چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 26 فروردین 1402 ، 21 : 17

کد خبر : 26641

از 0 نفر 0

فاطمی امین وزیر صمت:

مافیا دوست ندارد قیمت خودرو بشکند

مافیا دوست ندارد قیمت خودرو بشکند

مردم هنگام خرید به این قیمت‌ها دقت کنند!

وزیر صمت گفت: خودرو یک صنعت بیمار تحت درمان است و نمی‌توانیم بگوییم الان وضعیت خوبی دارد؛ یعنی خود بنده به عنوان وزیر صمت، نخستین منتقد خودروسازان هستم.+ تحلیل خبر

وزیر صمت گفت: خودرو یک صنعت بیمار تحت درمان است و نمی‌توانیم بگوییم الان وضعیت خوبی دارد؛ یعنی خود بنده به عنوان وزیر صمت، نخستین منتقد خودروسازان هستم.
به گزارش تابناک اقتصادی؛ سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگویی در پاسخ به این که از مدت کوتاهی که از نام‌گذاری سال گذشته، آیا وزارت صمت انسجامی برای طرحی ریزی تحقق شعار سال داشته است، اظهار داشت: خوشبختانه در این دو حوزه، کارهایی را از سال قبل آغاز کرده‌ایم که نتایج قابل توجهی به دست آمده است. در آماری که بانک مرکزی به لحاظ رشد اقتصادی منتشر کرده، در پاییز ۱۴۰۱ رشد بخش صنعت ۱۱.۶ بود که از سال ۹۶ به بعد بی نظیر است و در ۹ ماه سال، این رشد ۸ درصد شد؛ یعنی هر فصل زیاد می‌شود که بیش از دو برابر کل اقتصاد کشور است.
وزیر صمت افزود: در بخش معدن که در سال ۱۴۰۰ رشد منهای یک درصد بود، در ۹ ماه سال گذشته، ۲.۹ درصد شد؛ یعنی تقریباً رشد سه تا چهار درصدی را در رشد تولید بخش معدن شاهد بودیم.
در موضوع خودرو، آنچه در بازار اتفاق افتاد، افزایش افسار گسیخته قیمت خودرو بود! آیا این را هم مرهون آن چیزی که در ده سال گذشته اتفاق افتاد، می‌بینید؟
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در صنعت خودرو چندین چالش وجود دارد؛ حتی در یکی از برنامه‌ها مجری از من پرسید شما به مافیا معتقد هستیم؟ گفتم: بله، ما در خودرو یک و نیم میلیون مافیا داریم. روند تولید خودرو را نگاه کنید. ما از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۰ هر سال کمتر از یک میلیون دستگاه تولید کرده‌ایم و تازه آن ۹۰۰ هزار تولید شده، ۲۰۰ هزار خودرو ناقص بوده؛ پس چهار سال ما کاهش تولید داشتیم و یک تقاضای انباشته شده داریم، در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن ما ۳۹ درصد رشد تولید خودرو داریم و تولید رسید به یک میلیون و ۳۵۰ هزار، پس ما در مورد خودرو که اشاره شد، یک مشکلی داریم که کمبود عرضه تولید خودرو بوده است.
فاطمی امین افزود: مشکل دیگر اینکه ما در بازار خودرو دو مسئله را همزمان داریم که این‌ها با عرضه بیشتر و مالیات بر عایدی سرمایه قابل حل است؛ یک اینکه وقتی این شکاف زیاد می‌شود بین عرضه و تقاضای خودرو خاصیت حفظ ارزش پول پیدا می‌کند؛ پس وقتی مردم انتظار تورم دارند و قیمت ارز بالا می‌رود، دنبال این هستند که این دارایی را به نحوی حفظ کنند. یکی از گزینه‌های خوب خودروست. پس ما با یک تقاضای کاذب مواجه می‌شویم. از یک طرف چهار سال تولید زیر یک میلیون، در حالی که تقاضای جامعه بالای یک میلیون است، واردات در این چهار سال نداشتیم، قیمت ارز بالا رفته و ویژگی خودرو که یک کالای جانشین و حفظ ارزش پول می‌کند، این موضوع تقاضا را بیش از حد بالا برده و این باعث شکاف می‌شود. بحث مافیا هم در بازار خودروست.
وی اضافه کرد: بعضی از خودروسازان به ویژه آن‌هایی که مونتاژ کار هستند واقعاً به التهابات بازار دامن می‌زنند مثلاً مواردی بود خودرو می‌فروختند و بعد بقیه را سکه می‌گرفتند مثلاً می‌گفتند خودرو ۶۴۰ میلیون تومان و فلان قدر سکه هم بدهید، یا مثلاً ثبت نام می‌کردند می‌گفتند از هشت صبح شروع ثبت نام است هر کس ثبت نام می‌کند باید همان موقع هم ۸۰۰ میلیون تومان پول دهد و ساعت هشت و ربع هم تمام می‌شد، چه کسی می‌توانست سریع ثبت نام و مبلغ را واریز کند؟ پس یک عدم شفافیتی در عرضه وجود داشت که این را حل کردیم و حل این شفافیت‌ها مافیا را به حرکت در می‌آورد یک کاهش تولیدی وجود داشت که به خدا رو شکر به آن رسیدیم.
درنهایت خودرو وارداتی خواهیم داشت؟
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بله قطعاً اینکه مصوب شده در حال اجراست، محدودیت‌هایی بوده که در طول سالیان گذشته یک مقرراتی گذاشته شده و در شرایطی بوده که تحریم وجود نداشته، حالا ما می‌خواهیم در این شرایط خودرو وارد کنیم. بیش از ۱۰ مورد را یک به یک رفته‌ایم حتی یک مورد را مجلس مصوبه گرفتیم و موارد مختلف را اصلاح کردیم که دیروز موارد نهایی شد که کار انجام شود، پس ما معتقدیم با افزایش عرضه خودرو و تولید خودرو که پارسال اتفاق افتاد و امسال هم برنامه قابل توجهی داریم، دو، واردات خودروهای نو و کارکرده و تکمیل قواعد مالیاتی کشور، قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در مجلس وجود دارد و نمایندگان تا حدی به آن پرداخته‌اند تقاضا داریم تصریح شود، این ضلع می‌تواند مسئله را حل کند.
فاطمی امین افزود: قیمت خودروها که الان در بازار وجود دارد کاذب است، مثلاً خودرو شاهین کمتر از ۴۰۰ میلیون قیمت کارخانه‌ای است که در بازار ۷۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود. هفته آینده کسانی که قبل از سال ثبت نام کردند برای دریافت خودرو در طرح جدید شروع به تحویل خودرو شاهین می‌شود و تا سه ماه دیگر کسانی که ثبت نام کرده‌اند به آن‌ها خودرو تحویل داده خواهد شد. دوباره در اردیبهشت ما ثبت نام جدید خواهیم داشت پس این قیمت ۷۰۰ میلیون از کجا می‌آید این همان مافیاست؛ یعنی یک تقاضا در مردم است.
شما از پس آن برنمی‌آیید؟
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در مورد خودرو شاهین، اوایل سال گذشته روزی ۶۰ دستگاه تولید می‌شد امسال روزی ۲۵۰، تولید می‌شود اصلاً منطقی نیست این قیمت‌ها. دو عامل از دو طرف می‌آید؛ یک عامل، مردم هستند که تقاضای واقعی دارند. در بخشی از جامعه تقاضای کاذب ایجاد شده، طرف دیگر، مافیاست که دوست ندارد این قیمت‌ها بشکند، زیرا نفع می‌برند. در حالی که قیمت‌هایی که گفته می‌شود به چند همکار سپرده‌ام تماس می‌گیرند، خیلی جالب است تماس می‌گیرند و می‌گویند این خودرو را می‌خواهم بفروشم و می‌گویند فروختم، یعنی نشان می‌دهد که یک قیمت سازی‌هایی صورت می‌گیرد.
فاطمی امین گفت: خودرو یک صنعت بیمار تحت درمان است نمی‌توانیم بگوییم الان وضعیت خوبی دارد یعنی خود بنده به عنوان وزیر صمت، نخستین منتقد خودروسازان هستم جلسات متعددی را می‌گذارند ایراد و پیگیری می‌کنند، اما این صنعت رو به بهبودی است یعنی الان وضعیت مناسبی ندارد، اما تحت درمان است و رو به بهبودی است.

تحلیل خبر

چرا مافیا حذف نمی‌شود؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

جناب وزیر صمت که می‌گویند: «مافیا دوست ندارد قیمت خودرو بشکند» از وی سؤال می‌کنیم، چه سازمانی و کدام مسئول یا مسئولین باید با مافیا مبارزه کرده و آن را از زندگی مردم، حذف کنند؟ سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه، یکی از مهم‌ترین وظایفشان شناسایی و برخورد با مافیاهای گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.
اگر اینها نتوانند ریشه مافیا را از جامعه برکنند و آنان با خیال راحت بتوانند همانند اختاپوس بر زندگی مردم چنبره زنند، چه کار باید کرد؟ بالاخره راه حل چیست؟ از اینکه وزیر صمت که عهده‌دار این سالم‌سازی در حوزه مسئولیت خویش است فقط بگوید که چنین غده سرطانی در جامعه وجود دارد، چه مشکلی حل می‌شود؟ ایشان به مافیای خودرو اشاره می‌کند و افزایش قیمت‌های انواع خودرو را در دست قدرتمند آنها می‌داند. وی با این پیام می‌خواهد چه نکته‌ای را به جامعه مخابره کند؟ اگر وزیر می‌داند که چنین مافیایی وجود دارد و نمی‌تواند آن را حذف کند، عذر بدتر از گناه است.
موقعی که همین مافیا طی یک دهه قیمت خودرو را بیش از 1000 درصد بالا می‌برد و به مردم نگون بخت می‌فروشد، چه کسی باید «داد» این مردم را از مافیا بگیرد؟
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته «اگر واردات خودرو انجام نشود قیمت پراید به 600 میلیون تومان می‌رسد!»
ماشین پرایدی که در دهه گذشته حدود 6-7 میلیون تومان بود اینک اگر به 600 میلیون تومان برسد به چه کسانی ظلم می‌شود؟ غیر از مردم کس دیگری تحت این ظلم و اجحاف قرار می‌گیرد؟
متاسفانه بعضی مواقع مسئولین ارشد و میانی به جای اینکه با گامی عملی و راه حلی اساسی، فشاری را از مردم بردارند تا روزنه امیدی دیده شود، به سخنانی متوسل می‌شوند که مردم را ناامیدتر و مسئولان را ناتوان‌تر جلوه می‌دهد. در200 - 300 سال پیش اگر «داروغه‌ای» نمی‌توانست وظیفه‌اش را به خوبی انجام دهد، مواخذه و مجازات و از کار اخراج می‌شد ولی حالا کشور از همه طرف در محاصره مافیاها و ... است و وزیر و سایر مسئولان هم به آن اعتراض می‌کنند ولی ...


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها