چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 19 دی 1401 ، 42 : 18

کد خبر : 26415

از 0 نفر 0

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی: بورس تبدیل به دزدخانه شده است

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی:  بورس تبدیل به دزدخانه شده است

امیرآبادی فراهانی گفت: بورسی که باید محلی برای سرمایه گذاری شفاف، امن و مقابله با رانتخواری باشد، تبدیل به دزدخانه و سر گردنه شده که نمونه بارز آن در قیمت گذاری خودرو فولاد است که می‌توان در عملکرد ضعیف بورس کالا آشکارا مشاهده کرد.+ تحلیل خبر

امیرآبادی فراهانی گفت: بورسی که باید محلی برای سرمایه گذاری شفاف، امن و مقابله با رانتخواری باشد، تبدیل به دزدخانه و سر گردنه شده که نمونه بارز آن در قیمت گذاری خودرو فولاد است که می‌توان در عملکرد ضعیف بورس کالا آشکارا مشاهده کرد.
یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز مشکل اساسی مردم، معیشت و اشتغال جوانان است، گفت: مراقب باشیم که ما را درگیر حاشیه‌ها نکنند.
به گزارش ایسنا، احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی مجلس در نطق خود، ضمن اشاره به ۱۹ دی ماه سالروز قیام مردم قم، گفت:
۱۹ دی سالروز قیام مردم بصیر قم در دفاع از حریم مرجعیت و رهبری دینی ملت ایران است. قمی که شهر خون و قیام نام گرفت و شهری که با تمام کاستی‌ها و کمبودها همچنان پای ارزش‌های انقلاب اسلامی ایستاده است. قم مرکز جهان تشیع و شهر اهل بیت پیامبر(ص) است.
نماینده قم افزود: مردم قم در ۹ دی ماه با بصیرت در مقابل فتنه گران ایستادند و مانند ۱۹ دی از ولایت و رهبری نظام دفاع کردند و امروز نیز با خروش خود از حریم ولایت در مقابل توهین نشریه فرانسوی به خیابان آمده و دفاع می‌کنند.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: از حوادث دیگر دی ماه می‌توان به کشف حجاب رضاخان در ۱۷ دی ماه ۱۳۱۴ اشاره کرد که به موجب آن زنان و دختران این سرزمین برای استفاده از چادر و روسری منع شدند، اما زنان غیرتمند ایرانی زیر بار این نقشه شیطانی نرفتند و امروز نیز زنان مسلمان ایرانی از ارزش‌های دینی و انقلابی خود عقب نشینی نکرده و همواره در جامعه با حفظ حجاب در تمام شئونات زندگی و اداره کشور تلاش می‌کنند.
این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از دروغ‌های بزرگی که امپراطوری رسانه‌ای علیه مجلس ضریب داد، افزایش ۵۰ درصدی حقوق نمایندگان بود، در حالی که حقوق نمایندگان همیشه به اندازه حقوق کارکنان دولت افزایش پیدا کرده است.
امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه امروز مشکل اساسی مردم، معیشت و اشتغال و ازدواج جوانان است، عنوان کرد: مراقب باشیم که ما را درگیر حاشیه‌ها نکنند. مردم نیز خوب می‌دانند که مجلس قوانین خوبی وضع کرده است که امیدوارم با اجرای مناسب آن توسط دولت این مشکلات مرتفع شود.
امیرآبادی با بیان اینکه این روزها مردم شاهد افزایش قیمت کالاهای گوناگون در کشور هستند، تصریح کرد: بخشی از این افزایش قیمت مربوط به کم‌کاری‌های دولت قبل به خصوص در چاپ پول بدون پشتوانه بوده و بخش دیگر نیز مصیبتی است که بورس کالا برای مردم به وجود آورده و زندگی روزمره آن‌ها را دچار التهاب کرده است.
بورسی که باید محلی برای سرمایه گذاری شفاف، امن و مقابله با رانتخواری باشد، تبدیل به دزدخانه و سر گردنه شده که نمونه بارز آن در قیمت گذاری خودرو فولاد است که می‌توان در عملکرد ضعیف بورس کالا آشکارا مشاهده کرد.

تحلیل خبر

فلسفه شکل‌گیری بازار بورس در جهان، تجمیع پس‌اندازهای پراکنده و سرمایه‌های راکد جهت تأمین مالی پروژه‌هایی است که به صورت شراکت و سهامی اداره می‌شوند.
معاملات در بورس چه به صورت اوراق بهادار و چه کالایی باشد باید متشکل، قانونمند، شفاف، عادلانه، رقابتی و کم هزینه بوده و کمیت و کیفیت مورد انتظار را تضمین کند.
قاعدتاً بورس باید به نوعی مدیریت و برنامه‌ریزی شود که به ثبات و توسعه اقتصادی کشور کمک کند. اگر بورس و از جمله بورس کالا (همانند عرضه خودرو) خود عاملی برای بی‌ثباتی اقتصادی، افزایش تورم، دلال‌بازی، ایجاد بازار مصنوعی افزایش تقاضا، چند برابر شدن قیمت کالاهای عرضه شده و باعث تنش در بازار شود، بدون شک امری ناپسند و مضر به حال دولت و ملت خواهد بود.
شاید در کوتاه مدت درآمدی به طور مستقیم یا غیرمستقیم عاید دولت کند و بخشی از نقدینگی را به سمت خرید کالا (از جمله خودرو) بکشاند ولی این پدیده، پایدار نخواهد بود و بعد از مدتی خاموش شده و در انتها فقط با کالاهایی مواجه می‌شویم که با چند برابر قیمت در جامعه رها شده است.
یکی از ویژگی‌های بازار بورس کالا باید عادلانه و کم هزینه بودن آن باشد. موقعی که یک خودرو با دو برابر قیمت و حتی بیشتر در این بازار به مزایده می‌رود، چه عدالتی در آن مشهود است؟
متاسفانه در این بازار ضعیف‌کشی رواج دارد چرا که اگر فردی، همه پس‌اندازها و سرمایه‌اش مثلاً دویست میلیون تومان باشد و قبل از ورود خودرو به بورس می‌توانست با آن یک خودرو ارزان قیمت بخرد، با ورود خودرو به بورس، همین خودرو با افزایش قیمتی حیرت‌آور، برای همیشه از سبد خرید این فرد، خارج خواهد شد و لذا افراد ضعیف از کالاهای بورسی برای همیشه یا مدتی طولانی محروم می‌شوند.
به قول عضو هیئت رئیسه مجلس، این نوعی دزدی از پس‌اندازها و سرمایه‌های کوچک مردم است. بدتر از این موضوع، سقوط ارزش پول ملی و از بین رفتن ارزش اندوخته‌های مردم در معاملات دیگر است.
مردم شب می‌خوابند صبح که بیدار می‌شوند دلار از 28 هزار تومان به 40 هزار تومان می‌رسد، سکه، طلا، خودرو و مسکن هر کدام تا 50 - 60 درصد افزایش قیمت پیدا می‌کنند، حال محاسبه کنید که ارزش پس‌اندازهای مردم چند درصد کاهش یافته و چقدر ضرر کرده‌اند؟!
به هر حال این نحوه مدیریت بورس کالا نه تنها با فلسفه شکل‌گیری آن در جهان هماهنگ نیست بلکه کاملاً ضد آن است و پایان آن آسیب دیدن مردم، اقتصاد کشور و حتی خود دولت خواهد بود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها