چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 29 بهمن 1401 ، 49 : 17

کد خبر : 26508

از 0 نفر 0

فرزندآوری به کمترین مقدار ۱۱ سال اخیر رسید

فرزندآوری به کمترین مقدار ۱۱ سال اخیر رسید

براساس آمارهای سازمان ثبت احوال کشور، در ۱۰ ماهه امسال ۸۹۳ هزار و ۷۸۶ نفر در کشور به دنیا آمده‌اند که نسبت به تولد ۹۳۷ هزار و ۷۴۹ نفر در ۱۰ ماهه سال گذشته کاهش ۴۴ هزار نفری (حدود ۴/۷ درصد کاهش) را نشان می‌دهد.+ تحلیل خبر

براساس آمارهای سازمان ثبت احوال کشور، در ۱۰ ماهه امسال ۸۹۳ هزار و ۷۸۶ نفر در کشور به دنیا آمده‌اند که نسبت به تولد ۹۳۷ هزار و ۷۴۹ نفر در ۱۰ ماهه سال گذشته کاهش ۴۴ هزار نفری (حدود ۴/۷ درصد کاهش) را نشان می‌دهد.
به گزارش «تابناک» به نقل از نوداقتصادی، با توجه به اینکه آمارهای تفکیکی ۱۰ ماهه سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ در دسترس نیست، مقایسه آمار متولدین ۹ ماهه سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ نشان می‌دهد تعداد متولدین سال جاری کمترین تعداد فرزندآوری از سال ۱۳۹۰ تاکنون بوده است.
قابل ذکر است کاهش فرزندآوری طی سال جاری درحالی است که ۵۰ درصد از تخصیص خودروی کشور از طریق قرعه‌کشی به طرح جوانی جمعیت داده می‌شود. همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه نیز برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند صرف اعطای خودرو و وام نمی‌تواند مردم را به فرزندآوری تشویق کند.

تحلیل خبر

علل کاهش فرزندآوری

دکتر محمدمهدی جعفری‌زاده

در شرایط سخت اقتصادی، جوانی که می‌خواهد ازدواج کند در مقدمات آن، احساس عجز و ناتوانی می‌کند. آیا جوانی که تمایل به ازدواج دارد شغل و محل درآمد دارد یا نه؟ اگر شغل دارد آیا درآمد حاصل از آن می‌تواند مشکل خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان و دارو، مسکن، هزینه‌های آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت و بازپرداخت اقساط ازدواج و ... را پاسخ دهد؟ اگر زوجین جوان به فرض بتوانند از پس همه این هزینه‌ها برآیند و این قدر درآمد داشته باشند که علاوه بر تأمین این هزینه‌ها، مبلغ زیادی را پس‌انداز کنند که بشود با آن ماشین قرعه‌کشی خرید و باز آن قدر ذخیره داشته باشند که بتوانند بچه‌دار شوند و هزینه‌های فرزند را تأمین کنند، آنگاه با خیال راحت، فرزندآوری را پذیرفته و از آن اجتناب نخواهند کرد ولی متاسفانه واقعیت، غیر آن است که در بالا ترسیم کردیم. مراحل چند لایه‌ای که در بالا برشمردیم هر کدام سد سکندری است که به راحتی، زوجین نمی‌توانند از آن عبور کنند. فرزندآوری لایه آخر لایه‌های فوق است که خود دارای چندین لایه پرهزینه است؛ مرحله بارداری تا وضع حمل چقدر برای زوجین هزینه دارد؟ سپس هزینه‌های خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، اسباب بازی و ... کودکان چقدر است؟ هزینه‌های مهدکودک، کودکستان، دبستان تا مراحل بعدی تحصیلات، لوازم‌التحریر، ثبت‌نام، سرویس و ... چقدر می‌شود؟
آیا این هزینه‌ها همانند هزینه‌های فرزندان در 20 - 30 سال گذشته است؟ آیا زوجین جوان به اندازه والدینشان تحت فشار هزینه‌های فرزندداری هستند؟ برای تشویق جوانان به فرزندآوری فقط شرکت دادن آنها در امتیاز خودرو و تسهیلات بانکی کافی نیست بلکه باید اقتصاد کشور سامان یابد تا صدها هزینه دیگر مانع فرزندآوری نشود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها