پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 11 بهمن 1401 ، 16 : 19

کد خبر : 26460

از 0 نفر 0

گزیده سخنان رهبری در دیدار کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش‌بنیان‌ها:

کشوری که پولش ضعیف می‌شود جایگاه و اعتبارش در دنیای امروز کاهش می‌یابد

کشوری که پولش ضعیف می‌شود جایگاه و اعتبارش در دنیای امروز کاهش می‌یابد

تصمیم‌گیری‌های متناقض را علاج کنید

رهبر انقلاب پس از پایان گزارش مدعوین دیدار کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش‌بنیان‌ها خطاب به مسئولان تاکید کردند: این گلایه‌ها و توقعاتی که مطرح شد، همه‌اش درست است؛ برای حل آن کارگروه با مباشرت خود این افراد تشکیل دهید.

رهبر انقلاب پس از پایان گزارش مدعوین دیدار کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش‌بنیان‌ها خطاب به مسئولان تاکید کردند: این گلایه‌ها و توقعاتی که مطرح شد، همه‌اش درست است؛ برای حل آن کارگروه با مباشرت خود این افراد تشکیل دهید.
به گزارش ایسنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از پایان گزارش مدعوین دیدار کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش‌بنیان‌ها خطاب به مسئولان مطالبی را مطرح کردند که گزیده آن به شرح ذیل است:
یک مطلب کوتاه می‌خواهم به مسئولین محترمی که اینجا نشسته‌اند، بخصوص معاون اوّل محترم، که اینجا هستند، بگویم. این مطالبی را که این دوستان گفتند، با دقّت به خاطر بسپارید. اینها صرفاً گزارش نبود؛ گزارش بود، همراه گزارش، گلایه هم بود. و این گلایه‌هایی که اینجا کردند، تقریباً همه‌اش، به نظر من درست است. همه آنچه که گفتند، به‌عنوان توقّعاتی که از دولت و از مسئولین و از شخص بنده دارند، توقّعات درستی است.
برای همه این چیزهایی که این دوستان گفتند، کارگروه تشکیل بدهید؛ در این کارگروه حتماً بایست از نیروهای مباشرِ کار استفاده بشود، حضور داشته باشند، همین‌هایی که اینجا صحبت کردند، این آقایان، و دیگرانی که هستند، نظرات آنها گرفته بشود و پیگیری بشود.
ما مشکل معیشت مردمی و رفاه خانوار داریم در کشور به طور محسوس؛‌ این بدون رشد اقتصادی علاج‌پذیر نیست. ما اگر بخواهیم فقر را برطرف بکنیم، اگر بخواهیم رفاه خانوار را در کشور رشد بدهیم این احتیاج دارد به رشد اقتصادی در کشور، بدون این امکان ندارد.
دستگاه‌های اجرایی باید از توسعه بنگاه‌های خصوصی حمایت کنند. کشور بدون فعالیت بنگاه‌های خصوصی اداره نخواهد شد. اشتباه مهمی که در سال‌های اول انقلاب اتفاق افتاد و آثارش همین‌طور ماند مبالغ زیادی، این بود که بخش خصوصی را کنار زدند و همه کارها را، حتی فروش مثلاً اجناس خرد را به مسئولین، دولت و دستگاه‌های دولتی سپردند. خطای بزرگی بود که انجام دادیم ما.
یکی از مواردی که ما دچار ضعف بهره‌وری هستیم همین نیروهای کارمندی دولتی هستند که کار مفیدشان در طول هفته خیلی محدود است، چند ساعت بیشتر نیست. این همین کاهش بهره‌وری است در مورد نیروی انسانی. اینها باید اصلاح بشود.
اینکه ما سیاست‌های اصل ۴۴ را مطرح کردیم برخلاف تصور بعضی از برادران خوب، می‌بینم بعضی از عناصر خوب و خوش‌نیت اعتراض می‌کنند به سیاست‌های اصل ۴۴، این اعتراض درست نیست، این سیاست‌ها با دقت انتخاب شد، با فکر انتخاب شد، افرادی که وارد بودند در مسائل اقتصادی و علاقه‌مند به عدالت اجتماعی و به‌جد دنبال عدالت اجتماعی بودند همه تأیید کردند این را، منتها خب عمل نشده متأسفانه دولت‌ها درست عمل نکردند. خیلی کم عمل شده. چندین دولت این‌جور پشت سر هم عمل نکردند. به این سیاست‌های اصل ۴۴ باید عمل بشود. منتها دقت بشود البته، مراقبت بشود، مدیریت بشود، نظم و انضباط کاری ملاحظه بشود و این کار انجام بگیرد.در دنیای امروز ارتقای جایگاه یک کشور به میزان زیادی مربوط به وضع اقتصادی آن کشور است. وقتی یک کشوری پولش ضعیف می‌شود، امکانات اقتصادی‌اش پایین می‌آید اعتبار و جایگاهش در دنیای امروز کاهش پیدا می‌کند. ما برای اینکه این جایگاه را، جایگاه کشور را در مجموعه منطقه و در مجموعه جهان حفظ کنیم احتیاج داریم به این رشد اقتصادی.
ما نیروی انسانی متخصص زیاد داریم خوشبختانه در کشور یکی از افتخارات ما و امتیازات ما این است که ما نیروی متخصص خیلی داریم. خب از اول انقلاب که مثلاً دانشجو حدود صد و پنجاه هزار دانشجو داشتیم حالا مثلاً میلیون‌ها دانشجو و میلیون‌ها فارغ‌التحصیل داریم در مقاطع مختلف علمی.
خب اینها شغل لازم دارند، اینها کار می‌خواهند. بله؛ داشتن نیروی انسانی جوان متخصص یک افتخار است اما اگر شغل نداشت بیکار ماند چه؟ یک سرافکندگی است. افتخار دیگر نیست. ما آن وقت بنشینیم مدام به خودمان بگوییم چرا مهاجرت می‌کنند؟ چرا خارج می‌روند؟ خب باید کار بدهید. من چند وقت پیش در همین جلسه؛ یک جلسه‌ای بود در این حسینیه گفتم، آن جوان کارآمد تحصیل کرده ما که حالا از خارج آمده یا در خارج تحصیل کرده یا در داخل تحصیل کرده؛ دو چیز بیشتر از ما نمی‌خواهد. اولی‌اش شغل است، دومی هم امکان پیشرفت علمی است. ما باید شغل را برایش فراهم بکنیم. بدون یک رشد بالا نمی‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم برای این مجموعه عظیم جوان متخصص و دانشمند.
تصمیم‌گیری‌های متناقض را علاج کنید. گاهی دو دستگاه که هر دو نیز در جلسه هیئت دولت دور یک میز می‌نشینند، تصمیم‌های خلاف و متضاد یکدیگر اعلام می‌کنند. همچنین گاهی مقرراتی در دولت اعلام می‌شود اما ناگهان با برخاستن صدایی از مجلس، آن کار که مدتی نیز برای آن برنامه‌ریزی شده، لغو می‌شود که این اشکال که مخاطب آن هم دولت و هم مجلس هستند، باید اصلاح شود.

تحلیل خبر

اعتبار و ارزش پول ملی ما 

دکتر محمدمهدی جعفری‌زاده

بدیهی است که اعتبار و جایگاه بین‌المللی و اقتدار کشورها در سطح جهان به توانمندی آنها در ابعاد اقتصادی، علمی، فناوری، اختراعات، نظامی، دمکراسی، رفاه اجتماعی، احزاب، رسانه‌ها، فرهنگ و ... ارتباط دارد. در بین همه عوامل فوق «اقتصاد» نقش بسیار موثری دارد چرا که هیچ کشوری بدون اقتصاد قوی و مولد نمی‌تواند به مؤلفه‌های دیگر توسعه دست یازد.
اما اعتبار اقتصاد هر کشور در سطح جهانی به ارزش پول ملی آن کشور است؛ هر چقدر واحد پول ملی کشوری در دنیا، رتبه بالاتری داشته باشد سهم آن کشور در اقتصاد جهانی بیشتر خواهد بود به طوری که امروزه دلار آمریکا با دارا بودن بیش از 47 درصد مبادلات جهانی، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. یورو با سهم 85/30 درصد در رتبه دوم، پوند انگلیس با سهم 35/21 درصد از مبادلات مالی جهان در رتبه سوم قرار دارند. روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، رند آفریقای جنوبی، دلار نیویلند، ین ژاپن و دلار سنگاپور نیز در رتبه‌های چهارم تا دهم مبادلات مالی جهان هستند.
اما در مقایسه ارزش پول ایران با ضعیف‌ترین کشورهای همسایه (افغانستان و عراق) به نتایج دردناک‌تری می‌رسیم به طوری که یک دلار آمریکا (امروز) برابر با 000/430 ریال ایران، 77 افغانی افغانستان و 2/1 دینار عراق است. یعنی ارزش پولی ملی ما بسیار پایین‌تر از ارزش پول افغانستان و عراق است. حالا با دو مقایسه فوق که در سطح بین‌المللی و کشورهای ضعیف همسایه صورت گرفت می‌توان اعتبار و جایگاه پول ملی‌مان را سنجید!
البته اگر با رشد خزنده تورم موجود و افزایش روزافزون قیمت دلار، ارزش هر دلار به رقم‌های بالاتری برسد، خیلی بیشتر، جایگاه پولی خود را از دست خواهیم داد.
اگر دولت نتواند تولیدات داخلی را افزایش دهد، روابط سیاسی و اقتصادی خود را با کشورهای دیگر اصلاح کند، تجارت خارجی را سامان‌دهی کند و ... بدون شک نخواهد توانست از گرداب همه جانبه فعلی اقتصادی نجات یابد و با استمرار وضعیت اقتصادی موجود، مجبور می‌شود فشار بر مردم را بیشتر کند ولی بازهم، این روش، مُسکّن خواهد بود و فقط راه فرار موقت از برخی مشکلات پیش رو است لذا پس از گذشت چند روز یا چند هفته دوباره، مشکلات با شدت بیشتری خود را نشان خواهد داد.
از طرف دیگر صرفاً با حذف چند صفر از ریال، ارزش پول ملی در سطح بین‌المللی تقویت نخواهد شد بلکه باید راه علمی، اصولی و زیربنایی را برگزید.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها