چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 10 اسفند 1401 ، 13 : 18

کد خبر : 26545

از 0 نفر 0

واکنش مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی به سیلی زدن یک عضو شورای شهر به خبرنگار

واکنش مدیرکل مطبوعات   و خبرگزاری های داخلی به سیلی زدن  یک عضو شورای شهر به خبرنگار

به گزارش فرارو، ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی به ویدئوی سیلی زدن به خبرنگار تبریزی واکنش نشان داد.+ تحلیل خبر

به گزارش فرارو، ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی به ویدئوی سیلی زدن به خبرنگار تبریزی واکنش نشان داد.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در واکنش به ویدئوی سیلی خوردن خبرنگار تبریزی نوشت: سیلی زدن و تهدید خبرنگار قطعاً محکوم است.

تحلیل خبر

پاسخ اقناعی یا پاسخ اسکاتی؟

دکتر محمدمهدی جعفری‌زاده

یک جامعه اگر بخواهد در مسیر پویایی، خلاقیت و بالندگی حرکت کند باید شهروندانش ظرفیت شنیدن نظرات یکدیگر را داشته باشند. گفت و گو یا گفتن و شنیدن (dialog) و پرسش و پاسخ بهترین زمینه پرورش استعدادها و بروز خلاقیت‌هاست. در این گفت‌وگوی دوطرفه، هر دو طرف حق مساوی و فرصت برابر باید داشته باشند تا نکته‌ای، مغفول و پنهان نماند.
اما پاسخ به سؤال دیگران می‌تواند به دو شیوه باشد؛ پاسخ اقناعی یا پاسخ اسکاتی.
پاسخ اقناعی بر مبنای استدلال عقلی و قانع کردن طرف مقابل است. در این مصاف باید با حوصله و دقت و براساس دانسته‌های فرد به او پاسخ داد که عقلش آن را پذیرد.
شریف‌ترین نوع استدلال، «برهان» است که بنا به نظر اصحاب منطق بر سایر اقسام استدلال برتری دارد. اما پاسخ اسکاتی، ضعیف‌ترین نوع پاسخی است که می‌توان به طرف مقابل داد و با این شیوه، فقط می‌شود او را «ساکت» کرد «نه قانع». همه جا سکوت، علامت رضایت نیست.
زمانی که برای ساکت کردن فردی، او را تحقیر می‌کنیم، یا برچسب می‌زنیم، یا اجازه ادامه چون و چرا را به او نمی‌دهیم، یا تهدید، تطمیع و یا بدتر از همه اینها، او را کتک می‌زنیم! همه برای ساکت کردن طرف مقابل و تسلیم کردن اوست.
اگر خبرنگاری به عنوان نماینده افکار عمومی، سوالی از مسئولی پرسید آن مسئول باید با پاسخ‌های منطقی و ارائه برهان، این خبرنگار را اقناع عقلی کند تا از این روزنه، جامعه را اقناع کرده باشد.
خشونت و پرخاشگری به خبرنگار، بی‌احترامی به سؤالات جامعه است و وزن اجتماعی آن مسئول را سبک می‌کند. سؤال کردن خبرنگار در هیچ حوزه‌ای، خط قرمز ندارد. پس از طرح سؤال خبرنگار، این مسئول است که باید مدبرانه و هوشمندانه، اذهان عمومی را روشن کند و به اقناع اجماعی برساند.
نه فقط مسئولان بلکه همه مردم در یک جامعه رشید، باید روش منطقی گفت و گو با یکدیگر را بدانند و روابط اجتماعی خود را بر آن بنیان نهند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها