چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 6 تیر 1402 ، 40 : 17

کد خبر : 26874

از 0 نفر 0

فرمانده کل انتظامی کشور:

درآمد معاملات قاچاقچیان از ۴۲۵ میلیون دلار به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسید

درآمد معاملات قاچاقچیان از ۴۲۵ میلیون دلار به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار  در سال ۲۰۲۲ رسید

فرمانده کل نیروی انتظامی کشور گفت: افزایش قیمت تریاک باعث شد ورود به این جریان زیادتر شود. از سال ۲۰۲۱ ارزش معاملاتی و درآمدی قاچاقچیان تریاک از ۴۲۵ میلیون دلار به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرد.+ تحلیل خبر

فرمانده کل نیروی انتظامی کشور گفت: افزایش قیمت تریاک باعث شد ورود به این جریان زیادتر شود. از سال ۲۰۲۱ ارزش معاملاتی و درآمدی قاچاقچیان تریاک از ۴۲۵ میلیون دلار به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار سرتیپ پاسدار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور در مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، بیان کرد: حقیقت پیش رو این است که ما امروز با مواد مخدری روبه‌رو هستیم که اژده های چند سر مافیا در وجود، ظهور، بروز و توزیع آن در دنیا نقش جدی دارد چراکه تجارت پر سودی است. پس تجارت مواد‌مخدر هنوز تجارتی پرسود و پرکار است. همچنان باید مقابله با جریان مافیایی که تمام جهان را درگیر خود کرده، ادامه پیدا کند.
فرمانده کل انتظامی کشور ادامه داد: افزایش کشت ۳۲ درصدی تریاک در افغانستان زنگ خطری ایجاد می‌کند که به ما می‌گوید مقابله با مواد مخدر باید جدی‌تر باشد و در نتیجه درگیری جهان و جوانان روبه افزایش می‌گذارد. اگر برای این امر برنامه یکسانی داده نشود، باید بپذیریم در آینده جوانان درگیر با مواد سنتی و صنعتی بیشتر می‌شود.
سردار رادان تاکید کرد: تولید تریاک از یک سو و افزایش تولید مواد صنعتی از سوی دیگر، زنگ خطر دیگری را به صدا در آورده که جهان هنوز درگیر مواد مخدر خواهد بود و معضلات ادامه دارد. افزایش قیمت تریاک باعث شد ورود به این جریان زیادتر شود. از سال ۲۰۲۱ ارزش معاملاتی و درآمدی مافیان تریاک از ۴۲۵ میلیون دلار به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرد.
فرمانده کل انتظامی کشور یادآوری کرد: ما افتخار داریم در عرصه مبارزه با مواد مخدر از پیشتازترین کشورهای جهان هستیم و برای نمونه فقط پلیس جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با مواد مخدر ۴ هزار شهید تقدیم کرده است. این شهدا، شهدای امنیت جهانی هستند. یعنی ما برای امنیت جهان مبارزه می‌کنیم و شهید می‌دهیم و هنوز هم در این راه هستیم. بهترین پلیس‌های ما در سال گذشته و امسال در همین راه شهید شدند.
او ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه نیز در برخی موارد در موضوع مبارزه با مواد مخدر سایه افکنده اما به کسانی که در مسیر ما هستند اعلام می‌کنیم این یکی از تحریم‌های غیرهوشمندانه بوده است. تحریم در این عرصه فقط به ما ضرر نمی‌زند چراکه موضوع مواد مخدر جهانی است اگرچه در داخل هم مسئله ماست.
سردار رادان عنوان کرد: ما پیشرفت‌هایی کردیم که اگر تحریم نبودیم شاید امکانش به وجود نمی‌آمد. در کنار این امر پلیس همچنان عزم و اراده دارد که به مبارزه با مواد مخدر ادامه دهد. تجربیات گران سنگی شامل حال پلیس شده که در ارتباط با کشورهای همسایه و سایر کشورها همچنان تجربیات خود را در اختیار آنها گذاشته‌ایم و دیگر کشورها می‌توانند از تجربیات سخت افزاری و نرم افزاری ما بهره‌مند شوند و تلاش می‌کنیم پیوستگی مبارزه با مواد مخدر را به صورت واقعی رقم بزنیم.
رادان در ادامه گفت: پلیس جمهوری اسلامی می‌تواند دستاورد و تجربیات خود را د مبارزه با مواد مخدر در اختیار همه جهان بگذارد. ضربه به بنیان مالی و اقتصادی قاچاقچیان یکی از مسیرهای مبارزه و انتخابی هوشمندانه بود. تلاش کردیم در راه مبارزه با مواد مخدر مافیا را هدف قرار دهیم. دستگاه‌های اطلاعاتی و ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهور در این مبارزه کمک زیادی کردند. با حضور مؤمنی پیشرفت‌های چشمگیری در مقابله پیشگیری و درمان صورت گرفته و پلیس نیز تلاش بسیاری کرده است.
او اظهار کرد: ما در امر مبارزه با مواد مخدر همچنان قاطع جدی و پویا هستیم. اقداماتی که در مرز انجام دادیم از بی‌نظیرترین اقداماتی است که می‌شد انجام داد. مانند انسداد مرزها. اقدامات فیزیکی و الکترونیکی زیادی در مرزها انجام دادیم تا مبارزه با مواد مخدر بهتر و منطقی‌تر شود. شاید یکی از دلایل وجود راه‌های قاچاق در دریا دلیلش این است که مبارزه و توفیقات ما در مقابله با مواد مخدر در خشکی بیشتر بوده است.
فرمانده کل نیروی انتظامی کشور بیان کرد: توسعه استفاده از فناوری‌ها از اقداماتی است که در ۱۴۰۲ انجام می‌دهیم و به استفاده از فناوری‌های روز و استفاده از مراکز دانش بنیان به شدت معتقد هستیم. در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر تعهد خود را نسبت به عزم جدی در مبارزه بی‌امان با ناامن کنندگان حرم و حریم و امنیت جهانی اعلام می‌کنیم و تجدید عهد می‌کنیم تا در امر مبارزه جدی پر صلابت و به روز باشیم.

تحلیل خبر

گردابی که همچنان جوانان را فرو می‌بلعد!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

متاسفانه مافیای مواد مخدر درسطح جهان و ایران با هر دلار و ریالی که به چنگ می‌آورد، تعداد زیادی از جوانان را شکار کرده و آنها را از زندگی و هستی ساقط می‌کند.
در کدام معاملات اقتصادی جهانی سراغ دارید که «صددرصد ممنوع باشد» ولی درآمد آن در طی یک سال از 425 میلیون دلار به یک میلیارد و 400 میلیون دلار یعنی بیش از سه برابر (بیش از 300 درصد افزایش) برسد؟
محصولی که پیام‌آور مرگ و نیستی است و همه دولت‌ها علیه آن ادعای مبارزه قطعی و همه جانبه دارند ولی به سهولت و راحتی مثل نقل و نبات در میان مردم توزیع می‌شود و هر روز عده‌ای را در گرداب فلاکت و بدبختی فرو می‌بلعد.
با کمال تأسف، در همین شیراز، در هر پارک، خیابان و کوچه‌ای که نگاه می‌کنید تعدادی معتاد متجاهر را می‌بینید که علناً جلوی چشمان مردم مشغول استعمال مواد مخدر هستند و هیچ پنهان‌کاری و ابایی ندارند! آنها هم قبح و زشتی مصرف مواد مخدر را شکسته‌اند، هم روح و روان مردم را آزرده می‌کنند و هم منشأ انواع بیماری‌ها هستند. باز درگذشته خجالت می‌کشیدند و سعی می‌کردند در پناهگاهی و به دور از چشم مردم، مواد مخدر را استعمال کنند ولی چند سالی است که متاسفانه جلوی چشمان پیر و جوان و کودک و زن و مرد دست به این عمل تهوع‌آور و نفرت‌انگیز می‌زنند.
اما بخش پنهان و پس پرده آن، توزیع‌کنندگان و فروشندگان جزء و کلی هستند که جیب خود را به قیمت نابودی این معتادان جوان، پر می‌کنند. پس این پرده نهایتاً به همان مافیای مواد مخدر جهانی می‌رسد که منافع مالی خود را سه برابر کرده و از 425 میلیون دلار به یک میلیارد و 400 میلیون دلار رسانده‌اند!
حال دولت‌ها در مهار این وضعیت مرگبار چه باید بکنند و کدام دولتها در پس پرده با این مافیای کریه المنظر داد و ستد دارند و ملت‌ها در این راستا باید چه کار کنند، همگی نیاز به یک عزم جهانی متحد دارد که هم آن را از سرچشمه بخشکاند و هم زنجیره توزیع آنها را بگسلد تا شاید این کوره آدم سوزی، روزی سرد و خاموش شود! که البته با تأسف دورنمای امیدوارکننده‌ای مشاهده نمی‌شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها