پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403 4/25/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 ، 30 : 18

کد خبر : 26733

از 0 نفر 0

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس:

در بازار خودرو هم مردم، هم خودروساز و هم حاکمیت ناراضی‌اند

در بازار خودرو هم مردم، هم خودروساز و هم حاکمیت ناراضی‌اند

جلسه بررسی چالش‌ها و راهکارهای توسعه صنعت خودرو با حضور بخش‌های مختلف حاکمیتی و خصوصی در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.+ تحلیل خبر

جلسه بررسی چالش‌ها و راهکارهای توسعه صنعت خودرو با حضور بخش‌های مختلف حاکمیتی و خصوصی در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، جلسه بررسی چالش‌ها و راهکارهای توسعه صنعت خودرو با حضور بابک نگاهداری رییس این مرکز و نمایندگان دستگاه‌های مختلف از بخش‌های حاکمیتی و خصوصی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.
نگاهداری در این جلسه با اشاره به مباحث این روزهای خودرو، گفت: موضوع خودرو در کشور به گونه‌ای شده است که هم خودروساز ناراضی است و هم حکمرانی در این زمینه دچار مشکل شده و هم مردم از قیمت و کیفیت خودرو گله‌مند هستند، پس نیاز است تا در این زمینه بازنگری‌هایی صورت گیرد.
وی افزود: برخی از کارشناسان موضوع خودرو، از مشکلات این صنعت را به ابهامات استراتژهای توسعه صنعتی خودرو، ناکارآمدی‌های مدیریتی و سایه‌افکنی فضاهای سیاسی و اقتصادی بر صنعت خودرو مطرح می‌کنند و برخی دیگر این مسائل را به قیمت‌گذاری دستوری مرتبط می‌دانند.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر عده‌ای از کارشناسان صنعت خودرو مشکل قیمت‌گذاری دستوری را به فرمول‌های محاسبه قیمت مرتبط می‌دانند، عده‌ای دیگر فضای تورمی اقتصاد را به مسائل این حوزه مرتبط می‌دانسته و عنوان می‌کنند که حاصل این اقدامات به افزایش قیمت در بازار می‌انجامد که برآیند آنها به زیان انباشته خودروساز، کاهش نقدینگی، افت تولید و بازیگری واسطه‌گران منجر می‌شود و مشکلات امروز پدید می‌آید.
وی ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس هم در راستای وظایف خود به منظور ارائه کار کارشناسی به قوای سه‌گانه و مسئولان کشور، به دنبال آن است که تا با استفاده از نظر صاحبنظران این حوزه، راهکارهایی برای رفع چالش‌های صنعت خودرو ارائه دهد.
نگاهداری با بیان اینکه عده‌ای از کارشناسان صنعت خودرو موضوع کیفیت نامناسب خودروهای تولیدی را مطرح می‌کنند، عنوان کرد: این بی‌کیفیتی برداشتی را می‌توان در پایین بودن کیفیت پایین طراحی، قطعات، خط تولید، نحوه فروش و خدمات پس از فروش دید که برخی علت اصلی آن را با عدم وجود فضای رقابتی، نحوه قیمت‌گذاری، وجود پلت‌فرم‌های قدیمی و ضعف استانداردها در این صنعت مرتبط می‌دانند.

تحلیل خبر

خودروسازانی که همه از آنها ناراضی‌اند، اساساً چرا باشند؟!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

موقعی که بنا به قول رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در بازار خودرو، نه مردم راضی‌اند، نه خودروساز، نه حکومت؛ پس چرا اساسا چنین پدیده‌ای باید در کشور به حیات خود ادامه دهد؟ در اقتصاد و تجارت دنیا چنین پدیده عجیب و غریبی، وجود ندارد! در کشورهای دیگر اگر کارخانه‌ای محصولاتی را تولید کند که هیچکس از آن راضی نباشد، همه خریداران به آن پشت می‌کنند و لذا در کوتاه‌ترین زمان، ورشکسته شده و عمر فعالیت آن پایان می‌یابد ولی متاسفانه در کشور ما با بورس بازی و افزایش تقاضای کاذبی که راه انداخته‌اند، ضعیف‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین خودرو (مثلاً پراید) با استقبال خرید مردم، از قیمت 5 میلیون تومان به نزدیک 400 میلیون تومان می‌رسد و همچنان مردم در قرعه‌کشی و بورس، مشتاق خرید آن هستند! مسیر غلطی که اقتصاد ما سالهاست طی می‌کند و باعث افت ارزش پول ملی شده، مردم را وادار کرده که جهت از دست ندادن ارزش ذخیره‌ها و پس‌اندازهای خود، به خرید خودرو، نه به عنوان یک کالای مصرفی، بلکه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه کنند و لذا خرید خودرو در کشور ما، از مسیر صحیح خود منحرف شده و همچون مسکن و سکه و طلا و دلار، نقش غیرواقعی به خود گرفته است. تا زمانی که اقتصاد ناسالم است این پدیده‌های عجیب و غریب هم در کشور ما دیده خواهد شد.
در یک نظام اقتصادی سالم، مواد اولیه و قطعات ورودی به کارخانه (In put)، مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین حالت را دارد. سپس طی فراگردی (process) مطمئن و حساب شده و در چرخه‌ای قابل اعتماد، محصول مورد نظر ساخته و پرداخته می‌شود، آنگاه خروجی آن
(out put) در معرض قضاوت عموم گذاشته می‌شود تا بازخورد آنها (feedback) مشخص شود. در پایان دوره، بازخوردهای مردم را جمع بندی کرده و برای دوره جدید تولید، اصلاحات لازم را طبق سلیقه‌های مشتریان انجام می‌دهند تا محصولات بعدی با کیفیت‌تر و مشتری پسندتر شود و این مسیر علمی و درست همچنان ادامه دارد.
متاسفانه در کشور ما تولید خودرو هیچکدام از این مراحل را طی نمی‌کند و لذا نه مردم راضی‌اند، نه خودروساز و نه مسئولان!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها