پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403 4/25/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 9 اسفند 1401 ، 39 : 18

کد خبر : 26541

از 0 نفر 0

رئیس هیئت امنا ستاد دیه کشور مطرح کرد؛

وجود دو هزار و ۴۰۴ زندانی مهریه در کشور

وجود دو هزار و ۴۰۴ زندانی مهریه در کشور

فارس، صدرنشین زندانیان مهریه است

رئیس هیئت امناء ستاد دیه کشور با اشاره به جمعیت دو هزار و ۴۰۴ نفری زندانیان مهریه در کشور گفت: این افراد اغلب به دلیل عسرت در پرداخت سکه‌های کم اما سنگین قیمت در بند زندان بسر می‌برند.+ تحلیل خبر

رئیس هیئت امناء ستاد دیه کشور با اشاره به جمعیت دو هزار و ۴۰۴ نفری زندانیان مهریه در کشور گفت: این افراد اغلب به دلیل عسرت در پرداخت سکه‌های کم اما سنگین قیمت در بند زندان بسر می‌برند.
به گزارش خبرگزاری مهر، سید اسدالله جولایی رئیس هیئت امنا ستاد دیه کشور با اشاره به افزایش روزافزون قیمت سکه تا کانال ۳۰ میلیون تومان گفت: این روزها بدهکاران مالی ناشی از تعهدات مهریه نه بابت ناتوانی در تأمین سکه‌هایی هم‌اندازه با سال‌های تولد شمسی خانم‌های متقاضی دریافت کابین که به دلیل عدم امکان پرداخت سه یا چهار سکه در حبس گرفتار شده‌اند.
رئیس هیئت امنا ستاد دیه کشور با اشاره به نرخ تورم ۵۳ درصدی بهمن ماه اظهار کرد: در شرایطی که خانوارهای ایرانی اوضاع معیشتی مناسبی ندارند و وضعیت اشتغال و حقوق همسان با نیازهای اساسی در بین جوانان هنوز مهمترین دغدغه به‌حساب می‌آید در این شرایط بدهکار شدن یک مردی که با کلی تلاش اسباب حداقلی مورد نیاز برای ازدواج و آئین نکاح را فراهم کرده اغلب در بدو شروع زندگی یا در سال‌های ابتدایی آن با اقامه دعوا و ارائه دادخواست مهریه بدهکار زوجه خود هم
می‌شود.وی استان فارس را با میزبانی از ۲۰۵ زندانی مهریه در صدر شلوغ‌ترین استان‌ها عنوان کرد و افزود: در ادامه این جدول گلستان با ۱۸۳ زندانی ممهور به صداق‌های پرداخت نشده به زنان، البرز با ۱۵۱ محبوس و کرمان و کرمانشاه نیز هر کدام مجزا با نگهداری از ۱۴۰ بدهکار دیون مالی مهریه در رأس این آمار عددی قرار دارند.
جولایی درخصوص افزایش یک‌باره قیمت طلا و به تبع آن تزاید ارزش سکه عنوان کرد: سکه‌هایی که موسوم به آزادی هستند این روزها اما با سوء مدیریت برخی از مسئولین زندگی‌های مشترک بسیاری را به طمع دستیابی به معادل ریالی این مهرهای طلایی از هم گسسته و دلیل ماندگاری بلندمدت بدهکاران دیون غیرمعوض مهریه در سطح ندامتگاه‌های کشور شده است.

تحلیل خبر

گرانی‌های اخیر و فروپاشی خانواده

دکتر محمدمهدی جعفری‌زاده

تشدید لحظه به لحظه گرانی‌ها، اهداف مثبت و بنیان‌های اساسی جامعه را مورد هجوم و حمله قرار می‌دهد. کدام بخش جامعه تحت تأثیر تهاجم گسترده تورم قرار نمی‌گیرد؟ آیا موردی سراغ دارید که فارغ از آثار منفی گرانی‌ها، توانسته باشد خود را از این جنگ خانه به خانه محفوظ و در امان نگه دارد؟ بدترین پیامد گرانی ها، ضربه زدن به خانواده، گسستن شیرازه آنها، به زندان انداختن جوانان به خاطر بدهی مهریه و ممانعت از تشکیل خانواده‌های جدید است.
اگر خانواده را سنگ بنای جامعه بدانیم، با فروریختن آن، جامعه نیز از هم خواهد پاشید. «سقوط اجتماعی» یک جامعه بدتر از «سقوط اقتصادی» و «سقوط سیاسی و فرهنگی» آن است.
از طرفی یک جامعه مذهبی می‌خواهد جوانانش سالم زندگی کنند ولی از طرف دیگر این جوانان، جرات تشکیل خانواده را ندارند و یا اگر هم ازدواج کنند، به طلاق یا زندان منجر می‌شود، این بدترین سرنوشتی است که می‌تواند گریبانگیر یک جامعه مذهبی شود.
متاسفانه همه مراحل ازدواج با اقتصاد گره خورده است؛ مراسم خواستگاری، مراسم عقد، خرید اسباب و وسایل زندگی، جهیزیه، مهریه، نفقه، اجرت المثل، اجاره مسکن زوجین، مراسم ازدواج، خوراک، پوشاک، دارو و درمان، فرزندآوری و بچه داری و ... همگی نیاز به بنیه مالی زوجین به ویژه توانایی مالی زوج جوان دارد. حال تصور کنید که جوانی با خانواده‌اش در تهیه و تدارک این امکانات با هزاران زحمت باشند به یکباره قیمت سکه و دلار و همه هزینه‌هایی را که برشمردیم، چند برابر افزایش یابد، در این شرایط «حال و احوال» خانواده زوجین چگونه خواهد بود؟ مسئولان کشور باور کنند که خانواده‌ها، حال و روز بدی دارند؟ نگویند: «همین است و نمی‌شود کاری کرد!» به فکر راه علاج باشند و همه چیز را در بن بست فرض نکنند.
جوانی که با پرداخت سکه‌های مهریه، امید داشته است که با تأمین 3 - 4 سکه باقیمانده، از زندان رهایی یابد، یک‌مرتبه سکه 14 میلیون تومانی بالغ بر 30 میلیون تومان می‌شود یعنی باید حداقل 120 میلیون تومان دیگر را فراهم کند تا از حبس نجات یابد و لذا با «نداری مضاعف‌» مواجه شده و همچنان در بند باقی می‌ماند.
سرگذشت تلخ دو هزار و 404 زندانی مهریه که صدرنشین آمار آن در استان فارس است، باعث می‌شود که جوانان مجرد با ترس و دلهره، جرات مزدوج شدن و تشکیل خانواده را نداشته باشند و نتیجه آن بالا رفتن سن ازدواج دختران و پسران و مجرد ماندن آنهاست.
مردم ازدواج‌ها را آسان گیرند و مسئولان چاره‌ای برای برون رفت اقتصاد کشور از بحران های خطرناک‌تر بیندیشند وگرنه زلزله آن، پس از خانواده‌ها، جامعه را متلاشی خواهد کرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها