چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 9 مرداد 1402 ، 32 : 18

کد خبر : 26983

از 0 نفر 0

قادری نماینده شیراز و زرقان:

دولت نگفته بود قیمت‌ها را کاهش می‌دهد، گفته بود تورم را مهار می‌کند!

دولت نگفته بود قیمت‌ها را کاهش می‌دهد، گفته بود تورم را مهار می‌کند!

وزارت صمت جلوی سوءاستفاده برخی صنوف را در بحث افزایش قیمت‌ها بگیرد

 

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دولت نگفته بود قیمت‌ها را کاهش می‌دهد بلکه گفته بود تورم را مهار می‌کند که عملکردها هم همین را نشان می‌دهد.
جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که دولت شعار مهار تورم را داده است اما مردم کاهش تورم را احساس نمی‌کنند، گفت: درست است که تورم بالا داریم اما نرخ کاهشی بوده است و عملکردها هم همین را نشان می‌دهد.
این عضو کمیسیون برنامه در پاسخ به این‌که مردم می‌گویند افزایش قیمت‌ها چنین چیزی را نشان نمی‌دهد، بیان کرد: افزایش قیمت با تورم متفاوت است؛ دولت هم نگفته بود من قیمت‌ها را کاهش می‌دهم، گفته بود تورم را مهار می‌کنم. در حال حاضر جهت‌گیری‌ها و کارهایی که انجام می‌دهد، نشان‌دهنده این است نرخ تورم نسبت به سال گذشته در حال کاهش است.
وی تاکید کرد: اگر نگاهی به تورم نقطه به نقطه، ماهیانه و سالیانه داشته باشیم متوجه می‌شویم که آمارها کاهش را نشان می‌دهند.
قادری افزود: البته ما معتقدیم باید یک مقدار سرعت بیشتر شود، یعنی میزان کاهش نرخ تورم نسبت به گذشته بیشتر باشد. جهت‌گیری‌های دولت درست است اما باید اقداماتش فوری‌تر و جدی‌تر باشد. گاهی اوقات ما خودمان این انتقاد را داریم و معتقدیم باید از ظرفیت‌ها بیشتر استفاده شود.این‌عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: ما معتقدیم باید از ظرفیت‌های تعامل با کشورهای مختلف استفاده کنیم. باید تعامل با کشورهای همسایه را سرعت دهیم. باید از ظرفیت‌های ترانزیتی استفاده کنیم. باید از ظرفیت تعامل با کشورهای منطقه و ظرفیت چین و روسیه و تعامل با این کشورها به شکل موثرتر و بهتر استفاده کنیم تا تاثیرش را در سفره و زندگی مردم مشاهده کنیم.
وی یادآور شد: کنترل‌هایی در بخش ارز خودرو و مسکن داشته‌ایم اما باید در سایر حوزه‌ها نیز دیده شود و تاثیراتش برای مردم ملموس‌تر باشد تا در بخش‌های دیگر نیز انتظاراتشان برآورده شود.
قادری با اشاره به افزایش قیمت‌ها گفت: گاهی اوقات در بعضی اقلام به‌هم‌ریختگی قیمت داریم که به بحث‌های کنترلی و نظارتی بازمی‌گردد. هنگامی که نرخ ارز یک مقدار تثبیت شده است و قیمتش اضافه نمی‌شود دیگر دلیلی برای افزایش قیمت‌های بعضی کالاها وجود ندارد.
وی ادامه داد: به‌هم‌ریختگی و سوءاستفاده‌هایی را بعضی از صنوف و مجموعه‌های مختلف انجام می‌دهند که باید جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شود، معتقدم یک مقدار وزارت صمت باید ساماندهی صنوف و موضوعات این چنینی را جدی‌تر بگیرد و برخورد کند.

تحلیل خبر

جناب نماینده! دولت، هم موظف به «مهار تورم»  است و هم «کاهش قیمت‌ها»

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

از اینکه در علم اقتصاد بین «تورم» و «گرانی» تفاوت وجود دارد، حرفی نیست.
بله؛ تورم از مقایسه سطح قیمت‌های جاری با قیمت‌های سال قبل یا سال پایه حاصل می‌شود ولی گرانی از مقایسه سطح قیمت‌ها با سطح درآمد مردم به دست می‌آید.
چه رویکرد ما نظر به تورم داشته باشد یا به گرانی و افزایش قیمت کالاها و خدمات، در هر دو صورت، دولت مسئول مهار هم «تورم» است و هم «گرانی».
چرا که آنچه مهم است سفره مردم و توانایی همه جمعیت کشور در تأمین آبرومندانه و آسان زندگی‌شان است.
دولت چه قول دهد که گرانی را کنترل و مهار کند و چه قول ندهد، وظیفه‌اش جلوگیری از افزایش روزافزون قیمت‌هاست.
موقعی که در طول یک ماه، چند بار قیمت مواد خوراکی افزایش می‌یابد، چه کسی مسئول است؟ مردم باید دست به دامن چه کسی شوند تا دستمزد و حقوقشان کفاف زندگی‌شان را بدهد؟
هنگامی که مردم در شرایط سخت و طاقت‌فرسا زندگی می‌کنند و درآمدشان پاسخگوی هزینه‌هایشان نیست، شما علت آن را چه تورم و چه گرانی و چه فاکتورهای دیگر بدانید، برای آنها فرقی ندارد و از دولت انتظار دارند که به دادشان برسد.
شما به عنوان نماینده مجلس، در قانون اساسی، آموزش و پرورش رایگان، بهداشت و درمان و بیمه همگانی و ... را می‌بینید، حال هر عاملی که مانع تحقق اینها شده باشد باید با وظیفه نظارتی خود از سر راه بردارید. مشکلات اقتصادی تحت هر نام، لفظ، عنوان، تعریف علمی و ... باید توسط قوای سه گانه کشور حل شود و مردم آن را می‌طلبند.
موقعی که مردم یکدفعه متوجه می‌شوند که با سقوط ارزش ریال، ارزش پس‌اندازهایشان که با عمری رنج و مشقت بدست آورده‌اند، نصف می‌شود و دیگر نمی‌توانند طبق برنامه‌ریزی‌شان به خواسته‌ها و آمال و آرزوهایشان برسند، دنبال تفاوت واژه تورم و گرانی نیستند، آنها ضرر و زیان‌های خود را می‌بینند و با حسرت به گذشته و با نگرانی به آینده نگاه می‌کنند و از دولت و مجلس راه چاره را می‌طلبند. شما بفرمایید در این مسیر برای مردم چه کار کرده‌اید؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها