چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 13 مرداد 1402 ، 33 : 18

کد خبر : 26995

از 0 نفر 0

قالیباف:

کشور نیازمند تصمیمات سخت و تلخ است

کشور نیازمند تصمیمات سخت و تلخ است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور نیازمند تصمیمات شجاعانه، سخت و تلخ است، گفت: باید این تصمیمات را بگیریم و پای آن بایستیم و بفهمیم که این تصمیمات قابل اجراست.+ تحلیل خبر

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور نیازمند تصمیمات شجاعانه، سخت و تلخ است، گفت: باید این تصمیمات را بگیریم و پای آن بایستیم و بفهمیم که این تصمیمات قابل اجراست.
به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار رؤسای سازمان‌های نظام مهندسی ضمن تسلیت و تعزیت به مناسبت ماه محرم و ضمن آرزوی قبولی عزاداری‌های ملت ایران گفت: یکی از افتخارات ما در جمهوری اسلامی این است که امام عزیزمان امت اسلامی را با فرهنگ کربلا، شهادت، عزت، شرافت و آزادگی آشنا کرد و همه ما مکلفیم که در این مسیر حرکت کنیم.
رئیس نهاد قانونگذاری کشور تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند موضوع حکمرانی که مطرح می‌کنم، برای اکنون یا یک سال یا دو سال اخیر است در حالی که اگر به مجموعه بحث‌هایی که در حوزه کارآمدی و کارآمدسازی که مبتنی بر حکمرانی است، داشته‌ام، نگاه کنید، مشخص می‌شود که بیش از ربع قرن بر این موضوع تأکید دارم.
وی ادامه داد: اشکال ما در حکمرانی است، در حالی که ما فکر می‌کنیم مشکل ما پول و اختیار است، ما به این حکمرانی توجه نمی‌کنیم و پول و اختیار خود را نیز از بین می‌بریم.
قالیباف افزود: وقتی بحث از حکمرانی می‌کنیم، خود حکم از دو عنصر ساخته می‌شود؛ تشخیص علمی و تصمیم سیاسی. زمانی که آقای شکیب (رئیس سازمان نظام مهندسی کل کشور) حرف از ساختمان می‌زند، از ۶ یا ۷ منظر سخن می‌گوید. زمانی که ما می‌خواهیم در ابعاد مختلف تصمیم بگیریم، متوجه می‌شویم که موضوعات بخشی نداریم، به هر موضوعی باید از ابعاد مختلف توجه کرد. یعنی تشخیص علمی را در یک حلقه و سیر مسیر تصمیم‌سازی را به طور دقیق و همه جانبه ببینیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشکال ما اینجاست که ترکیب بین تشخیص علمی و تصمیم سیاسی را توأم با هم انجام نمی‌دهیم، ادامه داد: در بسیاری از تصمیمات یا فقط تصمیم سیاسی می‌گیریم یا فقط تشخیص علمی می‌دهیم. برای حکمرانی به هر دوی این موضوعات نیاز داریم و ترکیب این دو موضوع با هم ما را پیش برده و به ما توسعه، پیشرفت و رشد در همه ابعاد را می‌دهد.
قالیباف با بیان اینکه اگر مشکل مسکن مردم را حل کنیم، مردم نه از ما یارانه و نه هیچ دیگر نمی‌خواهند، اظهار کرد: حل مشکل مسکن به تنهایی حل مشکل دائم معیشت آن‌ها است، در حال حاضر زن و مرد اگر مسکن نداشته باشند و به صورت دو شیفت نیز با هم کار کنند، نمی‌توانند اجاره خانه را بدهند.
وی با اشاره به اینکه کشور نیازمند تصمیمات شجاعانه، سخت و تلخ است، گفت: باید این تصمیمات را بگیریم و پای آن بایستیم و بفهمیم که این تصمیمات قابل اجراست. با یک برنامه پنجساله باید ثبات اقتصادی را به کشور بازگردانیم. تا زمانی که ثبات اقتصادی برقرار نشود، رشد اقتصادی معنا ندارد. این برنامه باید متمرکز شود تا ثبات اقتصادی را به کشور بیاورد، البته مطمئن باشید که بخش قابل توجه آن برعهده شماست. ما ان‌شالله بسترسازی آن را فراهم و بی‌شک پیشنهادات قانونی شما را پیگیری می‌کنیم.
رئیس قوه مقننه کشورمان در پایان تأکید کرد: در برنامه هفتم مصمم هستیم که برنامه‌ای را بنویسیم اجرایی بوده و اجرا شود.

تحلیل خبر

مردم نیازمند تصمیمات «شیرین» هستند نه «تلخ»!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

جناب قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفته‌اند: «کشور نیازمند تصمیمات سخت و تلخ است» ایشان مشخص نکرده‌اند این تصمیمات سخت و تلخ برای مسئولان است یا مردم؟ یعنی مردم باید در شرایط سخت‌تر و تلخ‌تری قرار گیرند یا مسئولان؟ اگر منظور وی، مردم است، که آستانه تحمل آنها در هر نوع تصمیم سیاسی و اقتصادی باید در نظر گرفت و کار را به جایی نرسانید که تصمیمات «سخت‌تر» و «تلخ‌تر» آستانه تحمل آنها را در هم شکند. هر سیاستمدار فکور در سراسر جهان می‌داند که نیابد فراتر از ظرفیت مردم بر آنها فشار وارد کرد چرا که بازخورد و واکنش آن، احتمال دارد تلخ‌تر باشد.
در این شرایط بد و سخت اقتصادی، مسئولان کشور باید به مردم امید و آرامش و نوید روزهای «شیرین» بدهند نه تصمیمات «سخت و تلخ». از یک طرف مسئولان مدام می گویند باید مردم را امیدوار کرد و از همه فعالان سیاسی و رسانه‌ای و کنشگران اجتماعی می‌خواهند که به مردم امید دهند ولی از طرف دیگر خودشان خبر از «تصمیمات سخت و تلخ» می‌دهند، این سیاست‌های متضاد قابل‌جمع نیست و چشم‌انداز آینده را مبهم و تاریک می‌کند. بالاخره مسئولان مشخص کنند که باید به مردم امید داد یا آنها را از تصمیمات سخت و تلخ ترساند؟ این دو قابل‌جمع نیستند. باید اهداف و مسیر، هر دو، روشن و شفاف باشد.
جناب قالیباف بدتر از عبارت فوق گفته‌اند: «باید این تصمیمات را بگیریم و پای آن بایستیم» اگر منظورشان گران‌تر کردن حامل‌های انرژی (بنزین، نفت، آب، برق، گاز و ...) است و آن را تصمیمی شجاعانه، سخت و تلخ می‌دانند، قطعاً این نسخه قدیمی که بارها تکرار شده است، نشان داده که باعث کاهش مصرف انرژی نخواهد شد و این روش همیشه با شکست مواجه شده، و اگر منظورشان چیز دیگریست باید «موضوع و محوری» که بر مبنای آن می‌خواهند تصمیمات شجاعانه، سخت و تلخ را بگیرند، مشخص کنند.
بد نیست در همین استان فارس خودمان از مردم نظرسنجی کنند و ببینند آیا با تصمیمات سخت و تلخ، همراهی می‌کنند؟ طبیعتاً برنامه‌ای موفق خواهد بود که مورد استقبال مردم قرار گیرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها