چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 23 تیر 1402 ، 52 : 17

کد خبر : 26926

از 0 نفر 0

مدیرکل آموزش و پرورش فارس:

نمی‌شود با افکار دیروز برای فردای دانش‌آموزان برنامه ریزی کرد

نمی‌شود با افکار دیروز برای فردای دانش‌آموزان برنامه ریزی کرد

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: نمی‌شود با افکار دیروز برای فردای دانش‌آموزان برنامه ریزی کرد، لذا برنامه‌ها باید دانش‌آموز محور باشد و دانش‌آموزان به شکل واقعی در میدان حضور داشته باشند.+تحلیل خبر

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: نمی‌شود با افکار دیروز برای فردای دانش‌آموزان برنامه ریزی کرد، لذا برنامه‌ها باید دانش‌آموز محور باشد و دانش‌آموزان به شکل واقعی در میدان حضور داشته باشند.
به گزارش روزنامه طلوع به نقل از اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، محمد خلیل عسکری در مراسم تکریم و معارفه مدیر و سرپرستان قدیم و جدید مدیریت آموزش و پرورش ناحیه دو شیراز اظهار کرد: تحول، واژه پرمعنایی است که از گذشته‌های دور در آموزش و پرورش وجود داشته است لذا حضرت امام خمینی (ره) همواره بر تحول در آموزش و پرورش تأکید داشتند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: وزرای آموزش و پرورش نیز همواره در ابتدای کار خود برنامه‌ای را حول موضوع تحول به مجلس ارائه داده‌اند لذا سند تحول نیز با رویکرد تحولی می‌تواند نقش ایفا کند.عسکری تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی خود از مقوله تحول به عنوان یک راهبرد یاد کردند لذا در هر بخشی که ما می‌خواهیم وارد شویم با نگاه تحولی باید برنامه ریزی کنیم.
وی افزود: برای اینکه تحول خوب شکل بگیرد باید عنصر اصلی تحول که معلم است را به خوبی بشناسیم و او را تکریم کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس تکریم معلم را در اولویت همه برنامه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: اگر جامعه بتواند فهم صحیحی از معلم داشته باشد معلم می‌تواند نقش کیمیاگری خود را ایفا کند لذا باید تلاش کنیم شخصیت و شأن معلم همواره حفظ شود. بنابراین برای رسیدن به تحول، به گفتمان سازی نیاز داریم و امروز اراده غالب مسئولین استان موضوع تحول در آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: نمی‌شود با افکار دیروز برای فردای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کرد، لذا برنامه‌ها باید دانش‌آموز‌محور باشد و دانش‌آموزان به شکل واقعی در میدان حضور داشته باشند.
عسکری گفت: ممکن است دانش‌آموزان برخی برنامه‌های ما را قبول نداشته باشند لذا فضا را برای نقد دانش‌آموزان مهیا کنیم.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید عناصر اصلی به ویژه عنصر خانواده را در امر تحول مشارکت دهد و از این ظرفیت بیش از پیش استفاده کند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: از زحمات چندین ساله آقای پرنیان و همچنین از دوره کوتاه مسئولیت آقای بذرافکن تشکر و از آقای علیپور نیز به واسطه پذیرش مسئولیت جدید تقدیر می‌کنم.
وی با اشاره به ویژگی خاص ناحیه دو شیراز ادامه داد: استفاده از خرد جمعی و توجه به عنصر ارزشمند قرآنی مشورت می‌تواند چراغ راهی در مسیر مدیریت این ناحیه آموزشی باشد.

تحلیل خبر

با افکار «دیروز» نمی‌شود برای «فردای» نسل جدید برنامه ریزی کرد

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

موقعی که سخن از «زمان» می‌گوییم این واژه در هر «عصری» و «نسلی» بار معنایی و ارزش خاصی پیدا می‌کند. «زمان» در «پیوستگی» با «نبوغ و قدرت خلاقیت انسان» در هر مقطعی از تاریخ زندگی بشر، ارزش کم، متوسط، زیاد یا بسیار زیاد داشته است.
مثلاً در هزاره‌های گذشته، صدها سال می‌گذشت و چون زندگی انسان‌ها یکنواخت و مشابه بود و دستاورد جدیدی نداشت، برای بشر، هرچه زمان تلف می‌شد اهمیتی نداشت. بعداً که گاه گاهی انسان‌ها، تغییرات مثبتی در زندگی اجتماعی و سبک زندگی‌شان می‌دادند هر قرنی متفاوت از قرن قبل می‌شد و ارزش زمان را بیشتر و بهتر درک می‌کردند.
از 200 - 300 سال قبل که به آرامی انسان‌ها دست به اختراعات و اکتشافات و نوآوری زدند، سعی می‌کردند بیشتر از زمان و اوقات عمرشان در راستای «تغییر» بهره ببرند. بالاخره از 100 سال قبل تا به امروز، وقت و زمان برای بشر این قدر اهمیت پیدا کرده که در هر دقیقه و ساعت آن «فوران خلاقیت و تجلی نبوغ انسان‌ها» باعث شده که در همین چند ده سال گذشته بسیار بیشتر از هزاران سال قبل، دستاوردهای شگفت انگیز و بهت‌آور در زمینه‌های مختلف و گوناگون داشته باشد.
برهمین سیاق نسل جدید پیوسته در معرض تغییرات لحظه به لحظه قرار دارد و لذا اندیشه‌ها، عقاید، سلائق، مطالبات و نیازهایش با نسل‌های قبل بسیار متفاوت است.
بله، نمی‌توان و نمی‌شود با افکار گذشته، برای آینده این نسل برنامه‌ریزی کرد. باید با او همراه بود و در همه تحولات برای او برنامه متناسب و به روز داشت وگرنه شکاف بین نسلی باعث می‌شود که نسل امروز با نسل دیروز، در دو دنیای متفاوت بسر ببرند و زبان همدیگر را درک نکنند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس انگشت بر نکته ظریفی گذاشته و گفته است: «نمی‌شود با افکار دیروز برای فردای دانش آموزان برنامه ریزی کرد» اگر همه مسئولان به این نکته ظریف اعتقاد واقعی داشته باشند و براساس آن عمل کنند، ملت می‌تواند نفس تازه کند و برای ایجاد تحولات بعدی با شور و اشتیاق آماده شود.
چه مسئولانی که این دیدگاه را قبول ندارند و چه آنهایی که قبول دارند ولی به آن عمل نمی‌کنند، سد راه پیشرفت کشور و نقطه مقابل نسل جدید هستند و آسیب‌های جدی به کشور می‌زنند. باشد که همه به خود آیند و از زمان حداکثر بهره را به نفع نسل جدید ببرند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها