چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 ، 43 : 17

کد خبر : 26689

از 0 نفر 0

رئیسی در جلسه استیضاح فاطمی امین:

ناکارآمدی در هیچ سطحی قابل تحمل نیست

ناکارآمدی در هیچ سطحی قابل تحمل نیست

رئیس جمهور وزیر صنعت، معدن و تجارت را ضد فساد و مافیا توصیف کرد و گفت: خط قرمز دولت مبارزه با فساد، مافیا و رانت‌خواری است به هیچ عنوان حتی یک روز و ساعت در دولت، مسئله فساد و مافیا و رانت قابل تحمل نیست و به محض دریافت گزارش، قابل گذشت نیست.+ تحلیل خبر

رئیس جمهور وزیر صنعت، معدن و تجارت را ضد فساد و مافیا توصیف کرد و گفت: خط قرمز دولت مبارزه با فساد، مافیا و رانت‌خواری است به هیچ عنوان حتی یک روز و ساعت در دولت، مسئله فساد و مافیا و رانت قابل تحمل نیست و به محض دریافت گزارش، قابل گذشت نیست.
به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، تجارت و معدن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت و به دفاع از عملکرد این وزیر دولت سیزدهم پرداخت.
تلقی ما از استیضاح اختلاف نیست
رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود درباره دلایل حضور خود در مجلس گفت: احساس کردم با این فضایی که بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر وحدت قوا و همکاری بین قوا، ممکن است برخی به نادرستی برداشت کنند که استیضاح ممکن است جلوه اختلاف تلقی شود.
وی از نمایندگان مجلس به خاطر پیگیری دغدغه مردم قدردانی کرد و گفت: تلقی ما در دولت این است که دوستان ما در مجلس به خاطر مسائلی که در حوزه‌های انتخابیه با آن مسائل درگیر هستند، مواردی را در مجلس پیگیری می‌کنند؛ حضور من در جلسه به این دلیل بود که به همه بگویم استیضاح به معنی اختلاف دولت و مجلس نیست.
رئیس جمهور با بیان اینکه از سال ۹۶ به بعد ۶ وزیر و سرپرست در وزارت صمت جابجا شدند، گفت: ثبات در مدیریت این وزارتخانه موضوع مهمی است که می‌تواند به تولیدکننده و بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت پیام امیدبخش بدهد.
فساد، مافیا و رانت قابل تحمل نیست
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید در تعامل یکدیگر در جهت گره‌گشایی مشکلات مردم گام بردارند، گفت: خط قرمز دولت مبارزه با فساد، مافیا و رانت‌خواری است به هیچ عنوان حتی یک روز و ساعت در دولت، مسئله فساد و مافیا و رانت قابل تحمل نیست و به محض دریافت گزارش، قابل گذشت نیست.
وی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: یقین بدانید پاک دستی و مبارزه با فساد امروز یکی از مسائل اولیه و اساسی و مهم ماست که همواره مورد توجه است.
موافقت دولت با تشکیل وزارت بازرگانی
رئیس جمهور در ادامه به بحث تنظیم بازار و لایحه وزارت بازرگانی اشاره کرد و گفت: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه مشترک دولت و مجلس اعلام کرد که با توجه به اتمام بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، در صورت موافقت دولت، آن را دنبال می‌کنیم و در همین راستا دولت نیز موافقت خود را با این کار اعلام کر اما بعد از مدتی در یکی از جلسات سران قوه، رئیس مجلس گفت که موضوع به کمیسیونی واگذار شده و آنها به سازمان بازرگانی رأی دادند که بار دیگر دولت موافقت خود را با آن اعلام کرد تا وضعیت بازار سامان داده شود.
وی تنظیم بازار را یکی از مسائل کشور و مردم عنوان کرد و خواستار اولویت بخشی به بررسی آن در مجلس شد.
هیچ‌گونه ناکارآمدی در هیچ سطحی را برنمی‌تابیم
رئیس جمهور به عنوان نمونه به سفر اخیر خود به استان خوزستان و بررسی عملکرد مدیران اشاره کرد و گفت: قبل از سفر بررسی و مشخص شد که باید برخی از مدیران تغییر کنند؛ همانجا اعلام کردیم که باید بیش از 12 نفر از مدیران تغییر کنند؛ بنای دولت این است که هیچ‌گونه ناکارآمدی در هیچ سطحی قابل تحمل نیست به ویژه اگر موضوع فساد و مافیا مطرح باشد.

تحلیل خبر

تفاوت کارایی، اثربخشی و بهره‌وری

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

رئیس جمهور عنوان کرده‌اند که ناکارآمدی در هیچ سطحی قابل تحمل نیست. برای ورود به یک بحث علمی، خوب است که ابتدا تفاوت سه واژه کارایی، اثربخشی و بهره‌وری را از دیدگاه علم مدیریت بررسی کنیم، بعد ببینیم که رئیس جمهور و سایر مسئولان اگر مبنای ارزیابی خود را بر کدامیک بگذارند، بهتر می‌توانند مدیران ارشد، میانی و پایینی را غربال کرده و به عزل و نصب‌های شایسته و پرمنفعت برای کشور، روی آورند.
*کارایی (Efficiency)
کارایی به معنای انجام فعالیت با کاهش اتلاف منابع و کاستن از هزینه‌ها در مدت زمان کمتر است. مثلاً اگر دو کارمند یا دو مدیر، پروژه مشابهی را انجام دهند هر کدام که با پول کمتر، نیروی کمتر، امکانات کمتر و در مدت زمان کوتاه‌تری آن را انجام می‌دهد، کارایی بالاتری دارد. در اینجا اصلِ انجام کار مهم است و کیفیت و درستی مسیر انجام آن قابل ملاحظه نیست بلکه هدف اصلی کاستن از مصرف منابع و جلوگیری از اتلاف آنهاست.
*اثربخشی (Effectiveness)
اثربخشی به معنای همسو کردن فعالیت‌ها با اهداف تعیین شده و انجام بهترین کار است. در اثربخشی دنبال این هستیم که ببینیم آیا کارهایی که انجام می‌دهیم، دقیقاً همان کارهایی است که باید انجام بدهیم؟ آیا به خطا نمی‌رویم؟ آیا بین وضع موجود با وضع مطلوب فاصله‌ای ایجاد شده یا نه؟ آیا باید مسیر را عوض کنیم و دنبال فعالیت‌های دیگر برویم و ...؟
در اینجا کار کارمندان و مدیران را باید با میزان تحقق اهداف، برنامه‌ها و مطلوب‌ها سنجید و به کیفیت آنها توجه کرد.
*بهره‌وری (Productivity)
منظور از بهره‌وری این است که کارمند یا مدیر تلاش کند که هم در حوزه کارایی و هم در حوزه اثربخشی، بهبودی و نتایج قابل‌انتظاری را ایجاد کند. یعنی هم جلوی اتلاف منابع و زمان را بگیرد و هم کار با کیفیت مطابق اهداف تعیین شده تحویل دهد.
حال که این سه واژه و حوزه‌ی هر کدام را بررسی کردیم، بهتر می‌توانیم به قضاوت در مورد عملکرد مدیران بپردازیم. رئیس جمهور نیز در ارزیابی خود از عملکرد مدیران با تکیه بر میزان بهره‌وری آنها که مجموعه‌ای از کارایی و اثربخشی است، بهتر و شایسته‌تر می‌تواند آنان را غربال کند و مدیرانی که کارایی و اثربخشی (بهره‌وری) ضعیف دارند، هرچه سریعتر و بدون از دست دادن فرصت‌ها، بر کنار کرده و افراد قوی و مقتدر با بهره‌وری بالا را جایگزین کند تا نفع آن به ملت و کشور برسد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها