چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 16 خرداد 1402 ، 28 : 17

کد خبر : 26802

از 0 نفر 0

محسن رضایی:

اقتصاد کشور تورمی شده است

اقتصاد کشور تورمی شده است

به گزارش تابناک، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در خصوص قیمت‌های دستوری گفت: امروز تحریم‌های پرفشار خارجی و سابقه تورم که قبل از انقلاب آغاز شده، اقتصاد کشور را تورمی کرده است و در این شرایط، سیاست‌های پولی به تنهایی کارایی ندارد و نیاز به اقدامات دیگری هم در کنار سیاست‌های پولی و موازی است.+ تحلیل خبر

به گزارش تابناک، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در خصوص قیمت‌های دستوری گفت: امروز تحریم‌های پرفشار خارجی و سابقه تورم که قبل از انقلاب آغاز شده، اقتصاد کشور را تورمی کرده است و در این شرایط، سیاست‌های پولی به تنهایی کارایی ندارد و نیاز به اقدامات دیگری هم در کنار سیاست‌های پولی و موازی است.
رضایی ادامه داد: در این شرایط، عده‌ای با احتکار، قیمت‌گذاری و قیمت‌سازی فشاری مضاعف بر شرایط تورمی کشور وارد می‌کنند.
وی تصریح کرد: کنترل قیمت و نظارت لاجرم به وجود می‌آید و لازمه برون‌رفت از قیمت دستوری، مشارکت بخش خصوصی، اتحادیه‌ها، اصناف و انجمن‌هاست؛ درنهایت اگر بازار قاعده‌مند در کشور ایجاد شود، قیمت‌ها خودبه‌خود واقعی می‌شوند.

تحلیل خبر

آری اقتصاد کشور تورمی است؛برای نجات آن چه فکری کرده‌اید؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

همه می‌دانند که اقتصاد کشور سالهاست تورمی شده است و جناب محسن رضایی که در قامت یک اقتصاددان در جایگاه معاون اقتصادی رئیس جمهور است، سخنی بدیهی گفته است که همه مردم سالهاست با آن- نه با عدد و رقم- بلکه با تمام وجود، سر و کار دارند و زیر فشار آن زندگی می‌کنند.
ایشان به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهوری در یک و نیم سال گذشته تاکنون چه طرح و برنامه‌ای برای مهار و کنترل تورم ارائه کرده و چه قدم مثبتی را در این راستا برداشته‌اند؟
وی گفته است «امروز تحریم‌های پرفشار خارجی و سابقه تورم که قبل از انقلاب آغاز شده، اقتصاد کشور را تورمی کرده است» اگر ما این دو عامل را به عنوان علل افزایش تورم قبول کنیم، باید جناب ایشان پاسخ دهند که برای رفع تحریم‌ها چه اقدامی کرده‌اند؟ تحریم‌هایی که همه متخصصان اقتصاد و دلسوزان کشور می‌گفتند بنیان برانداز است ولی متاسفانه طرف مقابل می‌گفت، «بی اثر است» حال چطور علت‌العلل و کلید همه تورم‌ها و مشکلات اقتصادی شده و نمی‌توانند آن را از زندگی روزمره مردم حذف کنند؟
اگر برجام می‌خواست تحریم‌ها را بشکند چرا طرف مقابل، که آن را بد و مضر می‌دانستند به جای آن، راه حل دیگری را تاکنون ارائه نکرده‌اند؟
جناب رضایی می‌گویند: «درنهایت اگر بازار قاعده‌مند در کشور ایجاد شود، قیمت‌ها خود به خود واقعی می‌شوند» سؤال این است که چرا این بازار قاعده‌مند را ایجاد نمی‌کنید؟ چه کسانی باید این بازار را بوجود آورند؟ مگر جز تیم اقتصادی دولت و نمایندگان مجلس، کسان دیگر می‌توانند در این راستا تصمیم گیری کنند؟
به هر حال سالی که به نام «سال مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده، برنامه و راهکار می‌خواهد و همه اجزای حکومت باید طبق یک برنامه مدون و منسجم در راستای تحقق آن حرکت کنند.
اینک سه ماه از دوازده ماه سال گذشته و فرصت‌ها چون ابر می‌گذرند و موقعی مسئولان متوجه می‌شوند که پایان سال است و به اهداف مورد نظر نرسیده‌اند.
شعار هر سال باید چند ماه قبل از سال جدید در سطح قوای سه گانه مطرح شود و برای آن برنامه‌ای مدون، تنظیم و طراحی شود تا با اعلام آن پس از حلول سال جدید بلافاصله به اجرا گذاشته شود، نه اینکه ...


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها