چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 14 دی 1401 ، 31 : 18

کد خبر : 26399

از 0 نفر 0

نماینده اسبق شیراز، رئیس دیوان محاسبات کشور شد

نماینده اسبق شیراز، رئیس دیوان محاسبات کشور شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سید احمدرضا دستغیب را به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب کردند.+ تحلیل خبر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سید احمدرضا دستغیب را به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب کردند.
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه در جریان انتخاب رئیس دیوان محاسبات کشور، با ۱۴۱ رأی از مجموع ۲۵۳ رأی، سید احمدرضا دستغیب را به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب کردند.
پژمان پشمچی زاده نیز دیگر کاندیدای ریاست دیوان محاسبات کشور بود.
پیش از این مهرداد بذرپاش ریاست دیوان محاسبات کشور را بر عهده داشت که پس از استعفا از این سمت، با رأی اعتماد نمایندگان مجلس وزیر راه و شهرسازی شد.
دستغیب: با نمایندگان مجلس تعامل خواهم داشت
دستغیب کاندیدای ریاست دیوان محاسبات کشور پیش از رأی‌گیری در دفاع از برنامه‌هایش گفت: ماه‌هاست در حال مطالعه برنامه‌های دیوان محاسبات هستم و کل برنامه‌های ادوار مختلف را مورد مطالعه قرار دادم و عهد بستن اقدامات مثبت را ادامه می‌دهیم، نقاط ضعف را برطرف و اولویت‌ها را مشخص می‌کنیم؛ این اولویت‌ها را نیز در ساختمان شیشه‌ای ونک تعیین نمی‌کنیم بلکه در کمیسیون برنامه و بودجه آنها را بررسی می‌کنیم.
وی با بیان اینکه ۱۵ سال است که در مجلس حضور دارم، افزود: ۸ سال سابقه نمایندگی دارم و در هیئت رئیسه و کمیسیون‌های برنامه و بودجه و تلفیق بودجه حضور داشتم و کمیسیون‌های مختلف را تجربه کرده‌ام. محیط کارم را خوب می‌شناسم چراکه هم نماینده بودم و از درد و مشکل و مواجهه نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه مطلعم و هم می‌دانم که نمایندگان مجلس چه زحمتی را برای به ثمر رساندن یک پروژه متحمل می‌شوند؛ بر همین اساس نیز ادامه کارم با تعامل با نمایندگان مجلس است.
این کاندیدای ریاست دیوان محاسبات کشور با تاکید بر اینکه ارائه گزارشات را مستمر ادامه می‌دهم، اظهار کرد: ارائه گزارش تفریغ بودجه به تنهایی کافی نیست و حتماً باید منتج به نتیجه و تصمیم‌گیری اقتصادی شود. از امسال ارزیابی عملکرد وزارتخانه‌ها و مدیران را در دستور کار قرار می‌دهیم؛ دستگاه‌ها باید بدانند احکام مجلس شورای اسلامی حکم قانون دارد و قانون نیز لازم‌الاجرا است. ۱۵ سال است که احکام مختلفی اجرایی نشده است و ما با کمک نمایندگان احکامی را قرار می‌دهیم که اجرایی شود.
دستغیب گفت: مردم بدانند مطالعات یک دانشجوی حوزه حکمرانی و سیاستگذاری و مدیریت مالی می‌گوید که این مجلس در دو سال پیاپی با قرار دادن تبصره ۱۹ تمام گلوگاه‌ها را بسته است و دولت نیز آیین‌نامه‌های آن را تصویب کرده است؛ هر کاری بوده برای جلوگیری از فساد و رفع هرگونه انحراف و تبعیض صورت گرفته است اما گاهی گزارش‌های ناجوانمردانه به مردم داده می‌شود و اطلاعات به درستی به مردم داده نمی‌شود و ظلم می‌شود؛ نباید انحراف را تخلف قلمداد کرد و با آبروی مدیران و نظام بازی کنیم بلکه باید با کمک همدیگر گلوگاه‌های فساد را ببندیم.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت حسابرسی شرکت‌ها دولتی و تکالیف قانونی، اظهار کرد: کدام شرکت دولتی تاکنون حسابرسی شده است؟ اگر فقط بودجه دولت است که آن عددی نیست و بیت‌المال فراتر از بودجه سالانه است.
کاندیدای ریاست دیوان محاسبات کشور گفت: سالهاست که دیوان محاسبات یک جزیره جدای از مجلس است و در شمال تهران قرار دارد درحالی که اینجا (مجلس) بهارستان است؛ باید معاون اجرایی مجلس کمک کند تا ساختمان مجلل دیوان در قانون برنامه مجلس قرار بگیرد و ما باید در کنار مجلس قرار بگیریم.
دستغیب با اشاره به طرح برخی اظهارات درباره وجود کسری بودجه در کشور با طرح این پرسش که مگر ما کشور نداری هستیم؟ عنوان کرد: تورم بالایی در کشور وجود دارد اما انضباط مالی وجود ندارد و به حکم مجلس عمل نکردند؛ اگر به حکم مجلس عمل کنند و حساب واحد خزانه را راه‌اندازی کنند، این حساب رسوب را نشان می‌دهد. کشور برای تولید و اشتغال آماده است و ما با امید پیش می‌رویم و برنامه داریم و مجلس انقلابی در کنار دولت انقلابی این کار را انجام می‌دهد.
وی تاکید کرد: من حسابرسی در اتاق‌های در بسته و ساختمان شیشه‌ای ونک را رها می‌کنم بلکه به خود شهرستان‌ها می‌رویم و تمام مدیران کل دیوان با هماهنگی نمایندگان تا تومان آخر اعتبارات را باید در شهرستان‌ها هزینه کنند؛ اجازه نمی‌دهیم که اگر به یک پروژه اعتباری تخصیص یافته به بهانه رعایت استاندارد متوقف شود.

تحلیل خبر

در مباحث روانشناسیِ تجارت و سرمایه‌گذاری، مباحثی با عنوان تله‌های مدیریتی یا تله‌های روانشناختی مطرح می‌شود. تله‌های «کوری» و «هزینه غرق شده» از جمله این تله‌هاست. به طور کلی این دو تله می‌گوید: گاهی اوقات سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، به دلیل اینکه هزینه‌ای را برای کاری انجام داده‌اند، اما در عمل پیش‌بینی آنها برای سوددهی به نتیجه نمی‌رسد، ممکن است گرفتار یک تله شوند. فرض کنید، یک تولیدکننده با صرف هزینه‌ای، یک دستگاه جدید خریداری و به مجموعه خود اضافه کرده است، بعد از مدتی متوجه می‌شود که پیش‌بینی او برای سوددهی و جبران هزینه اولیه اشتباه بوده و عملاً خط تولید او به زیاندهی رسیده است؛ اگر او به خاطر هزینه اولیه‌ای که انجام داده، از واقعیت خروجی خود چشم پوشی کند و خود را قانع نماید که باید فرصت بیشتری به روند فعلی بدهد، به جای آنکه به سوددهی برسد، عملاً فقط ضرر و زیان بیشتری را بر خود تحمیل می‌کند به طوری که حتی ممکن است کسب و کار او به سمت ورشکستگی پیش برود، بنابراین از نظر روانشناسان، شجاعت پذیرفتن اشتباه در تصمیم‌گیری و جلوگیری از ضررهای بزرگتر در آینده، یکی از رموز موفقیت به حساب می‌آید.
نکته‌ای که رئیس جدید دیوان محاسبات کشور مطرح کرده هم ممکن است در همین قاعده قرار بگیرد. گاهی ممکن است به هر دلیلی، یک پروژه، اشتباه تعریف و برای کلید خوردن آن اعتباری هم تخصیص داده شود. اینکه بگوییم چون برای این پروژه، اعتبار تخصیص داده شده و برای آن هزینه شده، بنابراین باید تا پایان ادامه پیدا کند، استدلال درستی نیست. ممکن است در برآوردها و تحلیل‌های اولیه، اشتباهاتی رخ داده باشد، یا کار کارشناسی دقیقی روی پروژه انجام نشده باشد، یا برخی جوانب آن دیده نشده باشد یا حتی ممکن است پس از مدتی شرایطی که پروژه بر اساس آن تعریف شده، تغییر کرده باشد؛ بنابراین اتخاذ یک تصمیم درست در زمان درست ممکن است باعث جلوگیری از ضرر و زیان‌های بزرگ در آینده شود. به عنوان مثال، یکی از تصمیماتی که قبلاً گرفته شد، اما بعد از اتمام پروژه مشخص شد این تصمیم اشتباه بوده، ساختن سد معروف گتوند بود؛ سدی که برخی از کارشناسان از آن به عنوان یک فاجعه زیست محیطی و البته تصمیم‌گیری یاد می‌کنند؛ سدی که بعد از ساخت باعث شوری آب پایین دست و وارد آمدن پیامدهای منفی زیست محیطی در منطقه شده و بعد از بهره‌برداری و مشخص شدن نتایج منفی این پروژه دیگر کار از کار گذشته بود و حال چه این سد باقی بماند و چه تخریب شود، در هر دو صورت نتایج فاجعه باری به دنبال خواهد داشت.
بنابراین باید توجه داشت که زمان در تصمیم‌گیری هم نقش بسیار مهمی دارد، گاهی اوقات هر چقدر تصمیم‌گیری به تأخیر بیفتد، به همان اندازه آثار و زیان‌های ناشی از آن نیز افزایش خواهد یافت. بسیاری از معضلات و بحران‌های زیست محیطی که امروز با آن دست به گریبان هستیم، ناشی از تأخیر در تصمیم‌گیری و اقدام بوده و برخی هم اساساً به تصمیم غلط اولیه برمی‌گردد؛ مسئله‌ای که متاسفانه هنوز هم برای برخی مدیران درس عبرت نشده و بعضاً این رویه ناصواب ادامه دارد.
البته در صحبت‌های نماینده اسبق شیراز در مجلس شورای اسلامی، منظور به صراحت عنوان نشده؛ اما اگر گفته ایشان را به عنوان یک اصل کلی در نظر بگیریم، با توجه به موارد گفته شده، قطعاً می‌توان این نظر را نقض کرد؛ چرا که استاندارد نبودن یک پروژه، به تنهایی می‌تواند در آینده حتی باعث وقوع فاجعه شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها