چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 11 دی 1401 ، 58 : 15

کد خبر : 26385

از 0 نفر 0

تأثیر افزایش قیمت طلا بر رسم و رسوم پرهزینه ازدواج

تأثیر افزایش قیمت طلا بر رسم و رسوم پرهزینه ازدواج

اگر به رسوم و آیین قدیمی پایبند هستید و به تازگی عقد کرده‌اید و در ضمن داماد ماجرا هستید، در یک کلمه باید بگوییم کارتان در آمده است، چون با اولین عید و جشن آیین بعد از عقد باید برای عروس خانم هدیه بخرید. عید قربان و عید غدیر، شب یلدا، عید نوروز، روز زن و… البته همه این‌ها به غیر از آن خرید اولیه قبل از عقد است، خریدی که شامل حلقه، سرویس طلا و گاهی ساعت می‌شود.+ تحلیل خبر

اگر به رسوم و آیین قدیمی پایبند هستید و به تازگی عقد کرده‌اید و در ضمن داماد ماجرا هستید، در یک کلمه باید بگوییم کارتان در آمده است، چون با اولین عید و جشن آیین بعد از عقد باید برای عروس خانم هدیه بخرید. عید قربان و عید غدیر، شب یلدا، عید نوروز، روز زن و… البته همه این‌ها به غیر از آن خرید اولیه قبل از عقد است، خریدی که شامل حلقه، سرویس طلا و گاهی ساعت می‌شود.
به گزارش هفت صبح، قیمت طلای ۱۸ عیار طبق آخرین ساعات معاملات روز پنجشنبه حدود یک میلیون و ۹۱۵ هزار تومان بود، ما برای شما حساب کرده‌ایم که خرید حلقه ازدواج و سرویس طلا و یک تکه طلا برای پیشکش کردن در اعیاد و مراسم آیینی بعد از عقد چقدر خرج بر می‌دارد، البته همه این عددها و بررسی قیمت‌ها وقتی به کارتان می‌آید که به این رسم و رسوم پایبند باشید، در غیر این صورت با یک جمله: «ما که رسم نداریم» کار خودتان را راحت می‌کنید.
اول حلقه و مواد لازم
وزن حلقه‌های پشت ویترین مغازه‌های طلافروشی مشخص است. حلقه رینگی عروس یعنی همان حلقه‌های ساده بدون نگین که طرفداران زیادی دارد بین دو تا هفت گرم وزن دارد. البته حلقه کمتر از دو گرم هم هست، اما خیلی نازک است و بیشتر به عنوان پشت حلقه‌ای از این مدل‌های نازک استفاده می‌کنند. حلقه‌های درخشان با نگین‌های برلیان بدلی و اتمی و یا آن‌هایی که مروارید سفید و صورتی دارند، بین چهار تا شش گرم وزن دارند.
یک حلقه رینگی ساده حدود ۲.۵ گرم وزن دارد که با حساب هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت یک میلیون و ۹۱۵ هزار تومان یک حلقه ساده حدود چهار میلیون و ۷۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای داماد آب می‌خورد.
اما همین حلقه رینگی ساده اگر کمی توپر باشد وزنش به چهار گرم می‌رسد و قیمتش با توجه به قیمت روز طلای ۱۸ عیار، هفت میلیون و ۶۶۰ هزار تومان می‌شود. این دو نمونه قیمت یک حلقه رینگی ساده بدون هیچ نگین و خرج‌کاری و پرداخت و مروارید بود.
حلقه‌های نگین‌دار وزنشان سنگین‌تر و قیمتشان هم بیشتر است. البته ما اصلاً سراغ جواهر نمی‌رویم که خودش یک داستان مفصلی دارد، فقط قیمت حلقه‌های طلایی را بررسی کرده‌ایم که نگین‌های برلیان غیر اصل و نگین‌های اتمی دارند. حلقه‌های نگین دار معمولاً از سه گرم به بالا وزن دارند. مثلاً اگر بخواهید یک حلقه سه گرمی بخرید با حساب قیمت نگین‌ها باید هشت میلیون و ۸۹۰ هزار تومان بپردازید.
اگر دوست دارید حلقه عروس طلای سفید و پر از نگین باشد ممکن است وزن آن به ۹ گرم برسد، قیمت این حلقه با حساب قیمت نگین‌ها و خرج‌کاری و اجرت ساخت به حدود ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.
حلقه‌های جواهر، چون سنگ‌های با ارزش دارند، قیمت‌هایشان خیلی بالاست. فقط یک مثال کوچک برایتان می‌زنیم تا حساب کار دستتان بیاید؛ یک حلقه جواهر باگت ۲۸۶ میلیون تومان قیمت دارد یا یک حلقه با برلیان ۲۰۲ میلیون تومان فروخته می‌شود، قیمت یک حلقه با سنگ زمرد سبز هم حدود ۱۵۸ میلیون تومان است.
پشت حلقه:
این پشت حلقه تازه مد شده است تا خرج جدیدی روی دست آقای داماد بگذارد، آن هم با قیمتی که طلا در این روزها دارد. پشت حلقه انواع مشخصی دارد فکر نکنید، چون اسمش پشت حلقه است ارزان است، چون هم از طلا ساخته شده و اینکه وزن مشخصی دارد، تازه بعضی از انواع پشت حلقه نگین دارند که باعث افزایش قیمت آن می‌شود. اما اگر به چند مغازه طلافروشی سر بزنید متوسط وزن پشت حلقه‌های پرطرفدار بین دو تا چهار گرم است.
البته هرچه حلقه بزرگ‌تر و سنگین‌تر باشد، پشت حلقه آن نیز سنگین‌تر و گران‌تر می‌شود. ولی اگر همان وزن استاندارد را در نظر بگیریم آقای داماد برای یک پشت حلقه ساده دو گرمی باید سه میلیون و ۸۳۰ هزار تومان بپردازد. اگر حلقه سنگین باشد مثلاً بالای ۱۰ گرم وزن داشته باشد، معمولاً یک پشت حلقه پنج گرمی با آن هماهنگ می‌شود که خرید آن حدود ۹ میلیون و ۵۷۵ هزار تومان خرج روی دست آقا داماد می‌گذارد.
با اینکه این مطلب دربست متعلق به آقا دامادهاست، ولی عروس خانم هم باید متقابلاً برای آقا داماد حلقه بخرد، وزن حلقه داماد بین سه تا ۹ گرم و استاندارد آن بین چهار تا هفت گرم است. یعنی یک حلقه ساده اگر پنج گرم باشد حدود ۹ میلیون و ۵۷۵ هزار تومان برای عروس خانم خرج برمی‌دارد.
سرویس طلا:
تا همین چند سال پیش جزو مهم‌ترین خریدهای عروسی بود، اما از بس قیمت طلا بالا رفته خیلی از زوج‌های جوان قید خرید آن را زده‌اند و فقط همان حلقه را می‌خرند و دلشان را خوش می‌کنند شاید سر سفره عقد چند تکه طلا هدیه بگیرند.
ولی اگر دست آقا داماد به دهانش برسد، عروس خانم انتظار دارد سرویس طلا داشته باشد. قیمت سرویس‌های طلا متفاوت است. پشت ویترین مغازه‌های طلافروشی از نیم ست یعنی گوشواره و گردنبند تا تمام ست یعنی به اضافه دستبند و انگشتر موجود است.
اگر کمی در بازار بگردید و حوصله به خرج بدهید نیم ست ارزان پیدا می‌کنید. قیمت یک سرویس نیم ست خیلی سبک که داماد از شنیدن وزنش ذوق می‌کند حدود شش میلیون تومان است یعنی حدود سه گرم. البته این کف قیمت نیم ست است، یک گردن آویز سبک با دو گوشواره کوچک و مینیمال.
اما یک نیم ست استاندارد بین ۱۰ تا ۱۵ گرم وزن دارد که حدود ۲۰ تا ۲۸ میلیون تومان فروخته می‌شود. اما قیمت تمام ست کمی متفاوت است، چون تمام ست هم دستبند دارد و هم انگشتر به اضافه گردنبند و گوشواره با این حساب وزن طلا خیلی بالا می‌رود.یک تمام ست استاندارد حدود ۲۰ تا ۲۵ گرم وزن دارد، البته اگر سینه ریز و دستبند کار شده بخواهید وزن آن از ۴۰ تا ۵۰ گرم تازه شروع می‌شود. ولی ما همان وزن استاندارد را حساب می‌کنیم که قیمت آن چیزی حدود ۳۸ میلیون تومان تا ۴۸ میلیون تومان است.راستی یادتان باشد برای سرویس طلا هیچ اسمی از سرویس طلا با نگین جواهر نیاوردیم که اگر دنبال این جور سرویس‌ها باشید حداقل باید بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان برای یک مدل ساده کنار بگذارید، چون متوسط قیمت سرویس جواهر تازه از ۲۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به نوع سنگ آن که ممکن است فیروزه، زمرد و یا الماس باشد به عددهای نجومی برسد که بهتر است در این مقال اصلاً نگنجد.

تحلیل خبر

به نظر می‌رسد «ابر و باد و مه و خورشید و فلک» دست به دست هم داده‌اند تا خانواده جدیدی شکل نگیرد و خانواده‌های تازه تشکیل شده هم در معرض ضربات سخت قرار گیرد.
سن ازدواج طی 50 سال اخیر از 18-20 سال به 30-40 سال رسیده و همه عوامل دست به دست هم داده‌اند تا جوانان را از ازدواج منصرف کنند یا بترسانند و لذا آمار ازدواج طبق گفته مسئولان ذیربط در یکی دو دهه گذشته تاکنون کاهش یافته و متاسفانه متقابلاً آمار طلاق افزایش حیرت‌آوری را نشان می‌دهد.
همه می‌دانند برای تشکیل یک خانواده جدید باید حداقل‌هایی از نیازهای زندگی مشترک مهیا شود تا این خانواده جدید بتواند شکل گیرد:
اولین سری نیازها، کالاها و لوازم خانگی است که طبق رسم هر منطقه‌ای باید خانواده دختر یا پسر یا هر دو فراهم بیاورند. خرید این لوازم خانگی در حالت فقیرانه آن بین 100 تا 150 میلیون تومان است. چند روز قبل جهت خرید یک ظرف پلاستیکی به فروشگاه رفاه مراجعه کردیم، قیمت‌ها شگفت‌آور بود، همگی به «تومان» و از 100 هزار تومان به بالا! کمی آن‌طرف‌تر چشم من و همراهان به یک عدد قوری و کتری ساده افتاد که روی آن نوشته شده بود: «یک میلیون تومان!» حال شما حساب بقیه کالاها و لوازم آشپزخانه و منزل را بکنید و ببینید چه خبر است؟!
دومین کالایی که باید برای نامزدی خریداری شود حداقل یک حلقه است که با طلای 18 عیار طبق نرخ روز پنج شنبه گذشته هر گرم حدود 1 میلیون و 915 هزار تومان! پس از آن نوبت سرویس طلا می‌رسد که در حالت استاندارد آن یک ست کامل بین 20 تا 25 گرم است یعنی بین 40 تا 48 میلیون تومان!
سومین مشکل، تأمین مسکن، حداقل به صورت رهن و اجاره است که بسته به منطقه جغرافیایی قیمت آن درمجموع از
300 میلیون تا 3 میلیارد تومان می‌باشد!
از ماشین بگذریم و آن را حذف کنیم ولی داشتن شغلی که بتواند هزینه خوراک، پوشاک، بهداشت، دارو و درمان، مصارف آب، برق، گاز و تلفن و اینترنت را پاسخگو باشد، در این دنیای وانفسا که بسیاری از جوانان، اساساً بیکار هستند، چگونه باید حل کرد؟
نکته آخر اینکه با افزایش سرسام‌آور قیمت سکه و طلا و آمار زیاد طلاق و به اجرا گذاشتن مهریه، چالش جدی امروز در مسیر ازدواج، تعیین میزان مهریه براساس سکه طلا است که مانع عمده تشکیل خانواده‌های جدید شده است.
خلاصه کلام اینکه «ابر و باد و مه و خورشید و فلک» علیه تشکیل و تداوم خانواده در کارند!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها