چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 22 اسفند 1401 ، 40 : 17

کد خبر : 26584

از 0 نفر 0

عضو شورای بازنگری قانون اساسی:

زمانه تغییر می‌کند؛ قانون اساسی به «تغییر» احتیاج دارد

زمانه تغییر می‌کند؛ قانون اساسی به «تغییر» احتیاج دارد

به نظر می‌آید آن تلاشی که لازم است، صورت نمی‌گیرد و باید بیشتر از این تلاش شود؛ مخصوصاً اعاظم حوزه. به رأی مردم و حضور در انتخابات بها دهند و کنار نکشند. + تحلیل خبر

به نظر می‌آید آن تلاشی که لازم است، صورت نمی‌گیرد و باید بیشتر از این تلاش شود؛ مخصوصاً اعاظم حوزه. به رأی مردم و حضور در انتخابات بها دهند و کنار نکشند.
جماران نوشت: نجف‌قلی حبیبی، عضو شورای بازنگری قانون اساسی در برنامه «حضور» گفت: امام این بحث تجدیدنظر در قانون اساسی را به عنوان یک اصل تذکر دادند. چون بالاخره زمانه تغییر می‌کند و قانون اساسی به تغییر احتیاج دارد.
مقام معظم رهبری دو سه سال بعد از به رهبری رسیدن، در مسجد دانشگاه تهران داشتند صحبت می‌کردند. یادی از اخوان ثالث کردند و شعری از او خواندند.
جالب است که درست همان موقع کتاب بزرگ دایره المعارف اسلامی داشت چاپ می‌شد؛ شنیدم که اخوان ثالث را سانسور کرده بودند. تعارض را نگاه کنید.
حوزه وارد دانشگاه شده، اما اینکه دانشگاه به حوزه رفته را اطلاع ندارم.
تعداد قابل توجهی از اعضای هیئت علمی حوزه، در دانشگاه‌ها مشغول تدریس هستند؛ کارهای تحقیقاتی می‌کنند و در نشریات حضور دارند؛ از این بابت خیلی خوب است اما اینکه دانشگاه چقدر توانسته به سمت حوزه برود، من خیلی اطلاع ندارم.
حوزه به رأی مردم و حضور در انتخابات بها دهد.
به نظر می‌آید آن تلاشی که لازم است، صورت نمی‌گیرد و باید بیشتر از این تلاش شود؛ مخصوصاً اعاظم حوزه. به رأی مردم و حضور در انتخابات بها دهند و کنار نکشند.

تحلیل خبر

نگاه به آینده

دکتر محمدمهدی جعفری‌زاده

از خلقت انسان تاکنون هزاره‌ها گذشته است. بعضی از کاوش‌ها و کشفیات، خبر از قدمت چند میلیون ساله انسان را می‌دهد. در هر صورت نقطه پیدایش انسان را چه هزاران و چه میلیونها سال پیش بدانیم یک واقعیت را نشان می‌دهد و آن اینکه تحول، تطور و تکامل در «جسم» انسان محدود است ولی در «عقل و اندیشه» او تابع هیچ محدودیتی نیست. تغییر و تحول در عقل انسان در ابتدا، بسیار کندتر از تغییر و تحول در جسم او بود اما از یک زمانی ماجرا برعکس شد و به آرامی بر سرعت رشد و تغییر و تحول در عقل افزوده شد و تغییرات و تحولات جسمی رو به کندی رفت تا جایی که در چند صد سال اخیر تکامل و تحول عقلانی انسان چندین برابر هزاران سال قبل شتاب گرفت و سرآمد این تغییرات و رشد برق آسای آن در صدسال اخیر تاکنون بوده است.
امروز رشد عقلی و فکری بشر به ساعت و دقیقه است. هر چند در صد سال گذشته تغییر و تحول محسوسی در جسم انسان ندیده‌ایم ولی در پهنای عقل او، عمق بخشیدن به فهم او، گسترش افق اندیشه او، اختراعات، اکتشافات، نوآوری‌ها و ابتکارات روزافزون او، سرعتی بسیار شگفت آور دیده می‌شود. لذا انسان امسال، انسان سال گذشته نیست و نمی‌توان نسخه‌ای را که برای زندگی او در سال قبل پیچیده‌ایم همچنان ثابت نگه داریم.
قانون اساسی کشورها و سایر قوانین موضوعه همگی باید با نیازها، احتیاجات، تکامل اندیشه و نوآوری‌های زمانه هماهنگ شود. اگر خداوند برای هر عصر و نسلی دین جدید ابلاغ کرد صرفاً به خاطر تحریف دین قبلی نبود بلکه متناسب با پیشرفت عقل و فهم انسانها برای آنها پیام جدید (دین جدید) و پیامبر جدید می‌فرستاد و اگر می گویند بعد از اسلام دین دیگری نیامد به علت این است که بشر به درجه‌ای از فهم رسیده است که اصول ثابت دینداری را دریافته و بقیه تغییر و تحولات سبک زندگی را، خود به روز تغییر می‌دهد و دنیایی جدید را کشف می‌کند. آزادی انسان در آینده به یقین محدود به آزادی مادی و اجتماعی و آزادی بیان و اندیشه نخواهد بود بلکه به آزادی‌هایی خواهد رسید که اینک در تصور و مخیله ما نمی‌گنجد.
حال با ذکر این مختصر، چنانچه قرار باشد قانون اساسی کشور ما تغییر کند، که تغییر لازمه هر عصری و نسلی است، باید این تغییر رو به جلو باشد؛ نه بازگشت به گذشته و نه محدود به حال باشد بلکه با افق دید آینده رقم بخورد و ظرفیت‌های آینده پیشرفت‌های جوامع بشری را در خود ایجاد کند. این تغییرات باید در جهت افزایش اراده و انتخاب مردم و کارآمدتر کردن قوای سه گانه و مشارکت نسلهای بعد در حق انتخاب سرنوشتشان و همنوایی با مراحل پیشرفت جوامع بشری و... باشد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها