پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403 4/25/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 20 اسفند 1401 ، 45 : 17

کد خبر : 26576

از 0 نفر 0

پس از 7 سال تیرگی روابط

ایران و عربستان به توافق رسیدند

ایران و عربستان به توافق رسیدند

/واکنش بازار ارز به توافق ایران و عربستان /دلار کاهش یافت و وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد احتمالاً این روند کاهشی ادامه دارد

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.+ تحلیل خبر

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.
به گزارش رویداد۲۴ ؛ ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، مساعد بن‌محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ ئی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.
وزیر امور خارجه ایران در واکنش به توافق ایران عربستان در صفحه توییتر خود نوشت: بازگشت روابط طبیعی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ظرفیت‌های بزرگی را در اختیار دو کشور، منطقه و جهان اسلام قرار می‌دهد.
سیاست همسایگی به‌عنوان محور کلیدی سیاست خارجی دولت سیزدهم، با قوت در مسیر درست پیش می‌رود و دستگاه دیپلماسی فعالانه در پس تمهید گام‌های بیشتر منطقه‌ای است.
به گفته کارشناسان، شنبه با عرضه ویژه ارز توسط بانک مرکزی در بازار و عرضه طلا و اوراق نفتی در بورس پیش‌بینی می‌شود که قیمت دلار کاهش محسوسی داشته باشد.
ایرنا نوشت: پس از اعلام رسمی احیای روابط ایران و عربستان، نرخ دلار روند کاهشی خود را حفظ کرد و با افت ۲ هزار تومانی، وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد.
از ساعاتی قبل و با اعلام رسمی احیای روابط ایران و عربستان نرخ دلار در بازار غیررسمی بازهم کاهشی و وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد.
همچنین به گفته کارشناسان، روز شنبه با عرضه ویژه ارز توسط بانک مرکزی در بازار و عرضه طلا و اوراق نفتی در بورس پیش‌بینی می‌شود که قیمت دلار کاهش محسوسی داشته باشد.
آغاز روابط ایران و عربستان می‌تواند مبدأ تحولات مثبت و مهمی در منطقه باشد.
به دنبال سفر بهمن‌ماه رئیس جمهور به پکن، علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فی‌مابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.
در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفندماه، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از هفت سال قطع رابطه اعلام شد.

تحلیل خبر

دیوانه‌هایی که 7 سال پیش، سنگ در چاه انداختند!

دکتر محمدمهدی جعفری‌زاده

مَثَل معروفی است که می‌گوید: «یک نفر دیوانه، سنگی در چاه می‌اندازد بعد ده‌ها نفر عاقل نمی‌توانند آن را از چاه بیرون آورند» متاسفانه از این گونه افراد در جامعه ما بارها دیده شده‌اند که کارشان فقط سنگ انداختن در چاه است. 7 سال پیش به دنبال حمله تعدادی از همین افراد به سفارت عربستان، روابط دو کشور به سمت تیرگی رفت و از آنجا که درگیری و خصومت بین دو کشور مهم مسلمان همچون عربستان و ایران، به ضرر جهان اسلام و به نفع دشمنان آنها بود، روز به روز در این بوق و کرنای اختلاف دمیدند و با حمله عربستان به یمن، این اختلاف به رویارویی دو کشور تبدیل شد. هیچ کشوری هم به عنوان میانجی به طور جدی وارد این معرکه جهت رفع اختلافات نشد و تنش‌ها میان دو کشور مسلمان طی چند سال به اوج خود رسید. در این 7 سال چقدر سرمایه‌های هر سه کشور ایران، عربستان و یمن نابود شد و متعاقب آن چه فشارهای اقتصادی و تورمی به ایران وارد آمد. از طرف دیگر آمریکا با پروژه ایران هراسی، هم افزایش میزان تولید و صادرات نفت عربستان با قیمت ارزان‌تر از ایران را در برنامه خود قرار داد و منافع هنگفتی نصیب خود کرد و هم قدرت اقتصاد ایران را که متکی به نفت بود با تحریم‌های سخت، به چالش سنگین کشید. از آن پس دلار آمریکا در ایران تقویت و پول ملی ما به شدت تضعیف و کم ارزش شد. نتیجه آن، تورم‌های لایه به لایه بیشتر و مشکلات روزافزون اقتصادی ملت و دولت ایران شد.
عقل سلیم و فکر رشید سیاسی می‌طلبید که هرچه زودتر، آتش فتنه و اختلاف بین دو کشور خاموش شود ولی متاسفانه در داخل کشور همان تندروها که سنگ در داخل چاه انداخته بودند از یک طرف و کشورهای قدرتمندی که از این اختلاف، سود برده و منافع مفت نفتی و فروش گران تسلیحاتی را نصیب خود کرده بودند، از طرف دیگر اجازه این مصالحه را نمی‌دادند تا اینکه بالاخره پس از 7 سال ضررها و خسارت‌های سنگین به نقطه اول(صلح) برگشتیم. سرانجام چین کمونیست واسطه خیر شد و دو کشور مسلمان را آشتی داد.
حال اگر از این رفع اختلاف درس بگیریم و سایر روابطمان را در داخل و خارج کشور به همین شیوه اصلاح کنیم، باز می‌توانیم جلوی ضررهای آینده را بگیریم. تا ببینیم که سنگ‌اندازان، چقدر می‌توانند منش و روش خود را اصلاح کرده و به راه عاقلانه برگردند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها