چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 4 بهمن 1401 ، 58 : 20

کد خبر : 26436

از 0 نفر 0

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: اولویت سال ۱۴۰۲ برای ما اشتغال است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: اولویت سال ۱۴۰۲ برای ما اشتغال است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ قانون‌گذار دولت را مکلف کرده که به جای پرداخت نقدی یارانه، به شیوه کالابرگ الکترونیکی مواد پروتئینی که حداقل نیاز یک فرد را تأمین می‌کند در اختیار مردم قرار گیرد، این بستر فراهم نبود ولی اکنون فراهم شد از استان هرمزگان کار را آغاز کردیم. قیمت‌ها براساس قیمت شهریور ۱۴۰۰ است. خواهش می‌کنم استانداران در این طرح ملی کمک کنند.+ تحلیل خبر

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ قانون‌گذار دولت را مکلف کرده که به جای پرداخت نقدی یارانه، به شیوه کالابرگ الکترونیکی مواد پروتئینی که حداقل نیاز یک فرد را تأمین می‌کند در اختیار مردم قرار گیرد، این بستر فراهم نبود ولی اکنون فراهم شد از استان هرمزگان کار را آغاز کردیم. قیمت‌ها براساس قیمت شهریور ۱۴۰۰ است. خواهش می‌کنم استانداران در این طرح ملی کمک کنند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سید صولت مرتضوی در نشست فوق‌العاده استانداران سراسر کشور گفت: رئیس‌جمهور در چند حوزه که مشکلات اساسی کشور بود، دستوراتی صادر کرد که یکی از سرفصل‌های انتظاری که برای مردم ایجاد شده، بحث اشتغال بود، عملکرد استان‌ها اگر چه شدت و ضعفی دارد اما در ده ماهه اول طبق آنچه در سامانه رصد ثبت شده است بیش از پیش‌بینی‌ها در مورد اشتغال محقق شده است.
سامانه رصد را به سه شکل صحت سنجی می‌کنیم. اولاً به صورت پیامکی رصد می‌شود، ثانیاً به صورت تلفنی رصد می‌شود و در آخر هم با نظارت میدانی رصد می‌کنیم.وی بیان کرد: امسال در لایحه بودجه ۱۴۰۲، دولت نگاه وسیعی به اشتغال داشته است. ساختار و نوشتار و ویرایش تبصره ۱۸ را به کمیته‌ای محول کردند که من و وزیر کشور در آن عضو هستیم. این تبصره ۱۸ با گذشته قابل قیاس نیست و منابعی که دیده شده بسیار مطلوب است و برنامه‌محور است و تفویض اختیار به دستگاه اجرایی و استان‌ها صادر شده است. ۴۵ همت از محل هدفمندی منابع پیش‌بینی شده است و ۲۰۰ هزار میلیارد از تبصره ۱۶ به تبصره ۱۸ منتقل شده است.
ظرفیت تبصره ۱۸ در قانون بودجه ۱۴۰۲، ظرفیتی فراتر از ایجاد یک میلیون فرصت شغلی است و چند طرح تحولی هم با هماهنگی رئیس‌جمهور در وزارت کار تعریف کرده‌ایم.
مرتضوی عنوان کرد: طرحی داریم که از همین هفته به استان‌ها ابلاغ شد و آن هم ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در یک سال برای آن دسته از بیکارانی که عیال‌وار هستند، بود البته براساس اولویت‌بندی. هرچقدر از این اشخاص به کارآفرینان معرفی شوند، ما کسورات بیمه و بازنشستگی را به صورت نقدی از کارفرما معاف می‌کنیم. تقریباً برای هر فرصت شغلی در ماه ۱ و نیم میلیارد پیش‌بینی می‌شود، مرحله پایلوت را در ده استان آغاز کردیم و تقریباً در سال ۱۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است که محل تأمین اعتبار مشخص شده است. وزیر کار ادامه داد: باید به جای مدرک دادن هنر و مهارت بیاموزیم. به معاونت اشتغال گفته‌ایم اطلس اشتغال استان‌ها را که خروجی آن تعداد بیکاران و تعداد شاغلین و میزان فرصت‌های شغلی و استعدادهای استان برای کارآفرینی را مشخص می‌کند، به ما بدهند. اولویت سال ۱۴۰۲ برای ما اشتغال است زیرا اشتغال جرأت مسکن‌دار شدن و ازدواج را فراهم می‌کند، بستر ایجاد اشتغال فراهم شده است و رئیس‌جمهور و دولت حجت را بر ما تمام کرده‌اند.

تحلیل خبر

انتظارات از جامعه شاخص اسلامی

دکتر محمدمهدی جعفری‌زاده

همانطور که رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفته است، در یک کشور اسلامی باید شاخصه‌های معنوی حرف اول را بزند. به قول ایشان در جامعه اسلامی باید «خدا» مطرح باشد وگرنه انرژی هسته‌ای و پیشرفت علمی و ... در کشورهای دیگر هم هست و حتی آنها خیلی بیشتر و زودتر از ما به این پیشرفتها رسیده‌اند. بدون شک یک جامعه نرمال اسلامی باید هم در «ابعاد مادی» و هم در «ابعاد معنوی» سرآمد و الگو بوده و نباید با فقر مادی و فقر معنوی دست به گریبان باشد.
اگر ما می‌خواهیم در سطح جهان، مردمی بالنده، صاحب فکر، مقتدر و الگو برای سایر مردم دنیا باشیم با دستی خالی از مادیت و معنویت، امکان درخشندگی نخواهیم داشت. دنیا و مادیات مقدمه و ابزار رسیدن به کمالات معنوی است و یکی بدون دیگری نمی‌تواند جایگاه مطلوبی در بین جوامع دیگر داشته باشد. در احادیث و روایات ما، تاکید فراوان بر این است که از دنیا، مزرعه‌ای برای آخرت بسازیم. مزرعه‌ای که منظور نظر معصومان (ع) بوده یعنی جامعه‌ای که در ظرف زمانی خود، تمام ویژگی‌های الگوی مدنظر انسان‌ها را داشته باشد. رسیدن به یک دنیای مطلوب و زیبا، در پرتو مدیریتی خلاق، مبتکر و گره‌گشا امکان تحقق دارد و مدیران جامعه اسلامی باید در پیشبرد اهداف مادی و معنوی جامعه آنچنان توانمند و قوی باشند که در مقابل مدیران کشورهای دیگر، نه تنها چیزی کم نداشته باشند بلکه جایگاه چشمگیرتری را به خود اختصاص دهند.
روحیه معنوی و تمسک به عبادات در تمام ادیان الهی محور همه فعالیت‌ها و اهداف آنهاست و اکثر روسای جمهور و رهبران کشورهای دیگر کم و بیش به آن روی می‌آورند و لذا عملکرد پسندیده مسئولان یک کشور اسلامی باید به مراتب بیشتر از دیگران و در مرتبه علمی و الگوسازی مورد توجه جهان قرار گیرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها