چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 22 خرداد 1402 ، 32 : 17

کد خبر : 26822

از 0 نفر 0

ممنوعیت نطق برای نماینده افشاگر در مجلس

قالیباف: علیرضابیگی فعلا اجازه نطق ندارند

قالیباف: علیرضابیگی فعلا اجازه نطق ندارند

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر صباغیان گفت: شورای نظارت بر رفتار نمایندگان در نامه‌ای به هیئت‌رئیسه بحثی را پیرامون آقای علیرضا بیگی مطرح کرده و برهمین اساس جلوی نطق ایشان گرفته شده است.+ تحلیل خبر

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر صباغیان گفت: شورای نظارت بر رفتار نمایندگان در نامه‌ای به هیئت‌رئیسه بحثی را پیرامون آقای علیرضا بیگی مطرح کرده و برهمین اساس جلوی نطق ایشان گرفته شده است.
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، محمدرضا صباغیان در تذکری شفاهی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس مجلس بیان کرد: با آقای علیرضا بیگی صحبت می‌کردم ایشان گفتند که مدتی است از نطق ۷ دقیقه‌ای محروم شده است این شأن نمایندگی نیست، شاید فردا نوبت ما باشد. از ریاست مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود تا اجازه ندهند حقوق نمایندگان ضایع
شود. محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر صباغیان بیان کرد: شورای نظارت بر رفتار نمایندگان نامه‌ای را به هیئت‌رئیسه نوشته و در آنجا بحثی داشته و بر این اساس است که آقای علیرضا بیگی اجازه نطق ندارند. این تصمیم در هیئت‌رئیسه گرفته نشده بلکه تصمیم هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است.

تحلیل خبر

نطق یا سکوت؟ کدام به نفع ملت است؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

اگر نمایندگان ملت، اجازه نداشته باشند در «خانه ملت»، نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کنند، آنگاه ادعا کنیم که همه مردم دارای آزادی بیان هستند، چه قضاوتی در داخل و خارج از کشور به دنبال خواهد داشت؟
مگر یک نماینده چه سخنی می‌خواهد بگوید که اجازه نطق کردن نباید داشته باشد؟
این سخنان احتمالاً به ضرر چه کسانی است و از مطرح شدن چه مسائلی، ترس و واهمه دارند؟ یک نماینده زنده و شجاع باید دائماً در مورد تمام مسائل کشور اظهارنظر کند. حال سخنان او یا «درست» است یا «اشتباه». اگر درست بود که همه باید در پذیرش آن تسلیم باشند و از وی تقدیر و تشکر کنند و اگر اشتباه بود نمایندگان دیگر و هیئت رئیسه می‌توانند سخنان او را مورد نقادی قرار دهند و با استدلال و منطق، اشتباه وی را گوشزد کنند.
در جایگاه نمایندگی ملت نباید هیچ محدودیتی برای هیچکدام از نمایندگان با هر اعتقاد و بینش و طرز تفکری ایجاد شود.
نماینده مجلس با هر نگاه سیاسی و در مقام مخالفت یا موافقت با هر چیزی، باید کاملاً آزادی بیان و عقیده داشته باشد.
رئیس مجلس می‌گوید: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نوشته است که فلان نماینده حق نطق پیش از دستور ندارد! در اینجا وظیفه رئیس مجلس است که از حقوق نمایندگان دفاع کند و چنین بدعت عجیب و غریبی را نپذیرد. در غیر این صورت شأن و جایگاه مجلس زیر سؤال می‌رود و از این پس همه نمایندگان باید براساس خوشایند چند نماینده حرف بزنند. این روش حتی در کلاس درس دانش آموزان هم موجب اعتراض و عصیان آنان می‌شود. آیا معلم می‌تواند در کلاس درس که همه دانش‌آموزان حق اظهارنظر و سؤال و جواب دارند به دانش‌آموزی بگوید تو حق اظهارنظر نداری؟! چرا باید اینگونه با جایگاه نمایندگی مجلس برخورد شود؟ فراموش نکنیم که ما در چه قرنی و با چه ابزارهای قدرتمند اطلاع‌رسانی قرار داریم و بدانیم که تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم صدای مردم عادی (چه برسد به نماینده مجلس) را در گلو حبس کنیم.
به یاد داشته باشیم که طی قرون متمادی علما و دانشمندان ما گفته‌اند: نحن ابناء الدلیل و البرهان یعنی ما فرزندان دلیل و برهانیم. پس سکوت کردن یا دیگران را به سکوت کشاندن، در قاموس فرهنگ ایرانی و اسلامی ما جایگاهی ندارد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها