جمعه 31 فروردین 1403 4/19/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 19 اسفند 1401 ، 43 : 17

کد خبر : 26571

از 0 نفر 0

رضایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

نیاز به اقتصاددان داریم نه اقتصادخوان

نیاز به اقتصاددان داریم نه اقتصادخوان

مجلس به دولت درباره گرانی ارز هشدار داده بود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما جلسات زیادی با مسئولان دولت برگزار کردیم و در همه این جلسات هشدارهای لازم را درباره گرانی‌ها و راهکارهای کنترل ارز به دولتمردان دادیم.+ تحلیل خبر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما جلسات زیادی با مسئولان دولت برگزار کردیم و در همه این جلسات هشدارهای لازم را درباره گرانی‌ها و راهکارهای کنترل ارز به دولتمردان دادیم.
علی رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر، در واکنش به اظهار بی‌اطلاعی دولت از بسته ارزی و هشدارهای مجلس در خصوص مدیریت بازار ارز، گفت: امسال کمیسیون اقتصادی مجلس به طور میانگین ماهی یک جلسه با وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و دیگر مسئولان اقتصادی داشته است و ما در همه این جلسات هشدارهای لازم را درباره گرانی‌ها و راهکارهای کنترل ارز به دولتمردان دادیم.
وی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه مجلس از یک ماه و نیم پیش شرایط را پیش‌بینی کرد و ۴۰ روز قبل بسته پیشنهادی کمیسیون اقتصادی درباره کنترل بازار ارز به دولت و رئیس جمهور ارائه شد، متذکر شد: بسته ارزی مورد نظر رئیس مجلس همان پیشنهاداتی بود که کمیسیون اقتصادی مجلس برای کنترل بازار ارز داده بود و در صحن مجلس هم قرائت شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید شد سیاست‌های ناکارآمد ارزی گذشته مانند تعیین دستوری نرخ ارز نباید تکرار شود و ما برای بهبود وضعیت بازار ارز هم راهکارهایی دادیم. این راهکارها نتیجه جلسات کمیسیون اقتصادی درباره بازار ارز بود که ارائه کردیم.
نماینده مردم کنگاور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته ما نمی‌گوییم دولت به بسته ارزی مجلس توجه نکرد، ممکن است دولت نتوانسته یا نشده که این کار را انجام دهد و ما هم دنبال مچ‌گیری نیستیم.
رضایی در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی دولت مبنی بر اینکه اگر پیشنهاد ارزی از سوی مجلس تهیه شده می‌توان در قالب یک طرح و با قید فوریت آن را در مجلس تصویب کرد، گفت: پیشنهاد ارزی مجلس به دولت یک طرح مدون چند بندی نبود که آن را تبدیل به قانون کنیم، بلکه ما جمع‌بندی جلسات خود را ارائه دادیم و یکی از نکاتی که تاکید کردیم آن بود که ایراداتی مانند ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت باید مرتفع شود تا کارها بهتر پیش برود و مشکلات اقتصادی و ارزی مرتفع شود.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بالاخره سال ۱۴۰۱ رو به پایان است و امسال هر چه مجلس گفت و دولت توجه نکرد، گذشت. امیدواریم در سال جدید وضعیت اقتصادی مردم بهبود یابد و دولت و مجلس با تعامل خوب و برگزاری جلسات کارشناسی منظم مشکلات را حل کنند.
وی تصریح کرد: برای کنترل بازار ما نیازمند افراد اقتصاددان هستیم نه اقتصادخوان. باید افراد کاربلد و باتجربه ایرادات قبلی را مرتفع کنند و همه مسئولان به ویژه مسئولان اقتصادی کشور باید مراقب اظهارات و اقدامات خود باشند، چرا که گاهی اوقات تصمیمات و اظهارات اشتباه باعث تورم و نگرانی مردم می‌شود.

تحلیل خبر

اقتصاددانِ گره‌گشا نه اقتصادخوانِ خنثی

دکتر محمدمهدی جعفری‌زاده

اهمیت و ارزش علم دانشگاهی به این است که بتواند با بهترین روش‌ها، از مشکلات کشور و مردم «گره‌گشایی اصولی» کند و اختراعات، اکتشافات و نوآوری‌ها را در خدمت جامعه بشری درآورد.
علم، فقط به درس خواندن و مدارک عالی گرفتن نیست بلکه به توانمندی در گره‌گشایی از مشکلات جوامع بشری است.
اگر کسی فوق دکترای اقتصاد داشته باشد ولی نتواند برای برون رفت کشور از مشکلات اقتصادی، طرح و برنامه کارساز ارائه دهد، فوایدی بر آن مترتب نیست. گرچه «دانستن» در هر علمی خوب و پسندیده است ولی شرط لازم است نه کافی، بلکه بعد از مرحله «دانستن» باید به مرحله «توانستن» برسد. یعنی بتواند قدمی بردارد و گرهی بگشاید. «توانستن» ثمره چیدن از «دانستن» است. دانستنی که به توانستن نرسد همانند درخت بی‌ثمر است. گرچه درخت بی‌ثمر، می‌توان از اکسیژن تولیدی و سرسبزی و زیبایی آن استفاده کرد ولی ثمرات درختان است که عامل تغذیه و رفع نیاز‌های حیاتی انسان‌ها و موجودات دیگر است و از این جهت ثمرات درختان، عامل بقای انسان‌ها و حیوانات محسوب می‌شود. علم نیز باید از دایره دانستن به مرحله توانستن برسد تا نتیجه بخش باشد.
امروز جامعه ما با مشکلات پیچیده اقتصادی مواجه است و اقتصاددان‌های قوی و مؤثر بر حکومت باید بتوانند به مسئولان و سران کشور راه‌حل‌هایی ارائه دهند و مهمتر از آن، آنها را قانع برای پذیرش آن راه‌حل‌های علمی کنند. کشور ما شرایط پیچیده‌ای دارد و باید همه سیاستمداران به نقطه‌ای برسند که اولویت اول برای آنها نجات اقتصاد کشور باشد. کسانی که صرفاً اقتصاد خوانده‌اند نمی‌توانند در این راستا نقش‌آفرین باشند بلکه باید اقتصاددانانی گره‌گشا و مؤثر بر مسئولان با دست پر از طرح و برنامه و بدون سیاست زدگی و باندبازی، وارد میدان شوند تا شاید شاید بتوانند کشور را از بحران‌های فزاینده نجات دهند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها