چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 23 خرداد 1402 ، 23 : 17

کد خبر : 26826

از 0 نفر 0

استاد حوزه:

رعایت حجاب از شروط دریافت تسهیلات بانکی شود

رعایت حجاب از شروط دریافت تسهیلات بانکی شود

سخنران حرم حضرت معصومه گفت: کاش مسئولین ما حجاب را به‌عنوان قانون کشوری بهتر دنبال می‌کردند؛ همان‌طور که الزام به رعایت ماسک را قانونی برای ارائه تسهیلات بانکی واداری قرار می‌دانند؛ رعایت حجاب را نیز یکی از شروط دریافت تسهیلات قرار دهند.+ تحلیل خبر

سخنران حرم حضرت معصومه گفت: کاش مسئولین ما حجاب را به‌عنوان قانون کشوری بهتر دنبال می‌کردند؛ همان‌طور که الزام به رعایت ماسک را قانونی برای ارائه تسهیلات بانکی واداری قرار می‌دانند؛ رعایت حجاب را نیز یکی از شروط دریافت تسهیلات قرار دهند.
حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه و کارشناس مذهبی صدا و سیما در «محفل معارفی حرم حضرت معصومه قم» به سخنرانی پرداخت. به گزارش دیده بان ایران، وی گفت: متأسفانه عده‌ای نادان بافهم ناقضی که از دین دارند، آیه شریفه «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» را به‌اشتباه معنی می‌کنند؛ این جمله برای قبل از پذیرش دین است، زمانی که فرد اسلام را انتخاب می‌کند، باید واجبات و محرمات را رعایت کند؛ همچون کسی که ادعا می‌کند من می‌خواهم تابعیت کشوری شوم، ولی قوانین آن را نپذیرم!

تحلیل خبر

سخنی نگویید که بر افکار عمومی، آثار معکوس داشته باشد

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

پیوند زدن موضوعات اعتقادی و احکام شرعی با مسائل مادی، مالی، اداری و ... نه تنها نتیجه مثبت و مفیدی در پی ندارد بلکه باعث کاستن از بار ارزشی آنها می‌شود. اینکه تسهیلات بانکی، خدمات اداری و امور روزمره مردم را به گروگان بگیریم تا آنها حجاب را رعایت کنند، کارساز نیست چرا که این رفتارها یا نتیجه می‌دهد یا نمی‌دهد. اگر نتیجه داد و عده‌ای را وادار به رعایت حجاب کرد، این حجاب بدون پشتوانه عقیدتی، چه ارزشی دارد و چقدر پایدار خواهد بود؟ اما چنانچه نتیجه نداد و این طرح شکست خورد، افرادی که کشف حجاب کرده‌اند احساس پیروزی می‌کنند و بر تعداد آنها افزوده می‌شود، آنگاه طرح جایگزین دیگری نیز نمی‌تواند مقرون به موفقیت باشد. پس هر کس بلندگویی در دست دارد سخنی نگوید که بر افکار عمومی، آثار معکوس داشته باشد. بدون شک سیاست تشویقی بهتر از سیاست تنبیهی است و نتایج دلچسب‌تری به دنبال دارد.
خود را مذهبی و دلسوز اسلام نشان دادن، کار ساده و راحتی است اما دیگران را معتقد کردن و با عشق و علاقه، مقید به تبعیت از دستورات و احکام الهی کردن، هنر است و البته در زمان ما، کار بسیار سختی است چرا که اقتصاد، شغل و مشکلات زندگی، بر اعتقادات مردم سایه افکنده است.
متاسفانه کار به جایی کشیده شده که حتی در برخی از خانواده‌های مذهبی هم، پدر و مادر نمی‌توانند دختران خود را مجاب و متقاعد برای رعایت حجاب کنند. حال خود حدیث مفصل بخوان از سایر خانواده‌ها که پدر و مادر هم، اعتقادات مذهبی متعارف ندارند.
گرچه ما معتقدیم حجاب، امری بسیار ضروری و مهم و واجب الرعایه است و سایر احکام دینی باید با شوق و علاقه روزافزون رعایت شود ولی کمترین بی‌احتیاطی در شیوه تبلیغ و اجرای آن، خدای ناکرده دلزدگی و عکس‌العمل‌های معکوس را به دنبال خواهد داشت.
همراه ، همدل و همفکر کردن مردم در هر زمانی، راه و روش خاصی را می‌طلبد و در زمان ما با توجه به شرایط سخت جامعه، باید بهترین و مقبول‌ترین روش برگزیده شود و البته اولویت رسیدگی به مشکلات مردم است تا در پرتو آن، شوق و رغبت عمومی در جامعه نسبت به عقاید و احکام دینی بیشتر رخ بنماید.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها