چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 16 فروردین 1402 ، 23 : 19

کد خبر : 26616

از 0 نفر 0

قالیباف در نطق پیش از دستور:

مهار تورم و رشد تولید دستورکاری یک ساله نیست

مهار تورم و رشد تولید دستورکاری یک ساله نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مهار تورم و رشد تولید دستورکاری یک ساله نیست، لذا مجلس مهمترین کاری که تلاش می‌کند در سال پیش رو انجام دهد، توجه خاص به این مسئله در برنامه هفتم توسعه است.+ تحلیل خبر

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مهار تورم و رشد تولید دستورکاری یک ساله نیست، لذا مجلس مهمترین کاری که تلاش می‌کند در سال پیش رو انجام دهد، توجه خاص به این مسئله در برنامه هفتم توسعه است.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: فرارسیدن ماه مهمانی و بندگی خدا، ماه مبارک رمضان فرصتی برای همه ماست تا رابطه نزدیک‌تری با خداوند متعال برقرار کنیم و از نعمت‌های معنوی این ماه و به طور خاص از فرصت شب‌های قدر بهره‌مند شویم.
وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب با نامگذاری امسال با عنوان مهار تورم و رشد تولید، دو اولویت اصلی برنامه‌ریزی و اقدام در سال جاری را برای همه مسئولان تعیین فرمودند. مجلس پیش از این در بسته تحول قوانین اقتصادی و در فرآیند تصویب بودجه ۱۴۰۲ به این امر توجه ویژه داشته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار یا اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین اعطای مجوز به دولت جهت استفاده از کالابرگ الکترونیک برای حفظ قدرت خرید مردم در برابر تورم از جمله این موارد است.
قالیباف اظهار داشت: البته مهار تورم و رشد تولید دستورکاری یک ساله نیست، لذا مجلس مهمترین کاری که تلاش می‌کند در سال پیش رو انجام دهد، توجه خاص به این مسئله در برنامه هفتم توسعه است.
وی تأکید کرد: امیدواریم دولت نیز از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود استفاده کرده تا مردم شاهد حرکت رو به جلوی اقتصاد کشور و حفظ قدرت خرید خود باشند. مجلس در این راه با تمام توان در کنار دولت است و در صورت نیاز با قید فوریت آماده فراهم‌سازی زمینه‌های قانونی لازم و مورد نیاز دولت برای این دو امر مهم و اساسی و برای تحول در حکمرانی اقتصادی خواهد بود. وی تاکید کرد: پیگیری مسئله حجاب و عفاف هیچ منافاتی با اولویت داشتن مسائل اقتصادی ندارد. در اولویت بودن اقتصاد به این معنا نیست که ما نسبت به نظام اخلاقی جامعه که تاکنون حافظ کیان خانواده ایرانی بوده است و به طور خاص امر بسیار مهم عفاف و حجاب به بی‌عملی روی بیاوریم. امیدوارم بتوانیم هم در حل مسائل و مشکلات اقتصادی مردم و هم حفظ نظم اخلاقی جامعه با محوریت حفظ حریم خانواده، موفق عمل کنیم.

تحلیل خبر

اولین گام در مهار تورم

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

اگر شعار سال مبنی بر «مهار تورم» در سال جدید تحقق نیابد و به سالهای بعد، حواله داده شود مطمئناً در سال‌های بعد هم هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد و اسب تورم همچنان خواهد تاخت.
درست است که مهار تورم، ساز و کارهای پیچیده‌ای دارد و به عوامل مختلف در داخل و خارج وصل است ولی
هنر مدیران باید در اینجا جلوه‌نمایی کند و کار را به جایی برساند که جو یاس و ناامیدی را از جامعه بزداید.
به هر حال تصمیم گیری درمورد علل داخلی و خارجی تورم دست مسئولان است. همانطور که در تجدید رابطه با عربستان و امارات، گامی برداشتند، می‌توانند گام‌های بعدی نیز در زنده کردن روابط خارجی با دیگر کشورهای مهم جهان بردارند و بسیاری از موانع که به خاطر انباشتگی کدورت‌ها حاصل شده است را از سر راه محو کنند.
شکی نیست که در مدت یک سال نمی‌توان تورم 60 – 50 درصدی را به 6-5 درصد کاهش داد اما با روش‌های علمی و پرهیز از روش‌هایی که تاکنون اعمال شده، می‌توان به صورت پلکانی، آن را به 10 - 20 درصد تقلیل داد. ولی برای رسیدن به این مطلوب باید در بسیاری از روش‌ها بازنگری کرد. نامه‌ها و هشدارهایی که اقتصاددانان کشور در مقاطع مختلف دادند، اگر مدنظر قرار گیرد و اقتصاد کشور از سیاست زدگی و احساسات به سمت عقلانیت و خردمندی علمی سوق داده شود، امید است که بتواند تا اندازه‌ای در کنترل و کاهش تورم مؤثر افتد.
گام اول در مهار تورم این است که ارزهای کشور به خارج از کشور هدایت نشود بلکه با افزایش تولیدات با کیفیت و صادرات مناسب، ارزآوری در دستورکار قرار گیرد تا از یک طرف ارزهای موجود به خارج نرود و از طرف دیگر از خارج، ارزهای قوی جذب شود. این اولین و مهمترین گام در کنترل تورم است. اگر این سیاست دنبال نشود، مطمئن باشید که هیچ برنامه دیگری نمی‌تواند در این راستا موفق باشد. دولت و مجلس و سایر مسئولان به این نکته کلیدی توجه و بر آن تمرکز کنند تا به نتیجه برسند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها