چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 26 خرداد 1402 ، 45 : 16

کد خبر : 26834

از 0 نفر 0

نماینده مردم اهواز در مجلس:

نمایندگان به لایحه واردات خودروهای کار کرده رأی موافق دادند

نمایندگان به لایحه واردات خودروهای کار کرده رأی موافق دادند

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: در صورت تأیید نهایی لایحه «واردات خودرو» توسط شورای نگهبان، خودروهای خارجی با عمر کمتر از پنج سال می‌توانند مجوز واردات دریافت کنند.+ تحلیل خبر

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: در صورت تأیید نهایی لایحه «واردات خودرو» توسط شورای نگهبان، خودروهای خارجی با عمر کمتر از پنج سال می‌توانند مجوز واردات دریافت کنند.
سید کریم حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در جلسه علنی مجلس، نمایندگان با قاطعیت به لایحه واردات خودروهای کار کرده رأی موافق دادند و در این رأی‌گیری ۲۱۲ نماینده رأی موافق دادند و تنها چهار رأی مخالف به این لایحه داده شد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: بر این اساس خودروهای با عمر کمتر از پنج سال می‌توانند مجوز واردات دریافت کنند.
وی ادامه داد: این طرح که بنا بود در بودجه ۱۴۰۲ قرار بگیرد اما عملی نشده بود، پس به‌صورت لایحه به مجلس فرستاده شد که با رأی قاطع نمایندگان و پس از تصویب به شورای نگهبان ارسال
شد.حسینی گفت: واردات خودرو یکی از مطالبات اصلی مردم در سال‌های اخیر بوده که امیدواریم با تأیید شورای نگهبان هرچه سریع‌تر عملی شود.

تحلیل خبر

مردم ایران،لایق بهترین امکانات روز هستند

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

انسان متأسف می‌شود که کشور بزرگی مانند ایران با آن پیشینه تاریخی و تمدنی و مردمانی نجیب و شریف، چرا باید از پس‌مانده‌های ماشین‌های کارکرده خارجی بهره بگیرد؟
آیا کشورهای عربی همسایه، لایق بهره‌مندی از ماشین‌های نو با آخرین مدل فناوری هستند ولی کشور ما باید از ماشین‌های کارکرده با چند مدل عقب‌تر استفاده کند؟
استدلال و منطق دولت و مجلس برای بهره‌مندی مردم ایران از خودروهای کارکرده چیست؟ اگر صرفاً به خاطر قیمت ارزان‌تر و خروج ارز کمتر از کشور است که باید گفت ماشین‌های کارکرده زودتر از ماشین‌های صفر، نیاز به تعمیر و تعویض قطعات دارند و پس از مدتی دوباره این قطعات باید با خروج ارز از کشور خریداری و تأمین شود و هزینه استهلاک آنها به مراتب بیشتر از ماشین‌های نو است. پس در یک محاسبه با فرمول دراز مدت، تفاوت زیادی میان هر دو نوع کهنه و نو به لحاظ خروج ارز نیست. از طرف دیگر وقت و اعصاب مردم که به دلیل خرابی این ماشین‌ها، تلف و اذیت می‌شود و بهداشت روانی آنها را سلب می‌کند، به مراتب پراهمیت‌تر است.
از جهت دیگر، همه چیز را نباید با پول سنجید، جایگاه و ارزش کشور ایران در جهان نباید به خاطر چند دلار کمتر یا بیشتر، تنزل پیدا کند. اگر اعتبار و جایگاه یک کشور و ملت در سطح جهان افت کرد دیگر به سادگی قابل جبران نیست و با هزینه‌های چندین برابری نیز نمی‌توان دوباره به جایگاه سابق برگشت.
پیشنهاد می‌شود ایرانیان و شرکت‌های ایرانی که خارج از کشور فعالیت می‌کنند و از همانجا درآمد ارزی دارند را تشویق به وارد کردن بهترین ماشین‌های صفر کنند و در اخذ حقوق گمرکی هم رعایت حال آنها را بکنند تا تشویق به این تجارت شوند در این صورت، هیچ ارزی از کشور خارج نمی‌شود و در داخل هم طبق توافق طرفین، این خودروها با ریال ایران به مردم فروخته خواهد شد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها