پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 24 خرداد 1402 ، 58 : 16

کد خبر : 26830

از 0 نفر 0

خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت:

پول های آزاد شده به زودی به ایران می رسد

پول های آزاد شده به زودی به ایران می رسد

سخنگوی اقتصادی دولت از رشد نقدینگی ۲.۱ درصدی در دو ماه گذشته خبر داد و گفت: امیدواریم هفته‌های آینده شاهد آزادسازی منابع ایران در کشورهای مثل کره جنوبی و مانند آن باشیم.+ تحلیل خبر

سخنگوی اقتصادی دولت از رشد نقدینگی ۲.۱ درصدی در دو ماه گذشته خبر داد و گفت: امیدواریم هفته‌های آینده شاهد آزادسازی منابع ایران در کشورهای مثل کره جنوبی و مانند آن باشیم.
به گزارش خبرنگار مهر، سخنگوی اقتصادی دولت درباره آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق اظهار داشت: با تلاش‌های وزارت امور خارجه و بانک مرکزی اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است و امیدواریم که هفته‌های آینده شاهد آزادسازی منابع ایران در کشورهای مثل کره جنوبی و مانند آن باشیم که تأمین ارز خوبی برای کشور خواهد داشت.
وی همچنین در ادامه پاسخ به سوالی درباره ادعای رئیس کل اسبق بانک مرکزی در پرداخت وام از منابع ایران از سوی صندوق بین المللی پول گفت: این وام با وام‌های مرسومی که صندوق بین المللی پول پرداخت می‌کند و به ازای آن، کشور دریافت کننده را متعهد به انجام اصلاحات اقتصادی مدنظر خود می‌کند، متفاوت است.
خاندوزی ادامه داد: از آنجا که این وام از محل افزایش سرمایه کشورمان در صندوق بین المللی پول است، تعهدی بابت انجام اصلاحات اقتصادی ایجاد نمی‌کند. سخنگوی اقتصادی دولت به تشکیل کمیته مشترک سرمایه گذاری بین ایران و عمان، گفت: قدم اولیه تشکیل این کمیته در ابتدای سفر سلطان عمان به ایران برداشته شد. چند روز است که هیئت ایران در مسقط حضور دارد و گفتگوها انجام می‌شود. نتایج این مذاکرات در پایان آن به اطلاع خواهد رسید.
زیرساخت اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در حال انجام است
خاندوزی در مورد مالیات بر عایدی سرمایه هم اظهار داشت: مهم‌ترین زیرساخت مالیات بر عایدی سرمایه، پیاده‌سازی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان است که در حال تکمیل است.
وی افزود: اقدامات دیگری هم در جهت شناسایی معاملات در بازارهای مختلف دارایی در دست اجراست که از جمله آنها می‌توان به تشکیل کارپوشه تجاری و یا غیرتجاری برای افراد، -ثبت صورت‌حساب‌های الکترونیکی توسط سازندگان و فروشندگان صنوف طلا، نقره، پلاتین، مسکوکات و جواهرآلات درخصوص هرگونه خرید از اشخاص غیرتجاری و تجاری مجاز به خرید و فروش انواع ارز و مسکوک طلا از قبیل بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری و صرافی‌ها و انتقال اطلاعات ثبت شده در صورتحساب‌های الکترونیکی به کارپوشه تجاری یا غیرتجاری افراد اشاره کرد.

تحلیل خبر

ارزهایی که احتمالاً وارد کشور می‌شود، چگونه هزینه خواهد شد؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

اگر پول‌های کشور ما که به علت تحریم، در کشورهای دیگر به صورت ارز بلوکه و مسدود شده، در پی توافق‌های احتمالی بین ایران و غرب، وارد کشور شود، از آن پس مهمترین اقدام دولت، «نحوه هزینه کرد» آنهاست.
همانگونه که تولید درآمد و ثروت مهم است، هزینه کردن آنها در جای اثرگذار بر بهبود نظام اقتصادی و حرکت به سمت توسعه و پیشرفت کشور، مهمتر خود را نشان می‌دهد.
فرض کنید دو نفر در ماه درآمد مشابه و یکسانی دارند، یکی از آنها همه درآمدش را صرف امور روزمره و هزینه‌های بی برگشت می‌کند ولی نفر دیگر درآمدش را صرف سرمایه گذاری در امور مولد اقتصادی کرده و پس از چند سال، منابع درآمد جدید و بیشتر، به دست می‌آورد. با اینکه درآمد این دو نفر طی چند سال یکسان بوده ولی نحوه هزینه کرد درآمدشان باعث می‌شود در آینده در دو سطح متفاوت اقتصادی قرار بگیرند. این مثال ساده، گویای سرنوشت کشورها در چگونگی به دست آوردن درآمد و نحوه هزینه کرد آنها و رسیدن به نتایج کاملاً متفاوت است.
فرزین رئیس کل بانک مرکزی هم دیروز گفته بود: «بیش از 100 میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه شده داریم»
اگر فرضاً هر دلار را 50000 تومان در نظر بگیریم و آن را در 100 میلیارد دلار ضرب کنیم عدد حاصله 000/000/000/000/000/ 5 تومان خواهد بود که نحوه هزینه کرد این مبلغ می‌تواند در سرنوشت اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد.
اگر این عدد عموماً صرف کالاها و خدمات مصرفی، هزینه جاری، یارانه‌ها، بدهی‌های داخلی و مواردی از این قبیل شود، شاید در کوتاه مدت تأثیر مثبت اندکی داشته باشد ولی نهایتاً نتایج مطلوبی نخواهد داشت اما چنانچه بخشی از آن صرف سرمایه گذاری در امور مولد اقتصادی و درآمدزا شود و بخش اندکی هم به امور رفاهی مردم تخصیص یابد نتایج بهتری حاصل خواهد آمد البته به شرط اینکه روند ارتباطات بین المللی و دیپلماسی همگرا با منطقه و جهان استمرار داشته باشد و سایر تحریم‌ها نیز با «توافق‌های پایدار» لغو شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها