چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 10 مرداد 1402 ، 32 : 16

کد خبر : 26987

از 0 نفر 0

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس:

همه امکانات را برای گسترش نماز باید بکار گیریم

همه امکانات را برای گسترش نماز باید بکار گیریم

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس گفت: دستگاه‌ها باید با بکارگیری تمامی تجهیزات و امکانات در اختیار، به رسالت مهم خود در فرهنگ سازی برای ترویج معروفات علی‌الخصوص معارف نماز و گسترش علوم قرآنی، اهتمام ویژه داشته باشند.+ تحلیل خبر

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس گفت: دستگاه‌ها باید با بکارگیری تمامی تجهیزات و امکانات در اختیار، به رسالت مهم خود در فرهنگ سازی برای ترویج معروفات علی‌الخصوص معارف نماز و گسترش علوم قرآنی، اهتمام ویژه داشته باشند.
به گزارش روزنامه طلوع به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری فارس، عبدالعلی کریمی در جلسه شورای تدوین سند راهبردی نماز استان همزمان با دومین جلسه شورای فرهنگی استانداری اظهار داشت: توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز و مسئولیت خطیر مدیران در امر تحکیم و تعالی باورهای دینی و انقلابی بین کارکنان مجموعه تحت امر خود بسیار مهم و اثربخش است.
رئیس شورای فرهنگی استانداری در این جلسه که با دستور کار بررسی پیش‌نویس سند راهبردی نماز با حضور مشاور وزیر کشور در امور روحانیت و عضو شورای فرهنگی وزارت کشور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نمازی برگزار شد، گفت: با حضور استاندار انقلابی و متدینی چون جناب آقای دکتر ایمانیه در استان، اکنون بهترین و مناسب‌ترین زمان برای گسترش و بسط فرایض دینی و معارف نماز است.
وی افزود: دستگاه‌هایی چون آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان با استفاده از فکر و اندیشه نخبگان دانشگاهی در جهت تقویت نماز و تعالی اندیشه و باورهای جوانان جامعه گام بردارند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس به دستگاه‌های ذیربط یک ماه فرصت داد تا با تشکیل جلسات فرهنگی به ریاست مدیران کل، پیش‌نویس سند راهبردی نماز استان را مورد بررسی قرار داده، نظرات، پیشنهادات و نکات اصلاحی خود را به صورت مکتوب به استانداری منعکس نمایند تا در جلسه‌ای با حضور استاندار فارس، سند راهبردی نهایی، مصوب و جهت اجرا به کل استان ابلاغ شود.
در پایان جلسه نمازی، ضمن اذعان به نبود اعتبارات کافی در حوزه‌های فرهنگی از مدیران حاضر خواست تا برای پیشبرد اهداف نماز باانگیزه الهی و نه باانگیزه‌های اداری و با هدف اقامه دین خدا، قدم بردارند.وی اظهار امیدواری کرد: با انعکاس مشکلات و کمبودهای موجود به وزیر کشور و تخصیص بودجه بیشتر به فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی، انشااله شاهد گسترش روزافزون فرهنگ اقامه نماز در جامعه باشیم.

تحلیل خبر

چه کار کنیم تا «اعتقادات» در افراد ماندگار شود؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

اگر جمعیت انسان‌های روی کره زمین را مورد بررسی و کنکاشی اعتقادی قرار دهیم، اکثریت آنها را به نوعی، به دینی، آئینی، مسلکی و مکتبی الهی، پایبند و معتقد می‌بینیم. هرچند این اعتقادات در افراد و جوامع مختلف، شدت وضعف دارد ولی گویای نوعی ارتباط درونی و روحی انسان‎ها با مبدأ هستی و خالق مخلوقات است.
اگر این گرایش معنوی انسان‌ها را قبول داشته باشیم، سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان این «اعتقادات معنوی» را تقویت کرد؟
یقیناً اعتقاد چون امری درونی و داوطلبانه است باید از این مسیر وارد شد و این جنبه خودجوش و داوطلبانه را در افراد قوت بخشید.
در این مسیر حداقل چند عامل نقش اساسی دارند: آگاهی - آزادی - تعهد درونی - نقد خود
*آگاهی: هر اعتقادی که بر مبنای عقل، اندیشه، استدلال و فهم عمیق استوار باشد، در گذر زمان نه تنها افول نمی‌کند بلکه در وجود فرد، تثبیت می‌شود اما اگر آلوده به خرافات و جهل و موهومات باشد، با امواج آگاهی بخش، درهم شکسته شده و رو به نابودی خواهد رفت.
*آزادی: چنانچه انسان، آزادانه دین، آئین و مسلکی را پذیرفت و در گزینش و انتخابش، با تحمیل و فشار و زور مواجه نبود، اعتقادش قوی و مستحکم شده و با عشق و علاقه و آگاهانه از آن دفاع و حفاظت می‌کند. عنصر آزادی اراده و انتخاب، نقش محوری و کلیدی در ماندگاری اعتقادات فرد در تمام زمان‌ها، اعصار و قرون دارد.
*تعهد درونی: اگر برآیند «آگاهی» و «آزادی» تعهداتی را در فرد آفرید و قلبا وی را وارد میدان عمل و پایبندی کرد، آنگاه این تعهد را با سیگنال‌ها و علایم منفعت طلبانه و فریبنده معامله نکرده و در پیچ و خم‌ها و فراز و فرودهای زمانه قربانی نخواهد کرد.
* نقد خود: اما هر رهروی در مسیر حرکتش با اشکالاتی مواجه می‌شود که باید واقع بینانه این را اشکالات ببیند و با نقد به موقع و روشن بینانه از خود، آنها را اصلاح کند. تشویق افراد به عبادت و نماز در هر دینی باید از این الگو (آگاهی - آزادی- تعهد درونی- نقد خود) تبعیت کند تا ماندگار و اثرگذار باشد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها