چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 7 مرداد 1402 ، 08 : 18

کد خبر : 26973

از 0 نفر 0

پوتین:

به شش کشور آفریقایی غلات رایگان می‌دهیم

به شش کشور آفریقایی غلات  رایگان می‌دهیم

رئیس‌جمهور روسیه گفت این کشور در چند ماه آینده غلات رایگان به شش کشور آفریقایی ارسال خواهد کرد.+ تحلیل خبر

رئیس‌جمهور روسیه گفت این کشور در چند ماه آینده غلات رایگان به شش کشور آفریقایی ارسال خواهد کرد.
به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت مسکو می‌تواند عرضه غلات اوکراین به آفریقا را جایگزین کند و اعلام کرد روسیه در چند ماه آینده غلات را به صورت رایگان به شش کشور آفریقایی ارسال خواهد کرد.
پوتین در جریان نشست عمومی در مجمع اقتصادی و بشردوستانه در سن‌پترزبورگ گفت: قبلاً گفته‌ام اقتصاد ما قادر است هم به لحاظ تجاری و هم به صورت کمک بلاعوض به نیازمندترین کشورهای آفریقایی، جای غلات اوکراین را پر کند. به‌علاوه امسال ما باز هم انتظار برداشت بی‌سابقه را داریم.
به گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، وی به رهبران آفریقایی که با تشویق آن‌ها همراه شد، افزود: به طور مشخص، اضافه می‌کنم که در سه تا چهار ماه آینده آماده خواهیم بود ۲۵ تا ۵۰ هزار تن غلات را به صورت رایگان در اختیار هر یک از کشورهای بورکینافاسو، زیمباوه، مالی، سومالی، جمهوری آفریقای مرکزی و اریتره قرار دهیم. ما این محصولات را به صورت رایگان تحویل خواهیم داد.
رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت این کشور و کشورهای آفریقایی همکاری خود را در زمینه کشاورزی، انرژی، علوم و آموزش افزایش خواهند داد.
به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی سازمان ملل و ترکیه، توافق غلات که سال گذشته میان روسیه و اوکراین برای صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه به بازارهای جهانی امضا شده بود ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) به پایان رسید و خبری از تمدید آن نیست.
کشورهای غربی روسیه را به ایجاد بحران و ناامنی غذایی در بحبوحه جنگ متهم می‌کنند. روسیه با رد این اتهامات می‌گوید بلافاصله پس از برآورده شدن خواسته‌هایش ذیل این توافقنامه، به آن باز خواهد گشت.
رئیس‌جمهور روسیه گفته هیچ یک از بندهای توافق غلات در زمینه صادرات کودهای شیمیایی و غلات روسیه به بازارهای جهانی محقق نشده و فروش دوباره غلات صادراتی اوکراین، باعث تقویت آمریکا و اروپا شده است. به گفته وی، موانع موجود در توافق غلات حتی مانع از ابتکار روسیه برای ارسال رایگان کود به کشورهای فقیر شد.
پوتین همچنین درباره روابط مسکو با کشورهای آفریقایی گفت روسیه اهمیت زیادی به نشست مسکو و آفریقا در سن‌پترزبورگ می‌دهد. وی تاکید کرد مسکو فعالانه در حال توسعه روابط خود با آفریقا و کشورهای دیگر است.

تحلیل خبر

نان و غلات در سفره مردم ما

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

پوتین رئیس جمهور روسیه گفته: «به شش کشور آفریقایی غلات رایگان می‌دهیم» اگر به امواج گرانی‌ها در ایران نگاه کنیم، هرچند ماهی یکبار، مردم مورد حمله افزایش قیمت‌ها قرار می‌گیرند از جمله این امواج و حملات شدید گرانی، مربوط به زمان عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین است که به ویژه مواد غذایی و غلات با افزایش قیمت چند برابری مواجه شد. اخیراً هم در استان فارس شاهد افزایش 30 - 40 درصدی نرخ انواع نان بودیم.
جنگ روسیه علیه اوکراین از نظر اقتصادی، آثار نامطلوبی بر اقتصاد ایران گذاشت و روسیه که آغازکننده این جنگ بود نه تنها کمکی به ایران نکرد بلکه توقع برخورداری از حمایت‌های همه جانبه ایران نیز داشت.
در حالی که مردم ایران با گرانی غلات و از جمله نان در سفره خود مواجه هستند و روسیه به عنوان یکی از شرکای اقتصادی ایران می‌توانست در این تنگنای اقتصادی در تأمین نان مردم کمک کند ولی قدمی در این راستا برنداشت.
روسیه ترجیح می‌دهد به کشورهای آفریقایی که هیچ کمکی به آن نمی‌کنند، غلات رایگان بدهد ولی به ایران ندهد! نه فقط نان خود را به ما نمی‌دهد بلکه حتی جزایر سه گانه ما را از آنِ امارات می‌داند و رسماً در بیانیه مشترک با کشورهای عربی بر آن صحه می‌گذارد. این حرکات روسیه، حتی نقش‌های معکوسش در برجام، همگی برای مسئولان کشور ما، هشداری است که کشورهای کمونیستی قابل اعتماد نیستند همچنانکه چین هم این جزایر سه گانه ایرانی را متعلق به امارات قلمداد کرد! آمریکا و اروپا با همه مشکلاتی که با ایران دارند، تاکنون چنین موضع‌گیری خصمانه‌ای نداشته‌اند.
به هر حال آب دریا و نان و جزایر و برجام و گاز اروپا و جنگ اوکراین و ... همگی در یک مجموعه و پازل معنا می‌دهد و سیاست تفکیک ناپذیر کشورهای کمونیستی هستند که در یک رابطه «درآمد - هزینه» نهایتاً هزینه‌های سنگینی به ما تحمیل می‌کنند.
متاسفانه استان فارس که سالهای متمادی، رتبه اول و دوم کشور در تولید گندم را داشته، اینک در تأمین نان مردمش، بدون افزایش قیمت، درمانده است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها