چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 10 تیر 1402 ، 46 : 17

کد خبر : 26882

از 0 نفر 0

استاندار فارس:

کنترل سالک باید اولویت تمام دستگاه‌ها باشد

کنترل سالک باید اولویت تمام دستگاه‌ها باشد

برخورد قضایی با دستگاه‌های مانع انجام اقدامات کنترلی بیماری

استاندار فارس با اشاره به آثار طولانی مدت بیماری سالک، تاکید کرد: کنترل این بیماری باید اولویت دستگاه‌های مرتبط باشد.+ تحلیل خبر

استاندار فارس با اشاره به آثار طولانی مدت بیماری سالک، تاکید کرد: کنترل این بیماری باید اولویت دستگاه‌های مرتبط باشد.
به گزارش ایلنا، محمدهادی ایمانیه در جلسه بررسی وضعیت بیماری سالک در شیراز گفت: هر چند بر اساس متون تاریخی بیماری سالک از گذشته‌های بسیار دور در شهر شیراز و اطراف آن گزارش شده است، اما با توجه به بهبود شاخص‌های بهداشتی و شهرت شهر شیراز، حضور این بیماری به هیچ وجه زیبنده استان فارس و شهر شیراز نیست.
وی افزود: با توجه به لزوم هم افزایی توان تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط، کمیته‌ای با مدیریت فرمانداری شیراز تشکیل و گزارش اقدامات انجام شده و نتایج آن به صورت هفتگی ارائه شود.
ایمانیه بر برخورد قضایی با هر دستگاهی که مانع انجام اقدامات کنترلی بیماری سالک شود، اشاره کرد و اظهار داشت: برای جلوگیری از بروز این بیماری نیازمند هم افزایی همه دستگاه‌های ذیربط هستیم.

تحلیل خبر

استان فارس یکی از کانون‌های بیماری سالک در کشور؛ پیشگیری و درمان کنیم

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

گاهی شیوع یک بیماری و ماندگاری آن در استان یا منطقه‌ای، آثار درازمدت «روانی» و «اجتماعی» بر مردم دارد. بیماری سالک و آثار مادام‌العمری که بر بعضی افراد خصوصاً در ناحیه صورت و دست و پای آنان دارد به نوعی روح و روان فرد را در طول دوران حیات و زندگی‌اش تحت تأثیر قرار داده و احتمال اینکه فرد را به لحاظ روانی به انزوا ببرد یا پرخاشگر کند و مشکلات روحی و روانی دیگری را برای او رقم بزند، وجود دارد.
این بیماری و آثار آن اگر دایمی شد علاوه بر آن که آثار روانی دارد، می‌تواند آثار اجتماعی نیز بر ازدواج، اشتغال، دوست‌یابی، روابط خانوادگی، روابط اجتماعی و ...هم داشته باشد و محدودیت‌هایی در اجتماع برای فرد مبتلا بیافریند.
در جامعه‌شناسی پزشکی، روانشناسی اجتماعی و جامعه‌شناسی کیفری، بیماری‌هایی که می‌توانند ریشه برخی از رفتارها و روابط‌ اجتماعی و هنجارشکنی‌ها از دوره کودکی تا دوران‌های بعد شوند، به بحث و تحلیل گذاشته می‌شود.
برخی کمبودها و نقصان‌های جسمانی افراد در طول تاریخ، گاهی منشأ توفان‌های اجتماعی و نبرد و جنگ‌های بزرگ شده و بخشی از تاریخ بشریت را به خود اختصاص داده است.
پس بیماری‌هایی که آثاری بر جسم و روان افراد برای همیشه برجای می‌گذارند نه تنها از بُعد سلامت و طول درمان و سختی‌های آن باید به آنها نگریست بلکه باید به تبعات «روانی» و «اجتماعی» آن هم در آینده توجه ویژه داشت. هزینه‌های اقتصادی که بر خانواده بیمار و بر جامعه نیز تحمیل می‌کند، نکته دیگری است که نباید از نظر مخفی بماند.
متاسفانه براساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های کشور و از جمله در روزنامه طلوع مورخه 27 خردادماه، تعداد مبتلایان به بیماری سالک در استان فارس بعد از استان‌های شمالی در «رده دوم کشور» اعلام شد که زنگ خطری برای مردم و مسئولان فارس است و باید هرچه سریعتر این بیماری مهار شود.
کانون این بیماری در 10 شهرستان شیراز، مرودشت، زرقان، زرین دشت، خرامه، آباده طشک (بختگان)، ارسنجان، استهبان، بیضا و کازرون است که اگر اقدام سریع و فوری جهت کنترل آن به عمل نیاید، احتمال دارد شاهد گسترش آن در این مناطق، شهرستانهای دیگر و حتی استانهای همجوار باشیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها