چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 20 دی 1401 ، 46 : 18

کد خبر : 26419

از 0 نفر 0

مجلس و دولت: در سال ۱۴۰۱ کسری بودجه نخواهیم داشت

مجلس و دولت:  در سال ۱۴۰۱ کسری بودجه نخواهیم داشت

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه این کمیسیون درباره بررسی بودجه ۱۴۰۱ گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه، گزارشی از وضعیت منابع و مصارف بودجه سال ۱۴۰۱ در سال جاری ارائه کرد.+ تحلیل خبر

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه این کمیسیون درباره بررسی بودجه ۱۴۰۱ گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه، گزارشی از وضعیت منابع و مصارف بودجه سال ۱۴۰۱ در سال جاری ارائه کرد.
به گزارش تابناک، محمد مهدی مفتح با اشاره به نشست کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با رئیس سازمان برنامه بودجه تاکید کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه، گزارشی از وضعیت منابع و مصارف بودجه سال ۱۴۰۱ در سال جاری ارائه کرد.
وی افزود: بر اساس آنچه رئیس سازمان برنامه بودجه در این جلسه مطرح کرد، ما امسال بحمدالله کسری بودجه‌ای تا پایان سال نخواهیم داشت.
سخنگوی کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات اظهار کرد: طبق اظهارات میرکاظمی درآمدهای بودجه سال ۱۴۰۱ کامل محقق شده است. همچنین براساس اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه، ما امسال کسری بودجه‌ای نخواهیم داشت و این موضوع نکته بسیار مهمی است، چون کسری بودجه، آثار اقتصادی زیادی داشته و می‌تواند منجر به تورم و افزایش پایه پولی شود.
وی تاکید کرد: عدم کسری بودجه همچنین می‌تواند ثباتی را در درآمد و هزینه‌های بودجه‌ای ایجاد کند که نکته مثبتی قلمداد می‌شود.
حاجی بابایی: کسری بودجه در سال ۱۴۰۱ نداریم
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه هر نوع گزارشی مبنی بر کسری بودجه سال ۱۴۰۱ تکذیب می‌شود، گفت: براساس گزارش مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه، ما در سال ۱۴۰۱ کسری بودجه نخواهیم داشت و این مسئله نقطه مثبتی در روند ثبات اقتصادی کشور و کنترل نرخ تورم در آینده‌ای نزدیک خواهد شد.
حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به برخی اظهارات پیرو کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: کمیسیون برنامه و بودجه جلسه‌ای را با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار کرد.
وی تاکید کرد: رئیس سازمان برنامه بودجه در این جلسه گزارشی در رابطه با آخرین وضعیت منابع و مصارف بودجه سال ۱۴۰۱ ارائه داد.
قابل ذکر است که محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اخیراً گفته بود: در ناترازی بودجه انتظار داریم تا در بودجه امسال دولت احکام خوبی در نظر بگیرد تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را مدیریت کنیم.

تحلیل خبر

سخنان کدامیک درست است؛ میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و حاجی بابایی و مفتح رئیس و سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس که می‌گویند امسال کسری بودجه اصلاً نداریم یا سخن پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که اخیراً گفته است 400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و دولت باید با احکام خوبی آن را مدیریت کند؟!
داشتن آمار و اطلاعات صحیح و دقیق، قدم اول هر برنامه‌ریزی و مدیریتی است. نمایندگان مجلس اگر به آمار درست، دسترسی نداشته باشند در تصویب قوانین به بیراهه می‌روند و دولت اگر از این آمارهایی خبر باشد در مرحله اجرا به خطا خواهد رفت.
چطور می‌شود که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که همه آمار و اطلاعات اقتصاد کشور باید در دستش باشد خطای به این بزرگی کرده و کسری بودجه را 400 هزار میلیارد تومان اعلام کند؟
مگر این عدد و رقم، جزیی و قابل چشم‌پوشی است؟ بالاخره بین سخنان متناقض و متضاد این دست‌اندرکاران باید یکی دچار اشتباه شده باشد (اگر محترمانه بخواهیم از کلمه دروغ استفاده نکنیم). هر دو طرف در رأس افرادی هستند که در مجلس و دولت، همه زیر و بم بودجه و اقتصاد کشور را می‌دانند و احتمال اشتباه آنان تقریباً نزدیک به صفر است. اینکه چه مسائلی باعث شده که یکی از این دو طرف، حرفی خلاف واقع بزند، معلوم نیست.
در این مصاف و با ارائه این آمارهای متضاد به مردم، متاسفانه دوباره اعتماد مردم نسبت به این گفته‌ها از بین می‌رود و مردم و نخبگان به حرف‌های بعدی آنان، به دیده تردید نگاه می‌کنند.
شایسته است یکی از طرفین به اشتباه خود اعتراف کند تا بیش از این اعتماد عمومی آسیب نبیند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها