌آییم.
به گزارش تابناک به نقل از شبکه العربیه، محمد ندیم، وزیر آموزش عالی دولت طالبان در واکنش به انتقادات بین‌المللی با لحنی تند گفت: آماده تحریم‌های جامعه جهانی در این باره هستیم.
این در حالی است که وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که دسترسی به کار، اصل حقوق بشر بوده که مورد قبول همه کشورهای جهان است.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه قطر با بیان اینکه تصمیم طالبان برای تعلیق فعالیت زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی بسیار نگران‌کننده است، گفت: دسترسی به کار یک اصل پذیرفته‌شده حقوق بشر است.
آنها از دولت طالبان خواستند در تصمیم خود تجدید نظر کند و به کارمندان زن اجازه کار بدهد.
وزارت امور خارجه قطر همچنین اعلام کرد که زنان و دختران با فعالیت در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی در ارائه کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان همکاری می‌کنند.
طالبان تصمیم گرفته فعالیت زنان و دختران در این سازمان‌ها را متوقف کند و به همین دلیل چهار سازمان کمک‌رسانی فعالیت خود را در افغانستان به حالت تعلیق درآورده‌اند. طالبان پیش از آن نیز تحصیلات دانشگاهی را برای زنان افغانستان ممنوع کرد.

تحلیل خبر

خداوند طوری انسان را آفریده است که اگر چیزی موافق فطرت و ذات او نباشد و بخواهند بر او تحمیل کنند در اولین فرصتِ پدیدار شده، بند اسارت را می‌گسلد و تحمیلات را زیرپا می‌گذارد.
ذات انسان - چه زن و چه مرد- موافق «علم آموزی» است و طلبِ علم بر هر زن و مرد مسلمان، فریضه است لذا هر عاملی که بخواهد وی را در «جهل» نگه دارد و آگاهی را از وی برباید، باعث مقاومت و طغیان او می‌شود.
اگر در دین اسلام و مذاهب زیرمجموعه آن اعم از تسنن و تشیع تحقیق کنیم، هیچ جا نخواهیم یافت که خداوند انسان را «امر به جهل» کرده باشد بلکه همه جا «امر به علم و آگاهی» می‌کند. پس اینکه به هر بهانه‌ای، دختران را از تحصیل علم در مقاطع مختلف تحصیلی محروم کنند هیچ مجوز شرعی
ندارد. برهمین اساس عالمان اهل سنت عربستان و مصر، تصمیم طالبان را مبنی بر محروم کردن دختران از تحصیلات عالیه، خلاف شرع مقدس دانسته و از آنها خواسته‌اند تا از ممانعت حضور دختران در دانشگاه‌ها، خودداری کنند.
دانشگاه و مراکز مهم فتوای الازهر مصر، طی سالیان متمادی قویترین و معتبرترین مراکز صدور فتاوای علمای اهل سنت بوده است و همیشه نظرات آنها برای همه اهل تسنن و علمای سنی مذهب جهان، حجت شرعی بوده است. حال چطور شده که طالبان که خود را متشرع به شریعت می‌دانند بر تصمیم خود مبنی بر محرومیت زنان افغان از تحصیلات دانشگاهی، اصرار می‌ورزند؟
اگر می‌گویند حضور دختر و پسر در دانشگاه فسادزاست، چرا این حرف را هیچ مفتی سنی و علمای کشورهای مسلمان، قبول ندارند؟ آیا اشکال از همه آنهاست یا از طالبان است؟ نظرات کدامیک برای مسلمانان سنی مذهب جهان، حجت شرعی است و به آن پایبند هستند؟
هرجا لجاجت و استبداد در رأی و دیکتاتوری وجود داشته باشد یقیناً نه تنها باعث تقویت دیانت مردم نمی‌شود بلکه آنها را از دین فراری می‌دهد. اینکه طالبان می‌گویند اگر بمب اتمی هم بر سر آنها ببارد، اجازه تحصیلات دانشگاهی را به زنان نمی‌دهند، کدام زن مسلمان را به تقویت دین و اعتقاداتش ترغیب می‌کند؟
هرچه برسر انسان و جوامع بشری آمده از جنگ هیتلر و جنگ‌های صلیبی و جنگ‌های جهانی و منطقه خاورمیانه و ...ریشه همه آنها «لجاجت و یک دندگی و بی منطقی» بوده که باعث شده میلیون‌ها انسان کشته و مصدوم و آواره وطن شوند. اینکه بگویند «مرغ یک پا دارد» و کوتاه نیایند نشانه شجاعت و دیانت نیست بلکه استبداد در رأی است که نتیجه حتمی و قطعی آن هلاکت و نابودی است. امام علی (ع) که اهل تسنن وی را یکی از خلفای به حق پیامبر (ص) می‌دانند، می‌فرماید: مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْیهِ هَلَک «هر کس خودکامگی پیشه کند، به هلاکت می‌رسد»


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها