چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 26 بهمن 1401 ، 32 : 18

کد خبر : 26504

از 0 نفر 0

سرپرست بانک مسکن:

۲۵۰ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن هیچ پولی واریز نکرده‌اند

۲۵۰ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن هیچ پولی واریز نکرده‌اند

سرپرست بانک مسکن اظهار داشت: 843 هزار متقاضی در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند که از این تعداد 250 هزار متقاضی هیچ واریزی به عنوان پرداخت آورده اولیه نداشتند.+ تحلیل خبر

سرپرست بانک مسکن اظهار داشت: 843 هزار متقاضی در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند که از این تعداد 250 هزار متقاضی هیچ واریزی به عنوان پرداخت آورده اولیه نداشتند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی عسکری در جمع خبرنگاران درباره روند پرداخت تسهیلات به پروژه نهضت ملی مسکن اظهار داشت: امسال برای پرداخت تسهیلات به این پروژه بیش از 210 هزار قرارداد به ارزش 72 هزار میلیارد تومان منعقد شده که تا به امروز
50 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای انواع قراردادهای نهضت ملی مسکن پرداخت شده است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا مبنی بر جزییات پیشنهاد وزیر اقتصاد برای تأمین مالی 10 هزار میلیارد تومانی پروژه نهضت ملی مسکن، اظهار داشت: این 10 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه بانک مسکن است که در مراحل اخذ مجوزهای لازم هستیم و در صورت این میزان افزایش سرمایه از آن برای اعتباردهی در پروژه‌های تعریف شده در سطح کشور استفاده می‌کنیم.
سرپرست بانک مسکن در پاسخ به سؤال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به ابهاماتی در قیمت نهایی نهضت ملی مسکن تا به امروز چه تعداد از متقاضیان آورده اولیه را پرداخت نکرده اند، اظهار داشت: 843 هزار متقاضی در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده اند که از این تعداد 250 هزار متقاضی هیچ واریزی به عنوان پرداخت آورده اولیه نداشته اند و 210 هزار نفر دیگر در قالب پروژه‌های مختلف به مرحله انعقاد قرارداد رسیده‌اند که از این تعداد حدود هزار متقاضی بخشی از آورده اولیه را پرداخت کرده و حدود 3 هزار متقاضی هم به عنوان تقاضای مؤثر بیش از یک قسط از آورده اولیه را واریز کرده و پرداخت‌های 150 میلیون تومانی هم انجام شده‌ است.
عسکری با اشاره به اموال مازاد بانک مسکن برای اجرا در مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت تاکید کرد: بانک مسکن هیچ اموالی تحت عنوان مازاد ندارد و این موضوع را بانک مرکزی هم تأیید می‌کند. تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک مسکن نوعاً از شرکت‌های ساختمانی هستند که در راستای تحقق برنامه‌های دولت اقدام می‌کنند و تعداد دیگری از شرکت‌های بانک مسکن در بازار سرمایه حضور دارند و اساساً این بانک فعالیت تجاری ندارد.
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر ایلنا درباره میزان واریزی منابع به صندوق ملی مسکن از محل برگشت اقساط مسکن مهر اظهار داشت: صندوق ملی مسکن تشکیل شده، اساسنامه آن به تصویب رسیده و حسابی برای واریز این منابع معرفی شده است و کد شناسایی ثبت شده و 3 هزار و 500 میلیارد تومان به حساب صندوق ملی مسکن واریز شده که از این منابع در چهارچوب اساسنامه مصوب صندوق برای فعالیت‌ها و ساخت و ساز مسکن و پوشش نیازهای مردم استفاده خواهد شد.

تحلیل خبر

چرا فقط 843 هزار نفر متقاضی مسکن ملی شده‌اند؟

دکتر محمدمهدی جعفری‌زاده

یکی از مهمترین برنامه‌های اعلامی رئیس جمهور در زمان انتخابات، ساخت 4 میلیون واحد مسکونی طی چهار سال دوره ریاست‌جمهوری ایشان بود. از بدو شروع به کار دولت جدید نیز وزارت مسکن و شهرسازی به طور ویژه مأمور اجرای این برنامه شد. جهت اجرای این پروژه سنگین، مقرر شد متقاضیان در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده و مبلغی را به عنوان آورده به حساب بانک مسکن واریز کنند. طبق گفته سرپرست بانک مسکن تاکنون 843 هزار نفر متقاضی، ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 250 هزار متقاضی، هیچ واریزی به عنوان پرداخت آورده اولیه نداشته‌اند.
سؤال این است که چرا فقط 843 هزار نفر متقاضی مسکن ملی شده‌اند؟ آیا تعداد کل خانوارهای فاقد مسکن همین اندازه است؟ در پاسخ به این سؤال باید به گذشته برگردیم. در دی ماه 1400 رئیس کمیسیون عمران مجلس در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر که بعداً در خبرگزاری‌ها و مطبوعات انعکاس یافت، گفت: «از 19 میلیون خانوار شهری، 8 میلیون خانوار فاقد مسکن هستند» البته این آمار فقط مربوط به خانوارهای شهری است نه کل کشور. پس با توجه به آمار سال 1400 باید اینک تعداد خانوارهای فاقد مسکن در شهرها و روستاها بسیار بیشتر از 8 میلیون خانوار باشد.
اما چرا اینها برای خانه‌دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام نکرده‌اند؟ شاید یک علت آن، نداشتن پول برای واریزی اولیه (همانند 250 هزار نفر فوق) باشد. با توجه به اینکه تقریباً همه این افراد، اجاره‌نشین هستند و پول خود را به عنوان رهن پرداخته‌اند لذا باید پس‌انداز دیگری داشته باشند تا بتوانند در این پروژه سهیم شوند. اگر دولت و یا بخش خصوصی بتوانند فعلاً همه هزینه‌های ساخت این واحدها را بپردازند و پس از آماده شدن، به صورت اقساط به متقاضیان واگذار کنند، آنگاه متقاضیان خواهند توانست بخش مهمی از قیمت مسکن واگذار شده را که پس از اتمام مهلت اجاره، دریافت می‌کنند به حساب دولت واریز کرده و بقیه را از طریق تسهیلات بانک مسکن به صورت اقساط بپردازند. در غیر این صورت، هم‌ساخت این چهار میلیون واحد مسکونی با کندی یا توقف مواجه خواهد شد و هم متقاضیان از آن استقبال نخواهند کرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها