چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 9 اردیبهشت 1402 ، 15 : 18

کد خبر : 26681

از 0 نفر 0

خزعلی در اهواز تاکید کرد؛

عزم جدی دولت برای رفع موانع ازدواج جوانان با ارائه تسهیلات

عزم جدی دولت برای رفع موانع ازدواج جوانان با ارائه تسهیلات

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دولت مصمم به رفع موانع ازدواج جوانان با اعطای تسهیلات، خوابگاه‌های دانشجویی و تأمین مسکن است.+ تحلیل خبر

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دولت مصمم به رفع موانع ازدواج جوانان با اعطای تسهیلات، خوابگاه‌های دانشجویی و تأمین مسکن است.
به گزارش خبرنگار مهر، انسیه خزعلی در جشن ازدواج و اهدای جهیزیه به ۱۱۳ زوج جوان در اهواز، بیان کرد: تأمین مسکن از بزرگ‌ترین دغدغه‌های جوانان است که باید برطرف شود.
وی با قدردانی از نیکوکارانی که در تسهیل امر ازدواج کمک می‌کنند، افزود: اینکه عده‌ای با عبور از خود در زندگی دیگران شادی‌آفرین هستند و موجب تسهیل در امر ازدواج می‌شوند، بسیار ارزشمند است.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دولت مصمم به رفع موانع ازدواج جوانان با اهدای تسهیلات مسکن، خوابگاه‌های دانشجویی و تأمین مسکن است.
به گزارش مهر، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ضمن حضور در جشن ازدواج و آئین اهدای جهیزیه به ۱۱۳ زوج جوان، از نمایشگاه تولیدات سنتی و اشتغال‌زایی بانوان فعال خوزستان و سایر استان‌ها در اهواز بازدید و با این بانوان گفت‌وگو کرد.

تحلیل خبر

آیا اعطای تسهیلات، موانع ازدواج را رفع می‌کند؟

وحید جعفری زاده

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفته دولت مصمم به رفع موانع ازدواج جوانان با اعطای تسهیلات، خوابگاه‌های دانشجویی و تأمین مسکن است. از میان سه موردی که مطرح شده، طبعاً خوابگاه‌های دانشجویی شامل طیف محدودتری از جامعه هدف می‌شود و به دلیل موقتی بودن، نمی‌تواند در نظر جوانان و متقاضیان ازدواج به عنوان یک راهکار بلند مدت و مطمئن تلقی شود. مسئله تأمین مسکن هم که با توجه به شرایط فعلی کشور، مبتلا بهِ طیف بسیار وسیع‌تری در سطح جامعه است، چه آنهایی که قبلاً تشکیل خانواده داده‌اند و چه جوانانی که در سن ازدواج قرار دارند و یکی از موانع آنها مسکن است، به همین دلیل است که یکی از شعارهای دولت سیزدهم از آغاز کار، حل مشکل مسکن و ساخت 4 میلیون خانه بوده است.
بنابراین شاید در دسترس ترین گزینه برای جوانانی که می‌خواهند تشکیل خانواده دهند، اعطای تسهیلات باشد، اما سؤال اینجاست که آیا اعطای تسهیلات می‌تواند به طور مؤثر و عملی، موانع ازدواج را بردارد؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید ببینیم عمدتاً چه موانعی بر سر راه ازدواج جوانان قرار دارد. بخش بزرگ و مهمی از این موانع قطعاً مشکلاتی مرتبط با حوزه اقتصاد است؛ مشکلاتی همچون اشتغال، عدم تمکن مالی برای تهیه مسکن، جهیزیه، ملزومات اولیه زندگی و برگزاری مراسم. بخش دیگری از موانع، به قوانین و مقررات و نیز آداب و رسوم برمی‌گردد؛ مسائلی مانند میزان بالای مهریه و توقعات خانواده‌های طرفین، بضاعت ضعیف خانواده‌ها که در برخی موارد حتی آنها را نیازمند فرزندان کرده و رسوم اضافی و غیرضروری که اتفاقاً این مسائل نیز با جنبه مالی و اقتصادی در ارتباط است؛ اما برای حل آنها علاوه بر تقویت بنیه اقتصادی خانواده‌ها نیازمند اقدامات دیگری مانند اصلاح قوانین و مقررات و فرهنگ‌سازی هستیم تا شاهد مشکلاتی مثل افزایش زندانیان مهریه و فرار از ازدواج به دلیل ترس از تبعات مطالبات مالی بالای خانواده‌ها نباشیم. همچنین برخی موارد و مشکلات اجتماعی و فرهنگی نیز باعث تأخیر در ازدواج جوانان یا عدم تمایل آنان به امر ازدواج شده که راهکار این دسته از مشکلات طبیعتاً از همان جنس فرهنگی و اجتماعی است.
اگر فرض کنیم تلاش دولت برای اعطای تسهیلات به طور کامل به ثمر بنشیند یعنی بانک‌ها از پرداخت تسهیلات سر باز نزنند و به اندازه کافی اعتبار وجود داشته باشد، باز هم در بسیاری موارد، مبلغ اندک تسهیلات نمی‌تواند پاسخگوی حتی بخشی از موانع اقتصادی ازدواج باشد، مثلاً مبلغ این تسهیلات شاید برای پرداخت اقساط مسکن ملی یا طرح مسکنی که دولت پیشنهاد می‌دهد هم کافی نباشد. بحث تسهیلات ازدواج سالهاست در کشور وجود داشته و توسط دولتها (با مبالغ متفاوت) انجام می‌شده، اما به دلیل تشدید مشکلات اقتصادی، کاهش بنیه مالی جوانان در سن ازدواج و خانواده‌ها و تورم افسارگسیخته، در سالهای اخیر شاهد پدیده‌های شومی مانند هم‌نشینی، زندگی جدا از هم با خانواده‌ها، ازدواج سفید و... بوده‌ایم.
ناگفته پیداست تلاش برای افزایش آمار ازدواج به تنهایی کافی نیست و باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که آمار طلاق نیز کاهش یابد و آنهایی که تشکیل زندگی داده‌اند یا جوانانی که ازدواج می‌کنند، زندگی بادوامی را تجربه کنند؛ در غیر این صورت مشکلات و معضلات دیگری که به واسطه طلاق یا سست بودن زندگی مشترک ایجاد می‌شود، تشدید شده و به زودی گریبانگیر جامعه خواهد شد.

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها