جمعه 31 فروردین 1403 4/19/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 27 اردیبهشت 1402 ، 10 : 18

کد خبر : 26741

از 0 نفر 0

صحبت‌های متفاوت قاضی عسکر خطاب به روحانیون:

مطالبی نگویید که مردم از اسلام زده شوند

مطالبی نگویید که مردم  از اسلام زده شوند

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی در برنامه حضور گفت: نسل ما امروز نسل فهیمی است، دیگر با ۵۰ سال پیش فرق می‌کند، مطالبی نباید بگوییم که خدایی نکرده مردم از اسلام زده شوند.+ تحلیل خبر

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی در برنامه حضور گفت: نسل ما امروز نسل فهیمی است، دیگر با ۵۰ سال پیش فرق می‌کند، مطالبی نباید بگوییم که خدایی نکرده مردم از اسلام زده شوند.
به گزارش رویداد ۲۴، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی در‌خصوص توصیه امام به شناخت صحیح از اسلام بیان داشت: نسل امروز ما نسل فهیمی است، دانشمند است، سطح فکری و ضریب هوشی‌اش بالا آمده است. دیگر با ۵۰ سال پیش فرق می‌کند. مطالبی نباید بگوییم که خدایی ناکرده مردم از اسلام زده شوند.
امام در این باره می‌فرماید که از همه اهل منبر از همه محراب، از همه مسلمان‌ها عاجزانه، با کمال عجز و تواضع استدعا می‌کنم این اسلامی که الان به دست شما افتاده است، وارونه نشانش ندهید. همانطور که هست عرضه کنید که اگر اسلام را همانطور که هست عرضه کنید، دنیا قبولش می‌کند.

تحلیل خبر

تفاوت سطح فکر و مطالبات نسل قدیم و جدید

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

جناب قاضی عسکر گفته است: «نسل امروز ما نسل فهیمی است، دانشمند است، سطح فکری و ضریب هوشی‌اش بالا آمده است و دیگر با 50 سال پیش فرق می‌کند، مطالبی نباید بگوییم که خدای ناکرده، مردم از اسلام زده شوند»
با توجه به سخنان ایشان، خوب است نگاه تازه‌ای به شرایط و موقعیت متفاوتی که «روحانیت» در آن قرار گرفته بیندازیم:
روحانیت، امروز حداقل در دو شرایط سخت و ویژه قرار گرفته که باید به آنها اهتمام خاص داشته باشد تا بتواند مسیر را برای آینده‌اش هموار سازد.
اول: مخاطبان امروز روحانیت که مردمند از نظر علمی، سطح سواد، درک اجتماعی، توان فهم و تحلیل، برخورداری از فناوری روز اطلاع‌رسانی، سطح فهم سیاسی، شناخت فرهنگی، جستجو در بنیان‌های اعتقادی، ارتباط با مردم جهان و ... کاملاً با گذشته فرق دارند. خیلی راه دور نرویم اگر به زمان قاجاریه نگاه کنیم تعداد افراد باسواد بسیار اندک بود و لذا کسانی که پای منبر روحانیون می‌نشستند، عموماً بی‌سواد بودند و شاید اندکی هم سواد خواندن و نوشتن داشتند و چون فرد روحانی که بالای منبر می‌نشست تقریباً از همه مخاطبان و شنوندگانش، باسوادتر بود پس هر چه می‌گفت، مردم آن را قبول می‌کردند و تنها منبع معتبر اطلاع‌رسانی همین روحانیون بودند. از آن زمان‌ها که بگذریم و وارد شرایط کنونی بشویم روحانیت با مردم و مخاطبانی رو به رو شده است که تقریباً اکثریت دارای تحصیلات عالی لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند و از پشتوانه مدرنی از علم و فناوری و امکانات روز خصوصاً در عرصه اطلاع‌رسانی برخوردارند پس روحانیون امروز باید خود را در این عرصه به گونه‌ای تجهیز کنند که سخنانشان برای این نسل، منطقی، علمی، عقلانی و به روز باشد تا در محضر این ملت و مردم جهان مقبول افتد. امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم نسل جدید، امواج تازه‌ای از سؤالات و ابهامات، پیش روی نسل قدیم و از جمله روحانیت، گشوده و مطالب و دانسته‌های قدیمی و سنتی را بی‌پروا به چالش طلبیده و به تجزیه و تحلیل گذاشته و پاسخ می‌طلبد. نوع پاسخ به آنها هم باید «اقناعی» باشد ولاغیر. پس کار روحانیون در عصر ما، بسیار سخت و پیچیده شده و طرح نویی باید دراندازند.
دوم: پیوستگی روحانیت با سیاست و حکومت است که مطالبات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... را متوجه آنها ساخته و به تبع آن حل همه مشکلات این عرصه نیز از آنها انتظار دارند.
این انتظار چه قابل قبول باشد یا نباشد، در عموم جامعه شاهد آن هستیم و اگر در مورد اول «بنیان‌های فکری روحانیون» توسط نسل جدید و جامعه مورد ارزیابی است در مورد دوم «بنیان‌های رفتاری و عملکردی آنها» تحت قضاوت این نسل است که واقعاً عرصه سخت و پیچیده‌ای است.
در دنیای متفاوت امروز، روحانیت و مردم به ویژه نسل جدید باید بتوانند به افکار و اهداف مشترکی برسند تا این توازن برقرار شده و به برآیند مطلوبی نائل شوند.

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها