پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 12 بهمن 1401 ، 01 : 19

کد خبر : 26464

از 0 نفر 0

وزیر بهداشت:

۴۳ درصد در حوزه دانش‌بنیان سلامت پیشرفت داشته‌ایم

۴۳ درصد در حوزه دانش‌بنیان سلامت پیشرفت داشته‌ایم

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و درمان و آموزش و پزشکی در هفتمین همایش مرجعیت علمی گفت: اگر بخواهیم دستاوردهای انقلاب را بشماریم، قطعاً یکی از بهترین دستاوردهای انقلاب، دستاورد سلامت است و هیچ کسی نمی‌تواند منکر آن شود.+  تحلیل خبر

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و درمان و آموزش و پزشکی در هفتمین همایش مرجعیت علمی گفت: اگر بخواهیم دستاوردهای انقلاب را بشماریم، قطعاً یکی از بهترین دستاوردهای انقلاب، دستاورد سلامت است و هیچ کسی نمی‌تواند منکر آن شود.
وی ادامه داد: امروز در مجامع بین‌المللی ایران را در حوزه سلامت به عنوان یک الگو معرفی می‌کنند و در طی ۴ دهه گذشته جمهوری اسلامی توانسته شاخص‌های خوبی را در این مدت بدست بیاورد. گام‌های بلندی در این چهار دهه برای سلامت همه جانبه برداشته‌ایم.
وزیر بهداشت تصریح کرد: بحث خودکفایی در حوزه سلامت نتیجه ادغام است تا پیش از ادغام ما با مشکلات متعددی در حوزه سلامت مواجه بودیم و نظام آموزش ما پاسخگوی نیازهای حوزه سلامت نبود و نمی‌توانست نیازهای جامعه را رفع کند الان هم در برخی از رشته‌ها این مشکل وجود دارد. همچنین کمبود نیروی انسانی متخصص قبل از ادغام یکی از موضوعات چشمگیر بود.
وی ادامه داد: از نظر توانایی آموزشی نقاط ضعف داشتیم و عدم انطباق آموزش با نیازهای نظام سلامت از مشکلات ما قبل از ادغام بود. خوشبختانه در سال ۶۴ این ادغام صورت گرفت و گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شد و باعث شد افزایش چشمگیر دانشجویان را داشته باشیم.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: آموزش باعث شد کیفیت خدمات پزشکی ارتقا پیدا کند و باعث شد به تدریج به سمت عدم نیاز به پزشکان خارجی برویم در حالی که در منطقه هنوز برخی از کشورها با این نیاز مواجه هستند.
وی با اشاره به اینکه در حوادث مختلف عملکرد این ادغام باید بررسی شود، گفت: یکی از همین عملکردها نتیجه این ادغام در موضوع کووید بود که با استفاده از کلیه نیروهای بهداشتی به موفقیت رسیدیم و اگر ادغام نداشتیم و زیرساخت‌های بهداشتی آموزشی در کشور نداشتیم قطعاً دچار مشکل می‌شدیم.
وی با اشاره به دستاوردهای ادغام آموزش در حوزه سلامت گفت: خودکفایی و تأمین نیروی انسانی از موضوعاتی بود که با ادغام توانستیم بدست بیاوریم. همچنین ۴۳ درصد در حوزه دانش‌بنیان سلامت پیشرفت داشته‌ایم.
عین‌اللهی خاطرنشان کرد: بعد از ادغام در بحث تربیت نیروی انسانی کارهای زیادی انجام شد و تربیت ما جامعه نگری بود. اثرات آموزش باعث شد کیفیت درمان بهتر شود بنابراین با رشد کمی و کیفی که ایجاد شد این رشد در تمام کشور گسترده شد و این رشد سلامت در رشد اجتماعی نیز تأثیرگذار است. این ادغام باعث شد ما در بسیاری از مناطق محروم اعضای هیئت علمی داشته باشیم. با وضعیتی قبل از ادغام مواجه بودیم که فقط در مناطق برخوردار می‌توانستند از این آموزش استفاده کنند اما با ادغام عدالت آموزشی برقرار شد و ما در تمامی رشته‌ها گسترش داشتیم. امروزه ده درصد اعضای هیئت در آموزش علوم پزشکی است اما ۳۰ درصد تولیدات علمی مربوط به آموزش درمان پزشکی است.
وی با اشاره به پیشگیری و کنترل بیمارهای واگیر و اجرای طرح‌های غربالگری که از دیگر موفقیت‌ها پس از ادغام بود، گفت: ما از نظر گسترش رشته محل‌ها بعد از ادغام با پیشرفت‌های خوبی مواجه شده‌ایم همچنین ۶۰ درصد تخت‌های بیمارستانی ما آموزشی است.
او تصریح کرد: اما ما باید بدانیم از امکانات ادغام به خوبی استفاده نکرده‌ایم ما امروز در شبکه‌های بهداشت در مناطق روستایی باید از ادغام استفاده کنیم حدود ۶۷۰۰ مرکز جامع سلامت داریم و حضور آموزش و پژوهش باید در مراکز جامع سلامت پررنگ‌تر شود.
وزیر بهداشت گفت: تقویت طرح پزشک خانواده با اجرای کامل طرح ادغام انجام می‌شود، پژوهش‌ها باید با استفاده از طرح پزشک خانواده کاربردی و برای رفع نیازهای جامعه باشد.
عین‌اللهی خاطرنشان کرد: درمان‌های نوین از کارهایی است که باید در ادغام صورت بگیرد. برای ما قابل قبول نیست که یک استاد سالها از یک برنامه آموزشی استفاده کند بلکه باید با توجه به نیاز روز آموزش دهد. جامعه ما به سوی سالمندی پیش می‌رود یا باید تغییر در منابع درسی ایجاد شود و یا رشته‌های بیشتری برای این حوزه در نظر گرفته شود. همچنین موضوعات بین رشته‌ای نیز از دیگر نیازهای مهم ما است.
وی ادامه داد: ما باید ادغام را در پروژه‌ها نیز ببینیم و باید در هر حوزه‌ای زیرساخت درمانی صرفاً نباشد و زیرساخت جامع باشد که آموزش نیز در آنجا انجام شود. همه کارهای ما باید در حوزه ادغام انجام شود برای ما قابل تحمل نیست که یک بیمارستان مرکز پژوهش بزند و کارهای تکراری انجام دهد مرکز پژوهش برای ما مهم است که این مرکز پژوهش با مشکلات جامعه آشنا باشد.
وی تصریح کرد: به طور مثال در حوزه دندانپزشکی باید ادغام به صورت ویژه اقدام شود دانشگاه و خدمات باید با هم عجین شوند. وی در پایان گفت: حضور نخبگان در حوزه سلامت بسیار مهم است و ما آمادگی داریم از نظرات همه در این خصوص استفاده کنیم.

تحلیل خبر

اهمیت آمار دست کم گرفته نشود

وحید جعفری‌زاده دانشجوی دکترای مهندسی 

یکی از روش‌های توصیف وضعیت یک متغیر خارجی، کمّی سازی و ارائه ارقام و آمار مطابق یک استاندارد و با در نظر گرفتن شاخص‌هایی معین برای آن متغیر است. با این کار می‌توان به تصویری دقیق‌تر و قابل درک تر از آن متغیر دست یافت. تمام پدیده‌های اطراف ما را می‌توان به عنوان متغیر تعریف کرد، اما باید توجه داشت که متغیرها (پدیده‌ها)، دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند، قابل‌اندازه‌گیری بودن یا نبودن، کران‌دار یا بی‌کران بودن، بزرگی یا کوچکی مقیاس و... از جمله این ویژگیهاست.
بیان آمار و ارقام در مسائل مختلف کشور نیز غالباً با هدف توصیف و عینی سازی وضعیت موجود برای عموم و متخصصان ارائه می‌شود. متاسفانه به کرات شاهد ارائه آمارهایی بدون پشتوانه و بدون مبنای مشخص از تریبون‌های رسمی هستیم، به طوری که برخی از این آمار از سوی متخصصان با شک و شبهه همراه بوده و حتی بعضاً از سوی مردم قابل پذیرش نیست. به عنوان مثال می‌توان به همین صحبت وزیر بهداشت اشاره کرد. اینکه 43 درصد در حوزه دانش بنیان سلامت پیشرفت داشته‌ایم بر چه مبنایی است؟ اساساً نقطه 100 در حوزه دانش بنیان سلامت کجاست که در حال حاضر به بیش از 40 درصد رسیده‌ایم؟ می‌دانیم که رشد فناوری توقف ناپذیر است بنابراین واضح است که در مسائلی مانند میزان فناوری که نقطه اوجی ندارد، طبیعتاً نقطه 100 هم تعریف نمی‌شود. در چنین حوزه‌هایی همواره می‌توان وضعیت را بهتر کرد و ارتقا بخشید، پس برای ارائه آمار و ارقام تنها می‌توان به قیاس نسبی روی آورد؛ اگرچه می‌توان یک نقطه مشخص را برای کوتاه مدت برنامه‌ریزی کرد و بعد گفت که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، در حال حاضر به فلان درصد رسیده‌ایم، اما این سبک ارائه آمار از نظر علمی و تکنیکی اشتباه است.
البته بدیهی است که این تنها یک مثال ساده است و نمی‌خواهیم با ذکر این نمونه، کل آمارهایی که در کشور ارائه می‌شود را زیر سؤال ببریم بلکه بحث این است که باید دقت داشت که هر آمار و ارقامی دارای بار معنایی است از این جهت که وضعیت یک متغیر (پدیده یا شاخص) را نشان می‌دهد و می‌تواند مبنای اقدامات آتی و نقشه راه پیش رو باشد، به علاوه نباید از بار معنایی این آمار برای افکار عمومی نیز غافل شد. بزرگنمایی و کوچک‌نمایی، ارائه آمار غیرواقعی، دستکاری در آمار و تعاریف با هدف رسیدن به آمار مطلوب، همگی دارای آثار سوئی است که ممکن است هم باعث انحراف افکار عمومی و هم اشتباه و انحراف در برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها