شنبه 1 اردیبهشت 1403 4/20/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 13 اسفند 1401 ، 13 : 18

کد خبر : 26553

از 0 نفر 0

محسن رضایی:

مردم نسبت به مسائل اقتصادی کاملا واقف نیستند

مردم نسبت به مسائل اقتصادی کاملا واقف نیستند

اگر نصف فشار اقتصادی که به ایران وارد شده به کشور دیگری وارد شود کمتر از ۴۸ ساعت سقوط می کند

محسن رضایی در اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تبریک به پاسداران و جانبازان انقلاب اسلامی گفت: مشارکت مردم رکن اساسی پیشرفت کشور است و اعتبار، اختیارات و اقتدار نهادهایی که این مشارکت را نمایندگی می‌کنند باید تقویت شود.+ تحلیل خبر

محسن رضایی در اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تبریک به پاسداران و جانبازان انقلاب اسلامی گفت: مشارکت مردم رکن اساسی پیشرفت کشور است و اعتبار، اختیارات و اقتدار نهادهایی که این مشارکت را نمایندگی می‌کنند باید تقویت شود.
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدامات دشمنان در زمینه اقتصادی موفق نخواهد شد، تصریح کرد: بنیاد انقلاب بسیار قوی نهاده شده است، این انقلاب ۱۳۰ سال عقبه دارد و به این راحتی تکان نمی‌خورد.
به گزارش ایرنا، محسن رضایی در اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تبریک به پاسداران و جانبازان انقلاب اسلامی گفت: مشارکت مردم رکن اساسی پیشرفت کشور است و اعتبار، اختیارات و اقتدار نهادهایی که این مشارکت را نمایندگی می‌کنند باید تقویت شود.
وی افزود: شوراها و مدیریت محلی از ارکان اداره کشور است و لازم است در این جلسات به مسئولیت‌ها و مأموریت‌های این نهاد بیشتر پرداخته شود. گره‌ها و مشکلات آن‌ها در اداره شهرها، رابطه آن‌ها با مجلس و دولت باید مشخص شده و پیشنهادات لازم به مسئولین برای قدرتمندتر کردن این نهاد بررسی و ارائه شود.
وی خطاب به اعضای شورای عالی استان‌ها گفت: شما شورای عالی هستید و می‌توانید لایحه دهید و از دولت و مجلس بخواهید. انتظار مردم این است که در جهت وظیفه قانون اساسی خود اقدام کنید و مسائل را حل کنید.
رضایی با بیان اینکه مردم سالاری اجتماعی هنوز به صورت کامل اجرا نشده است و باید اصلاح شود، افزود: دولت آقای رئیسی معتقد به دادن اختیارات اجرایی وزارتخانه‌ها به استانداران است و وزارتخانه باید سیاست‌گذار باشد.
وی با اشاره به جنگ اقتصادی تحمیل شده به کشور گفت: علت آنکه مردم نسبت به مسائل اقتصادی کاملاً واقف نیستند عدم مشارکت کامل آن‌ها در اقتصاد است. اگر نصف فشار اقتصادی که به ایران وارد شده است به اقتصاد کشور دیگری وارد شود؛ کمتر از ۴۸ ساعت سقوط می‌کند. ما در جنگ کامل اقتصادی هستیم و اگر مردم در اداره اقتصاد و در مسائل مالی و پولی مشارکت داده شوند به این مسائل آگاه می‌شوند و مشارکت آنها بیشتر می‌شود.
رضایی در پایان گفت: قانون اساسی ایران جامع و مترقی است اما به برخی قسمت‌ها کم‌توجهی شده که موضوع شوراها یکی از آنهاست و شما نماینده ۱۲۷ هزار جامعه شورایی کشور، پیگیر این کم‌توجهی باشید. درنهایت مشکل تفسیر شورای محترم نگهبان باید حل شود و این از طریق پیشنهاد سیاست‌های کلی مدیریت محلی ممکن است که در صورت تصویب از طریق مقام معظم رهبری ابلاغ شود و قانون برای آن نوشته می‌شود و شورای نگهبان هم به آن ایراد نخواهد گرفت.

تحلیل خبر

سقوط 48 ساعته!

دکتر محمدمهدی جعفری‌زاده

سخن گفتن از ابعاد یک پدیده اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و یا فرهنگی باید یا بر مبنای «علم» باشد و یا «تجربه» و یا آمیختگی این دو با هم.
در سخنان جناب آقای محسن رضایی چند نکته وجود دارد که نه مبنای علمی دارد و نه مبنای تجربی.
1- اینکه ایشان می‌گویند: «اگر نصف فشار اقتصادی که به ایران وارد شده است به اقتصاد کشور دیگری وارد شود؛ کمتر از 48 ساعت سقوط می‌کند» این طور نیست. هیچ کشوری در دنیا به خاطر فشارهای اقتصادی، 48 ساعته، سقوط نکرده و نمی‌کند. اقتصاد همانند کودتای نظامی نیست که به صورت ناگهانی و چند ساعته، یک حکومت را عوض کند بلکه امری بطئی، تدریجی و زمان‌بر است و هیچگاه از صفر تا صد آن، 48 ساعته رخ نمی‌دهد که 48 ساعته، حکومتی را از پای درآورد.
این سخن ایشان نه نمونه عینی و تجربی در دنیا دارد و نه با هیچ تئوری و نظریه اقتصادی و سیاسی سازگار است.
2-اینکه چرا با این همه فشارهای اقتصادی همچنان جمهوری اسلامی دوام آورده است، ایشان به علل و ریشه‌های آن نپرداخته‌اند در حالی که «جان کلام» همین جاست. آیا به خاطر مدیریت قوی مسئولان در 44 سال گذشته، حکومت دوام آورده است یا به خاطر همکاری و تحمل مردم؟
نکته اصلی اینجاست که اگر مردم هر کشور دیگری نیز از نظر اقتصادی این قدر زیر فشار بودند و با مسئولان کشورشان همکاری و همراهی کرده، مشقات را تحمل می‌کردند، مسلماً حکومت آن کشور هم دوام می‌آورد. سقوط هر حکومتی زمانی رخ می‌دهد که مردم، این شرایط را تاب نیاورند. پس جناب ایشان باید نقش کلیدی و زیربنایی مردم را فراموش نکنند.
3-متاسفانه ایشان نه فقط تشکر جانانه‌ای را از مردم در سخنانشان نکرده‌اند بلکه به نوعی مردم را بی‌اطلاع از مسائل اقتصادی دانسته و گفته‌اند: «ما در جنگ کامل اقتصادی هستیم و اگر مردم در اداره اقتصاد و در مسائل مالی و پولی مشارکت داده شوند به این مسائل آگاه می‌شوند»
در پاسخ باید گفت: مردمی که تمام بار اقتصاد بیمار را به دوش می‌کشند و با تمام وجود زیر فشار اقتصادی هستند و هر جا زمینه‌ای برای مشارکت ایجاد شده، حضور در جهت سرمایه گذاری و در عرصه تولید داشته‌اند و با تقبل ریسک‌پذیری شدید و احتمال ورشکستگی در شرایط نامطمئن اقتصادی، باز در حد توان نقش‌آفرینی کرده‌اند، این مردم خصوصاً سرمایه‌گذاران و کارآفرینان از اوضاع اقتصادی، «خیلی خوب مطلع» هستند ولی مسئولان اقتصادی باید بتوانند شرایط را به نحو مطلوب تغییر دهند تا هم سرمایه گذار داخلی و هم خارجی با اطمینان وارد بازار سرمایه و پول و کار شوند و اقتصاد کشور را به سامان برسانند.
زمینه مشارکت بی‌خطر را شما فراهم کنید تا مردم هم با خیال راحت مشارکت خود را افزایش دهند و مطلوب، حاصل شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها