جمعه 14 اردیبهشت 1403 5/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 1 مرداد 1402 ، 38 : 17

کد خبر : 26959

از 0 نفر 0

سن اعتیاد به ۱۰ سال رسیده است

سن اعتیاد به ۱۰ سال رسیده است

مصرف الکل بیشترین اعتیاد شایع در میان دانش آموزان

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به شیوع اعتیاد در ۲.۱ درصد جمعیت دانش‌آموزان گفت: بیشترین میزان اعتیاد دانش‌آموزان، مصرف الکل است.+ تحلیل خبر

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به شیوع اعتیاد در ۲.۱ درصد جمعیت دانش‌آموزان گفت: بیشترین میزان اعتیاد دانش‌آموزان، مصرف الکل است.
به گزارش تابناک از تسنیم، محمد جمالو؛ معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در یک برنامه تلویزیونی با ارائه آمار و ارقامی از وضعیت اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی پراهمیت اظهار کرد: بر اساس آمار سال ۱۳۹۵، در حوزه دانش‌آموزی ۲.۱ درصد جمعیت دانش‌آموزان دچار شیوع مواد مخدر بودند که اعتیاد در بین دانش‌آموزان هنرستانی بیش‌تر بود و ۰.۱۵ درصد دانش‌آموزان هنرستان شیشه، ۰.۳۶ درصد حشیش، ۰.۹۶ درصد ماریجوانا و ۵.۴ درصد مصرف الکل داشتند.
وی با اشاره به اینکه شیوع‌شناسی اعتیاد هر ۵ سال یک‌بار انجام می‌شود و شیوع شناسی جدید در حال اجراست، افزود: دانش‌آموزان دبیرستان ۰.۱۹ درصد مصرف شیشه، ۰.۲۴ درصد حشیش، ۰.۵۷ درصد ماریجوانا و ۳.۵۳ درصد مصرف الکل داشتند همچنین ۵.۳۹ درصد جامعه فعال کشور یعنی ۴ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۸۰۰ نفر در سنین ۱۵ تا ۶۴ سال آلودگی به اعتیاد دارند و این رقم در کل دنیا نیز تقریباً بدین صورت است.
معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه سلامت فرزندان کشور جایی برای تعارف ندارد، گفت: بر اساس اسناد سازمان ملل، اعتیاد یک اپیدمی است؛ ما زمانی در کرونا موفق شدیم که ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل شد و مردم نسبت به این موضوع حساس شدند، موضوع مواد مخدر هم باید جدی گرفته و جزو دغدغه‌های مسئولان کشور شود و از پاسکاری مسئولیت خودداری شود.
همچنین مهری سادات موسوی؛ معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اعتیاد به عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی افزود: مدل اعتیاد در دهه اخیر تغییر کرده و سن اعتیاد کاهش پیدا کرده و به ۱۰ سال رسیده است همچنین اعتیاد زنانه شده، در کنار این موارد قیمت پایین مواد مخدر، صنعتی شدن و تغییر الگوی مصرف مواد مخدر را شاهد هستیم، به عنوان مثال خانواده‌ها تصور می‌کنند که فرزندشان در اتاق خود و در فضای امن است، اما در حال مصرف مواد مخدر صنعتی است.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی گفت: با افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی اعضای خانواده هم آسیب می‌بینند به عنوان مثال پدری که مصرف مواد مخدر صنعتی دارد دچار توهم شده و به اعمال خشونت علیه خانواده اقدام می‌کند از سوی دیگر قیمت مواد مخدر با توجه به تورم سال‌های اخیر چندان افزایش نداشته است.
موسوی با اشاره به اینکه سامانه نماد از سال گذشته قطع است و دسترسی ما به آن وجود ندارد، البته در برخی استان‌ها اگر فرد دلسوزی وجود داشته باشد ارتباط ما را با سامانه نماد برقرار می‌کند، گفت: ظرفیت آموزش و پرورش در ارائه خدمات مددکاری اندک است، در بهزیستی اعلام کردیم که مددکاران ما در خدمت مدارس باشند، در برخی موضوعات کادر مدرسه اگر تخصص لازم را نداشته باشد نباید ورود کند، اما سیستم آموزش و پرورش بسته است و اجازه همکاری نمی‌دهد ما بیشتر از اینکه نیاز به تغییر و به‌روزرسانی کتب درسی داشته باشیم نیاز به تغییر و به‌روز رسانی رویکرد و نگرش‌ها در آموزش و پرورش داریم.
(نماد، عنوان اختصاری طرحی با نام «نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان» است که در سال ۱۳۹۴، در قالب ائتلاف ۹ دستگاه و با هدف دستیابی به چارچوب همکاری نظام یافته برای مداخله سریع، به‌موقع و مؤثر در آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان، طراحی و آغاز شد.)
وی متذکر شد: باید با یک عزم ملی آموزش و پرورش را از این فضای طبقاتی که در حال حاضر برآن حاکم است در بیاوریم.

تحلیل خبر

فاجعه‌ای که قابل تحمل نیست!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

شنیدن بعضی از خبرها، آن چنان انسان را شوکه کرده که احساس می‌کند در حالتی بین خواب و بیداری آن را شنیده و دعا می‌کند که صحت نداشته و رویایی‌کاذب باشد. اما موقعی که مجبور می‌شود این واقعیت تلخ را بپذیرد تا مغز استخوانش به شدت درد می‌گیرد.
آخر بچه 10 ساله و اعتیاد؟! در 40 - 50 سال قبل به ندرت فرد معتادی، آن هم در سنین پیری، مشاهده می‌شد. اگر گهگاهی جوانی در دام این بلیه می‌افتاد در یک محله و حتی در یک شهر کوچک، انگشت‌نما شده و همه با تعجب از او سخن می‌گفتند. متاسفانه با گذشت یکی دو دهه از آن زمان به تدریج انواع مواد مخدر در بین جوانان از 30 تا 40 ساله رواج پیدا کرد اما نوجوانان زیر
15 سال از آن مبرا بودند. حال که خبر از ابتلای کودک - نوجوان 10 ساله به بالا می‌دهند، دنیای وحشتناک‌تری جلوی چشم انسان مجسم می‌شود. مضاف بر آن و اسفناک‌تر اینکه دختران کم سن و سال نیز به مواد مخدر، الکل و سیگار معتاد شده‌اند.
نباید می‌گذاشتند که اوضاع جامعه ما به اینجا برسد!
انهدام نیروی انسانی هر کشوری بسیار مهمتر و حساس‌تر از انهدام منابع مادی، مالی، اقتصادی و طبیعی آن است. متاسفانه در این خبر آمده که شیوع اعتیاد در 1/2 درصد جمعیت دانش‌آموزان مشاهده شده است. فاجعه زمانی عمیق‌تر می‌شود که آمار دانش‌آموزان معتاد در استان فارس را با میانگین کشوری مقایسه کنیم. اگر نگاهی به سالهای قبل بیندازیم همان سالها زنگ خطر در استان فارس به صدا درآمده بود به طوری که خبرگزاری تسنیم در 18 آذر 1399 گزارش داد: «بالا بودن شیوع اعتیاد در دانش آموزان؛ استان فارس بالاتر از میانگین کشوری!»
همچنین این خبرگزاری نوشت: «براساس آنچه ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در دانش آموزان دوره دوم متوسطه و هنرستان در استان‌های تهران، خراسان جنوبی، فارس، سمنان، البرز، خوزستان، کرمان، خراسان رضوی و کرمانشاه از میانگین کشوری بالاتر است و مابقی برابر و مساوی هستند.»
اگر از همان سال 1399 فکر چاره‌سازی برای اعتیاد دانش آموزان و جوانان می‌کردند، امروز این بلا دامن نوجوانان 10 ساله به بالا را نمی‌گرفت.
معمولاً به لحاظ علمی 10 سالگی را نقطه شروع نوجوانی قلمداد می‌کنند یعنی پسر و دختر 10 ساله هنوز حال و هوای کودکی دارد و در مرز بین کودکی و نوجوانی است.
اگر به همان اندازه که بر روی منکرات دیگر مانور داده و می‌دهیم بر روی پایان دادن به اعتیاد نوجوانان و جوانان متمرکز می‌شدیم شاید نوبت به اعتیاد کودکان - نوجوانان نمی‌رسید.
در پایان هشدار می‌دهیم که اگر فکری برای این بلای خانمانسوز نشود به سنین پایین‌تر هم سرایت کرده و به علت ناآگاهی کودکان، شیوع آن با سرعت بسیار بیشتری، همه خانواده‌ها و کودکانشان را گرفتار خواهد کرد!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها